Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1366
Z toho za letošní rok:8
Stále v řešení:35
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#74419Alza.cz posila rozbalene telefony iPhone od Apple jako nove

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 16 dnů 1 hodina

Detail stížnosti

Publikováno
06.02.2024, před 12 měsíci

Matej Gause

Znění stížnosti

Dobry den, na ceskem e-shopu alza.cz jsem si objednal uplne novy mobilni telefon Apple iPhone 15 Pro Max 256 gb (cislo objednavky ***). Alza mi nasledne dorucila telefon jiz rozbaleny s nalepkami, ze bylo aplikovane ochranne sklo, pritom jsem si podobnou sluzbu neobjednal a zadne ochranne sklo ani aplikovano na displeji mobilu nebylo. Telefon mi tak prisel jiz rozbaleny. S alzou jsem se pote pokousel celou zalezitost vysetrit, aby reklamacni oddeleni ji okamzite zamitlo, ze jsem se jim mel ozvat drive, prestoze jsem se jim ozval v zakonne lhute a nebyli schopni vysvetlit, proc jsem telefon dostal jiz rozbaleny. Prosim o dusledne vysetreni tohoto e-shopu, ktery vystavuje nove telefony jako nove, ale posila je jiz rozbalene. Podobne nekale praktiky jsou nezakonne. S pozdravem MG


Produkt

Koupe noveho iPhone 15 Pro Max 256 GB


Požadované řešení

Uhrada rozdilu ceny mezi novym a jiz rozbalenym telefonem.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.2.2024 06:07, před 11 měsíci

Nemá-li věc vlastnosti, které byly sjednány nebo které se dají od věci očekávat, je věc vadná. Má-li věc vady, může spotřebitel požadovat dodání nové věci. Není-li to možné, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněžních prostředků. Místo výše uvedených způsobů nápravy může spotřebitel žádat přiměřenou slevu.

Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Mimo to platí, že při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.

Pokud má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět na Českou obchodní inspekci (odkaz zde: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
12.2.2024 18:42, před 11 měsíci

Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Tento případ jsem znovu ověřila, přičemž zákazník produkt obržel ve své objednávce ke dni 08.01.2024 a svůj rozpor nám nahlásil telefonicky ke dni 31.1.2024. Pokud se u objednávky vyskytne jakákoliv nesrovnalost, jsou naši zákaznici povinni, nám tuto skutečnost nahlásit neprodleně po přijetí objednávky. Samozřejmě také ve svém vlastním zájmu. Zákazníkovi jsme tedy ke dni 6.2. 2024 nabídli možnost odstupení od kupní smlouvy a to do 7 dnů od odeslání této informace prostřednictvím e-mailové zprávy. S touto možností boužel nesouhlasil. Následně byla z naší strany také nabídnuta kompenzace, ve výši 500 Kč. Je mi líto, ovšem ze strany naší společnosti již není navýšení kompenzace možné a návrh řešení tedy nepřijímáme. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.2.2024 10:12, před 11 měsíci

Děkujeme společnosti za vyjádření.

Přestože spotřebitelům doporučujeme zboží kontrolovat ihned po převzetí, ze zákona tato povinnost v rámci spotřebitelských vztahů nevyplývá. I s ohledem na domněnku vadnosti tak spotřebitel může reklamovat podobné nesrovnalosti i později. Okamžitým oznámením vady však spotřebitelé předejdou mnohým komplikacím, zejména v případě mechanických poškození apod.

Spotřebitel se v rámci reklamace může domáhat dodání nové věci bez vad nebo opravy věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný (§ 2169 odst. 1 občanského zákoníku). V této konkrétní situaci oprava možná nebude, neboť vadou je dodání rozbalené věci namísto nové. Spotřebitel tak může požadovat dodání nové věci (pokud to není nepřiměřeně nákladné, což se však nedomníváme).

Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.3.2024 13:57, před 10 měsíci

Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
22.4.2024 14:36, před 9 měsíci

Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.