Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den. Obracím se na Vás v dost zvláštní záležitosti.
Přes deset let si pronajímáme byt, ve kterém od rekonstrukce rozvodu tepla, která proběhla v červnu roku 2021, neplatíme žádné zálohy za dodávku tepla a teplé vody. Majitel (zastoupený správcem - firma BYT PK2, s r.o.) bohužel na naše výzvy dlouhodobě nereaguje a vzniklou situaci neřeší. Ani pan majitel nereaguje (mám na něj pouze adresu, na kterou jsem zaslala dopis s informacemi a aktuální situaci a žádostí o nápravu. Ale ani ten nereaguje.
Zajímavé je, že dodávky probíhají bez jakéhokoli omezení.
Problémem tedy je:
1) absence vyúčtování nájmu a energií od roku 2021 včetně
2) absence záloh na dodávku tepla a ohřevu vody od června roku 2021
Z uvedených termínů je zřejmé, že jsme měli velikou trpělivost, ale déle už bychom čekat nechtěli. Každopádně vůbec netušíme, co můžeme kromě výzev správci a majiteli bytu ještě podniknout. Tento stav platí pro většinu domu (4 bytové jednotky - nájemní smlouvy na dobu neurčitou).
Mohli byste prosím poradit, jaké máme možnosti a kam se můžeme případně obrátit?
Předem velmi děkujeme a přejeme příjemný den,
Kateřina Hetmánková
Potřebovali bychom získat potřebné informace od správce nebo pana majitele - vyúčtování a nastavení záloh.
|
Tweet |
Podle § 2246 občanského zákoníku platí, že strany si ujednají nájemné pevnou částkou. Má se za to, že se nájemné sjednává za jeden měsíc. Pokud si strany neujednají výši nájemného, vznikne pronajímateli právo na nájemné v takové výši, jaká je v den uzavření smlouvy v místě obvyklá pro nový nájem obdobného bytu za obdobných smluvních podmínek.
Pokud pronajímatel neoznámil nájemci zvýšení nájemného, domníváme se, že by cena nájmu měla být stále stejná jako při uzavření smlouvy (příp. posledním zvýšení nájmu).
§ 2252 OZ uvádí, že pronajímatel je povinen umožnit nájemci (pokud o to požádá) nahlédnout do vyúčtování nákladů na poskytnuté služby za minulý kalendářní rok a to zpravidla nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období.
Dále platí, že u nájmů uzavřených na dobu delší než 24 měsíců nebo na dobu neurčitou nelze do paušální platby zahrnout platbu za dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody a dodávku vody a odvádění odpadních vod. Platby za tyto služby se musí vyúčtovat vždy (viz § 9 zákona č. 67/2013 Sb.).
Podle § 13 zákona č. 67/2013 Sb. platí, že pokud poskytovatel služeb nesplní svoji povinnost stanovenou tímto zákonem, zejména nedoručí-li včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování, je povinen zaplatit druhé straně pokutu. Výši pokuty poskytovatel služeb ujedná alespoň s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o ní rozhodne družstvo, anebo společenství. Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý započatý den prodlení.
Pronajímatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost splnit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.