Počet nahlášených stížností: | 4 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
obracím se na vás ve věci nedodržení zákonné lhůty 30ti dnů pro vyřízení reklamace ze strany Pilulka Lékárny a.s., provozovatele webového portálu www.pilulka.cz.
Detailní popis podnětu: Dne 6.12.2021 jsem přes webový portál www.pilulka.cz, jejíž provozovatel je nadepsaný výše, zakoupil robotický vysavač Roborock S7 černý za cenu 16 722 Kč. Bohužel se na vysavači v době záruky vyskytla vada, kterou jsem dle pokynů na webu poskytovatele reklamoval dne 1.11.2023 a žádal o opravu. Poskytovatel reklamaci výrobku přijal a zaevidoval. Dne 1.12.2023, tedy 30 kalendářních dnů od vytknutí vady, jsem telefonicky kontaktoval poskytovatele za účelem ověření stavu reklamace. Bohužel mi však bylo sděleno, že reklamace není dosud vyřízena, neboť se k ní ještě nevyjádřilo servisní středisko. Vyjádření k reklamaci jsem obdržel 4.12., tedy dle mého názoru po překročení zákonem stanovené lhůty pro vyřízení reklamace, se zamítavým postojem k reklamaci (navíc s - dle mého názoru - zavádějícím odůvodněním, ale to není předmětem mého podnětu). Následovalo několik emailů, které jsem si vyměnil s reklamačním oddělením provozovatele webu, kdy jsme se nebyli schopni dohodnout na dalším postupu a tak jsem (dle mého názoru dle zákona) uplatnil odstoupení od kupní smlouvy pro překročení lhůty k vyřízení reklamace. Odstoupení od kupní smlouvy proběhlo písemnou formou doporučeného dopisu s dodejkou (vše jsem schopen doložit) a zároveň jsem znění odstoupení do kupní smlouvy odeslal i elektronickou formou (email). Provozovatel se k odstoupení postavil zamítavě, s odůvodněním, že dle jejich názoru nedošlo k překročení lhůty k vyřízení reklamace. Informoval jsem tedy poskytovatele o následném kroku, tedy obrácení se na Českou obchodní inspekci ve věci posouzení postupu a rozsouzení na čí straně je zákon.
Předem děkuji za posouzení a sdělení vašeho stanoviska.
S pozdravem
Petr Martens
robotický vysavač Roborock S7 černý
V prvním kroku jsem žádal o opravu zařízení a následně odstoupení od kupní smlouvy z důvodu popsaném výše a tedy má žádost se týká navrácení kupní ceny výrobku.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Po vyřízení reklamace již však není možné odstoupit od smlouvy pro její nevyřízení včas.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.