Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
prodejce odmítá přistoupit na reklamaci na vady u jimi prodaného ojetého motocyklu Kawasaki ER-6N 2012. Emailovou komunikací byly navrženy návrhy:
1. Odstoupení od kupní smlouvy
2. Oprava u autorizovaného servisu na náklady prodejce
3. Sleva z kupní ceny 6.000kč
4. Oprava prodejcem v místě bydliště kupujícího
Na žádný z návrhů nepřistoupil.
Vady:
1. Svíčky po své životnosti. Při první jízdě ve svém vlastnictví, asi 10dní po prodeji, přestal za jízdy motor fungovat na 2 válce. Fungoval jen na jeden válec.
2. Po 20km jízdě od koupě začala unikat chladící kapalina. Poškozené mechanické těsněné vodního čerpadla.
3. Chybějící gumová uchycení držící plasty, kapotáž.
4. Poškozený rám, ohnutý držák pro kapotáž. Kapotáž byla násilně připevněna na 2 z 4 úchytných bodů.
Prodejce pouze dokola opakuje, že se jedná o spotřební materiál a na to se záruka nevztahuje. Jediné co nabídl je 1.000kč z vlastní vůle, ale ne jako kompenzace pro odstranění vad.
Již jsem psal a dostal odpověď od D-testu, čímž jim děkuji. Odpověď přikládám níže.
Rád bych znal veřejnou reakci od prodejce.
---------------------------------------------------------
Dobrý den,
děkujeme Vám za využití online poradny časopisu dTest.
Vzhledem k tomu, že z Vašeho dotazu není patrné, zda jste smlouvu uzavřel jako spotřebitel, nebo jako podnikatel na IČO, budeme dále vycházet z toho, že jde o spotřebitelský právní vztah.
V případě, že se jedná o opotřebený motocykl, tak toto neznamená, že máte záruku pouze na skryté vady. Zákon v daném případě nerozlišuje mezi vadami zjevnými a skrytými, jak je patrné např. z § 2165 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník, kde se mluví o vadách obecně. Tím, že se jedná o opotřebenou věc, tak je sice možné zkrátit záruku na jeden rok dle § 2168 téhož zákona, ale opět se nerozlišuje mezi vadami skrytými a zjevnými. Zdůraznění, že můžete reklamovat i zjevné vady naleznete v § 2165 odst. 3 téhož zákona:
"Soud právo z vady přizná i v případě, že nebyla vytknuta bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl kupující při dostatečné péči zjistit."
Dané vozidlo tedy určitě reklamovat můžete.
Vzhledem k tomu, že se vada projevila v prvních 12 měsících od převzetí zboží, uplatní se tzv. domněnka vadnosti obsažená v § 2161 odst. 5 téhož zákona. Ve spojení s rozsudkem Městského soudu v Brně č. j. 36 C 240/2014-39 je třeba k zamítnutí reklamace odborného vyjádření, nejlépe znaleckého posudku. Důkazní břemeno o vadnosti tedy nese prodejce, nikoli Vy coby kupující.
Výsledkem reklamace by měla být primárně oprava, neboť výměna kus za kus není dobře možná. Toto vyplývá z § 2169 odst. 1 téhož zákona.
V případě, že by se Vám spor s podnikatelem nepodařilo vyřešit smírně, doporučujeme věc řešit na stížnostním portálu VašeStížnosti.cz (na www.vasestiznosti.cz), kde dTest zdarma zprostředkovává dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací do podoby soudní pře.
Také se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci, která zajišťuje mimosoudní řešení sporů (ADR) www.coi.cz/…dr/.
V obou případech se jedná o zprostředkování dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, a to za účelem předcházení finančně a časově náročných soudních pří. ADR České obchodní inspekce je zajišťováno ze zákona, ovšem řešení případu je neveřejné, zatímco stížnostní služba VašeStížnosti.cz je provozována veřejně a není pod záštitou státu. Veřejnost zaručuje efektivní potrestání daného podnikatele zejména z hlediska veřejného mínění.
Obě mimosoudní řízení jsou pro spotřebitele zdarma.
Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím naši poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009.
S přáním příjemného dne
Časopis dTest
Kawasaki ER-6N 2012
Možnost výběru:
1. Odstoupení od kupní smlouvy
2. Oprava u autorizovaného servisu na náklady prodejce
3. Sleva z kupní ceny 6.000kč
4. Oprava prodejcem v místě bydliště kupujícího
|
Tweet |
Při koupi ojetého motocyklu platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí motocykl vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých motocyklů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení motocyklu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
O přijetí výrobku k reklamaci rozhoduje pracovník ihned, ve složitějších případech do 3 pracovních dnů. Vyřízení reklamace, jak je uvedeno výše, má proběhnout zásadně do 30 dnů od jejího uplatnění. Ustanovení § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, rozvádí i další povinnosti prodávajícího v souvislosti s reklamačním procesem. Nepřijetí věci do reklamačního procesu bez právně relevantního důvodu je přestupkem [§ 24 odst. 7 písm. x) zákona o ochraně spotřebitele], za nějž lze uložit pokutu až 3 mil. Kč [§ 24 odst. 19 písm. d) zákona o ochraně spotřebitele].
Pokud by prodávající reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.