Počet nahlášených stížností: | 49 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 12 |
Dobrý den, 31.12.2023 jsem skončil s odběrem el. energie u AZ energies. 12.1.2024 jsem obdržel konečné vyúčtování s přeplatkem 10.715,- Kč s datem splatnosti 15.2.2024. Přeplatek jsem nedostal, telefonický kontakt nefunguje. Poslal jsem urgenci e-mailem, i do datové schránky dodavatele. Vše bez nějaké reakce. Mám na ně podat trestní oznámení, nebo co byste mi doporučili? Předem děkuji za radu.
Ideální by bylo, kdyby mi AZ energies vrátili přeplatek.
|
Tweet |
Pokud spotřebiteli nebyl přeplatek vyplacen včas, měl by uplatnit reklamaci. V takovém případě je společnost povinna reklamaci vyřídit a písemně informovat spotřebitele o vyřízení reklamace do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).
Pokud společnost nevyplatí přeplatky v řádném termínu, drží majetkový prospěch bez právního důvodu. Dle § 2991 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má ten, kdo se na úkor jiného bez spravedlivého důvodu obohatí, povinnost ochuzenému vydat, oč se obohatil.
Nereaguje-li prodávající na e-maily či telefonáty, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti AZ Energies s.r.o., Pardubická 326, 537 01 Chrudim. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Spotřebitel nás informoval, že mu přeplatek byl vrácen. Stížnost tedy uzavíráme s dosažením dohody. Děkujeme stranám za součinnost.