Počet nahlášených stížností: | 106 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
U společnosti jsem zakoupil Notebook jako rozbalené zboží za výhodnou cenu. Toto zboží po 2 dnech nejde zapnout. Chtěl jsem zboží reklamovat a jako způsob reklamace vybrat výměnu zboží.
Na prodejně Datartu mi bylo nabídnuto odstoupení od kupní smlouvy ve 14 denní lhůtě nebo reklamace opravou. Reklamace formou výměny prý u rozbaleného zboží není možná a nabídnuta mi nebyla ani reklamace odstoupením od smlouvy, kde má spotřebitel i prodejce jiná zákonná práva jak u odstoupení ve 14 denní lhůtě.
Následoval telefonát na infolinku, kde mi prvně bylo sděleno totéž. Po neustoupení se operátorka spojila s reklamačním oddělením - 2x. Po těch dvou hovorech mi dala za pravdu, že mám nárok na výměnu zboží, ale zboží není skladem. Toto jsem rozporoval, neboť skladem je na eshopu. Následně vyšlo najevo, že operátorka zjišťovala dostupnost jiného zboží, ale toto neuznala. Poslal jsem tedy Datartu foto s výrobním číslem a informaci rozporoval.
Druhý den mě po urgencích kontaktoval ombudsman Datartu a vrátili jsme se na začátek. Dopis viz níže.
Dle zákona i podle obchodních podmínek mám stejná práva jako u zboží nového a mám právo a nárok na výměnu zboží za rozbalené nebo i nové, pokud není jiné. Prodejce je povinen mi zboží vyměnit. Výjimky, že zboží není například dostupné nejsou naplněny. Navíc je mi upíráno zákonné právo a Datart nechce přijmout reklamaci se způsobem vyřízení - výměna.
Notebook Asus TUF Gaming A16 Advantage Edition (2023) (FA617XS-N3032W) černý - rozbaleno - 24 měsíců záruka
Výměna zboží za jiné ve stejném stavu nebo nové.
|
Tweet |
K odstoupení od smlouvy:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
K reklamaci:
Dle § 2165 občanského zákoníku kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění dle § 2169 občanského zákoníku. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího. V tomto případě se tedy domníváme, že požadování výměny zboží je nepřiměřené a podnikatel je tak povinen v případě uznané reklamace zboží pouze opravit.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.