Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
vnuk 9 let byl v prodejně koupit tužku. Platil bankovkou v hodnotě 200 Kč. Nákup stál 25 Kč, prodavačka
mu vrátila 175 Kč. Vnuk se potom šel nakoupit do Albertu, který je naproti prodejně KIK. Tam šel na
samoobslužnou pokladnu, kde platil bankovkou 100 Kč, kterou dostal v prodejně KIK a tam zjistili, že
bankovka je neplatná. Když vnuk přišel domů a řekl, že nemohl zaplatit nákup, protože bankovka v hodnotě
100 Kč je neplatná. Protože prodejna už byla zavřená, tak jsem se s vnukem vypravila druhý den, tam
jsme tu bankovku reklamovali, bylo odpovězeno, že měl přijít to hned řešit. Že je to jeho chyba, že si to
nezkontroloval a měl to řešit hned. Dále paní prodavačka nám řekla, že pošta jim bankovky neplatné už
nebere a paní vedoucí musí stou bankovkou jet do banky. Tak ať si tam zajedeme, aby paní vedoucí nemusela
jet.
Paní prodavačka tuto bankovku, protože je neplatná neměla už vůbec dávat do oběhu a vůbec ne 9 chlapci.
Nákup byl v sobotu 16.3.2024 v 17:27:59 v prodejně KIK Halasovo náměstí 918/6b, 638 00 Brno
č.bon. ***
č.obsluhy: ***
S pozdravem
Konvalinová
Větší kontrola bankovek, aby se nestávalo, že se vrátí neplatná bankovka, kterou nelze nikde platit
a už vůbec ne dítěti
|
Tweet |
Platnost starších vzorů bankovek z let 1995–1999 skončila 30. června 2022. Po tomto datu nejsou obchodníci ze zákona povinni neplatné bankovky nominálních hodnot 100 Kč, 200 Kč, 500 Kč, 1 000 Kč a 2 000 Kč s úzkým stříbřitým proužkem přijímat k placení.
Zákon jim však nezakazuje, aby se na základě vlastního uvážení rozhodli, že budou neplatné bankovky akceptovat. V daném případě ale musí zajistit, že tyto bankovky nebudou vráceny zpět do oběhu, například tím, že by je vrátili jinému zákazníkovi při placení.
Pokud se tak přesto stane, zákazník má právo na místě požádat obchodníka o výměnu neplatné bankovky za platnou. Obchodník je totiž povinen vracet zákazníkům výlučně platné tuzemské bankovky a mince.
Jestliže obchodník odmítne zákazníkovi vyměnit neplatnou bankovku, kterou mu vrátil při placení zboží či služeb ve své provozovně, může se zákazník obrátit na Českou národní banku, která podnět prošetří v rámci výkonu dohledu nad peněžním oběhem. Podnět může spotřebitel podat zde: https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/formular-podani-dotazu-podnetu-upozorneni/index.html.
Neplatné bankovky nominálních hodnot 100 Kč, 200 Kč, 500 Kč, 1 000 Kč a 2 000 Kč z let 1995–1999 lze až do 30. června 2024 vyměnit ve všech úvěrových institucích provádějících pokladní operace a současně také na všech sedmi územních zastoupeních ČNB. Od 1. července 2024 bude výměna probíhat pouze na pokladnách ČNB.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.