Společnost


MND Energie a.s.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#75428Smlouva na dobu neurčitou s podmínkou nevypovězení na dobu určitou

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 23 dnů 23 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
21.03.2024, před 10 měsíci

Tomáš Povazník

Znění stížnosti

Dobrý den,

chtěl jsem s Vámi konzultovat situaci se společnosti MND, která má dlouhodobě udělován status "férového dodavatele" na trhu s dodavateli energií. Její chování v mém případě mně ale přijde minimálně neetické a připomíná praktiky "energo-šmejdů". Právě díky zmíněnému statusu férového dodavatele jsem na podzim r. 2023 uzavřel smlouvu s MND na dobu neurčitou, kde dle smlouvy v prvním odstavci je možnost ukončení se standardní 3 měsíční výpovědní lhůtou.

Ve smlouvě ani v telefonickém rozhovoru se při zřizování nikde nezmiňuje skutečnost, že smlouva na dobu neurčitou má podmínku setrvání u společnosti a to paradoxně na dobu určitou tj. do 30.6.2025. Tento závažný bod měnící podstatně celou smlouvu na přesně opačný smysl mají zašifrovaný až v přiloženém ceníku, který sice při uzavírání nepodepisujete, ale společnost se na ni odkazuje. Poznámka vazby na přiložený ceník potenciálnímu zájemci ani nepřijde podezřelá, protože primárním účelem ceníku ze své podstaty je aktuální výše ceny za elektřinu, nikoliv další dodatek zásadně upravující smlouvu neurčitou na časově určitý závazek - > tj. v praxi není žádný rozdíl mezi jejich smlouvou na dobu neurčitou vázanou na fixní ceník s obyčejnou smlouvou na dobu určitou, kde zákazník se k datu zavazuje vědomě, ale často s nižšími cenami právě za fixovanou energii. Smutné na ceníku je, že v bodu 4 zákazníka opět přesvědčí, že se jedná o smlouvu neurčitou s tříměsíční výpovědní dobou aby v úplně jiném odstavci odchod následně zpoplatnili.

Vypovězení smlouvy v 3-měsíční lhůtě je tedy pouze za pokutu 6500Kč. Přechod na jejich tarif na dobu určitou (jaro 26), která má prakticky stejné podmínky jen s levnějším ceníkem lze také uzavřít opět po zaplacení pokuty 6500kč.

1) Je možné vypovědět smlouvu na základě smlouvy bez sankce, když se podmínky pro výpověď ve smlouvě a ceníku liší? Ceník nebyl veden jako dodatek ke smlouvě, ale jako její součást.

2) Je možné takto chaoticky stanovit podmínky výpovědi, které se navzájem vyvrací?

tj.

Ve smlouvě uvést:
--Tato Smlouva může být vypovězena s výpovědní dobou 3 měsíce.

poté v ceníku uvést:
-- Smlouva na dobu neurčitou s tříměsíční výpovědní dobou. Po dobu fixace ceny nejsou MND
oprávněny smlouvu vypovědět.

kde dále do jiného odstavce ceníku (nikoliv smlouvy)

--Pokud před 30. 6. 2025 ukončíte odběr elektřiny od MND, anebo dodávku ukončí MND z důvodů na Vaší straně,
zaplatíte poplatek 6 500 Kč za nedodržení podmínek pevné ceny. Do 30. 6. 2025 také nemůžete přejít na jiný ceník
MND. Po skončení platnosti Ceníku Léto 25, tj. od 1. 7. 2025, automaticky přejdete na aktuálně platný
základní ceník Proud.

3) Má tento matoucí způsob nabídky nějaké racionální vysvětlení než jen klamat spotřebitele? V případě, že by společnost chtěla jednat čestně, proč by produkt neuvedla na trh pod smlouvou na dobu určitou, kde po ukončení fixace by klasicky smlouva přešla na dobu neurčitou. Jaká je přidaná hodnota tohoto produktu?

Za odpověď děkuje

Tomáš Provazník


Produkt

MND_Proud_Cenik_Leto_25


Požadované řešení

Žádal jsem smlouvu na odběr elektřiny na dobu neurčitou (se standardní výpovědní lhůtou 3měsíce).

Při zjištění skutečnosti jsem chtěl smlouvu vypovědět bez sankce nebo přejít na jejich produkt smlouvy určité za prakticky stejné služby (levnější ceník). V rámci dobrých vztahů jsem i po jejich zamítnutí nabídnul přechod k MND společnosti s výkupem mnou vyrobené elektřiny z domácí FVE jako kompenzaci za jejich případnou ztrátu, ačkoliv mě cíleně uvedli v omyl jejich nevhodně postavenou smlouvou, což bylo také zamítnuto.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.3.2024 10:48, před 10 měsíci

Část obsahu smlouvy lze určit odkazem na obchodní podmínky, které navrhovatel připojí k nabídce nebo které jsou stranám známy. Odchylná ujednání ve smlouvě tedy mají před zněním obchodních podmínek přednost dle § 1751 odst. 1 občanského zákoníku.

Rozhodné v tomto případě je, co si strany ujednaly přímo ve smlouvě. Jestliže tedy byla uzavřena smlouva na dobu neurčitou k ustanovení, které se nachází v ceníku ohledně doby určité, by se tedy nemělo přihlížet.

Dle § 11c odst. 4 energetického zákona smlouvu o dodávce elektřiny nebo plynu nebo smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny nebo plynu uzavřenou na dobu neurčitou je možné vypovědět s výpovědní dobou 3 měsíce, která začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi. K ujednání, podle kterého je spotřebitel nebo zákazník, který uzavírá smlouvu adhezním způsobem, oprávněn vypovědět smlouvu s delší výpovědní dobou, se nepřihlíží.

Smlouvu na dobu neurčitou tak může spotřebitel vypovědět kdykoliv s 3 měsíční výpovědní dobou. Zároveň nesmí být ze strany společnosti sankcionován, jestliže využívá své právo vztah ukončit.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.5.2024 14:52, před 8 měsíci

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.7.2024 13:54, před 6 měsíci

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.