Společnost


Česká pošta, s.p.

Počet nahlášených stížností:3256
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

0%
100%
Toto skore je založeno na 31 stížnostech.

#75429Nedoručená ztracená zásilka - Česká pošta odmítá odpovědnost i reklamaci

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 dny 22 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
21.03.2024, před 10 měsíci

Jan Boháč

Znění stížnosti

Dne 10.1.2024 jsem na německém e-shopu Mono Tanz (https://monotanz.de) zakoupil elektronickou součástku v celkové ceně 74 Euro (včetně poštovného) a nechal si jí poslat na soukromou adresu do Prahy, nicméně zásilka (pod číslem ***) doteď nedorazila. Po mnoha telefonátech a urgencích jsem se dozvěděl, že Česká pošta zásilku zjevně převzala a dovezla na Depo Praha 703, jenomže v den rozvážení měl řidič dodávky zdravotní potíže, a tak pro dodávku musel jet náhradní řidič, který dodávku zase dovezl zpátky do depa. Následně při rozvážení ještě nedoručených zásilek se údajně zjistilo, že některé zásilky (včetně té mojí) chybí, ale že by se snad měla někde nějak najít. Opakovaně jsem pak kontaktoval jak moji poštu 180 00 tak depo a obě instituce mi potvrdili, že zásilku nemají a že je tudíž nejspíš definitivně ztracená.
Kontaktoval jsem tudíž poštu oficiálně 15.2.2024 přes e-mail Info@cpost.cz kde jsem celý problém popsal a žádal o radu. Dne 12.3.2024 jsem dostal odpověď (jako PDF přílohu vám ji pošlu na e-mail dtest@dtest.cz), ve které se mimo jiné píše toto:

Šetřením na provozovně Depa Praha 703 ani ukládací poště Praha 8 nebyla zásilka do dnešního dne dohledána.
Odesilatel k zaslání Vámi objednaného zboží vybral z několika nabízených druhů zásilek obyčejnou zásilku, tj. zásilku bez hmotné odpovědnosti a bez závazné doby dodání. Ve věci možné reklamace a odpovědnosti České pošty, s. p., Vám sdělujeme, že s ohledem na zvolený druh služby mezinárodní obyčejná zásilka nemá možnost odesilatel ani adresát zásilku reklamovat.

Za mě je to nehorázné zřeknutí se jakékoliv odpovědnosti a naprosto s takovým vyjádřením nesouhlasím! Proto bych rád věděl, jaké jsou moje možnosti, zda jsem vlastně vůbec v právu a jaké následné kroky bych měl / mohl podniknout.

děkuji
s pozdravem
Jan Boháč
***


Požadované řešení

Peněžní kompenzace


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.3.2024 13:40, před 10 měsíci

V tomto případě došlo k uzavření smlouvy mezi německou společností a Českou poštou. Vzhledem k tomu, že se jedná o vztah dvou podnikatelů, platí to, co bylo mezi stranami ujednáno. Pokud by se vztah řídil českým právem, platilo by následující:

Česká pošta u služby "obyčejná zásilka do zahraničí" uvádí, že neodpovídá za škodu, která vznikla ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu zásilky.

V § 2944 občanského zákoníku je uvedeno, že "Každý, kdo od jiného převzal věc, která má být předmětem jeho závazku, nahradí její poškození, ztrátu nebo zničení, neprokáže-li, že by ke škodě došlo i jinak." Dle komentáře se však jedná o dispozitivní ustanovení, a strany si tak mohou jeho použití omezit určitými podmínkami či jej zcela vyloučit. I podle současné právní úpravy je však smluvní volnost stran limitována pravidly obsaženými v § 2898 OZ.

Vztah mezi spotřebitelem a německou společností:
V tomto případě se zřejmě jedná o vztah spotřebitele s podnikatelem. Aby v daném případě došlo k aplikaci českého práva, musela by se společnost na svých stránkách zaměřovat na českého spotřebitele (např. nabízením zboží v českém jazyce, v české měně apod.). Zde se však domníváme, že zaměření na českého spotřebitele není, a tudíž se bude smluvní vztah řídit právem, které si strany zvolily. V případě neexistence volby práva pak právem země, v níž má prodávající obvyklé bydliště (v tomto případě tedy německým právem).

Pokud by se vztah řídil českým právem, platilo by následující:
Za včasné a řádné doručení zboží je odpovědný prodávající, protože povinnost dodat zboží je dle českého práva splněna dojitím zboží do místa dodání.

Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).

Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.

Obecně k reklamaci služeb České pošty:
Nejsou-li služby poskytovány ujednaným způsobem nebo v ujednané kvalitě, je možné podat reklamaci na kterékoliv poště. Spotřebitel by neměl odcházet bez potvrzení, které by mělo obsahovat shrnutí reklamace a datum jejího uplatnění. Podnik se zavazuje k tomu, že zákazníka vyrozumí o vyřízení reklamace do 30 dnů od jejího podání.

Pokud Česká pošta, s.p. nevyhoví nebo nevyřídí reklamaci vad poskytované poštovní služby, je odesílatel nebo adresát oprávněn podat u Českého telekomunikačního úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení, jinak právo uplatnit námitku zanikne. Podání návrhu podléhá správnímu poplatku.

Česká pošta, s.p. se rozhodla nevyužít službu VašeStížnosti.cz pro řešení sporů se svými zákazníky. Vzhledem k tomu, že je námi poskytované smírné řešení sporů založeno na principu dobrovolnosti, bude stížnost uzavřena.

Česká pošta, s.p. shledává svůj systém pro příjem, evidenci a řešení stížností jako dostatečný. Dle vyjádření České pošty přijme podání týkající se služeb poskytovaných Českou poštou nebo jednání jejích zaměstnanců kterákoliv organizační jednotka. Podání mohou být uplatněna telefonicky, osobně, dopisem, faxem, elektronickou poštou nebo datovou schránkou.

Pro úplnost přikládáme odkaz, který obsahuje kontakt na poštovního ombudsmana: http://www.ceskaposta.cz/o-ceske-poste/kontakty/postovni-ombudsman.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.