Společnost


Radim Fišer

Počet nahlášených stížností:20
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:3
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#75620Zboží vrácené v zákonné lhůtě, peníze prodejcem nikoliv

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 2 dny 1 hodina

Detail stížnosti

Publikováno
03.04.2024, před 9 měsíci

Kateřina Malá

Znění stížnosti

Dne 5. 3. jsem na e-shopu istuff.cz objednala řemínek k hodinkám apple, jako dárek k narozeninám. Balíček se zbožím byl obratem odeslán, jak e-shop sliboval a druhý den mi byl doručen. K mému zklamání ale řemínek nápadně připomínal produkci z nabídky Aliexpress, a tak jsem jej obratem zabalila, přiložila jsem formulář ze stránek prodejce (nepodařilo se mi jej stáhnout v editovatelné verzi, tedy jsem jej vytiskla, vyplnila ručně a přiložila do balíčku) a na své náklady zaslala prostřednictvím PPL zpět prodejci. Podle dat od PPL byl balíček následující den doručen. Po dalších dvou týdnech jsem stále neměla peníze zpět na účtu, tedy jsem vznesla dotaz na prodejce, v jakém stavu je mé odstoupení od smlouvy. K mému nemilému překvapení mi prodejce začal tvrdit, že v balíku se zbožím nebyl přiložen formulář s odstoupením od smlouvy a nyní je již po zákonné dvoutýdenní lhůtě pro odstoupení, a tedy mi může nabídnout maximálně poukaz na zboží ve stejné hodnotě. Vzhledem k tomu, že jsem si naprosto jistá tím, že písemné odstoupení od smlouvy bylo přiložené ke zboží, a celý balík byl prokazatelně navrácen e-shopu necelý týden po zakoupení zboží, jsem tuto nabídku odmítla a trvala na vrácení peněz podle zákona. Prodejce, Radim Fišer, však trvá na tom, že písemné odstoupení neobdržel a nyní se mnou již nekomunikuje. V této chvíli má tedy prodejce ve svém držení peníze i zboží, za které jsem je zaplatila a situace se zdá být neřešitelná.


Produkt

Ocelový článkový tah/řemínek Apple Watch 42/44/45/49 mm, varianta: Barva stříbrná, kód: 933/ST


Požadované řešení

vrácení peněz na účet


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
4.4.2024 11:02, před 9 měsíci

Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli.

Podle § 555 odst. 1 občanského zákoníku platí, že právní jednání se posuzuje podle svého obsahu. Pokud by tedy bylo v přiloženém formuláři jasně uvedeno, že spotřebitel žádá odstoupení od kupní smlouvy ve lhůtě 14 dní od převzetí, mělo by být právní jednání takto posouzeno. Zároveň máme za to, že by společnost měla být spotřebiteli nápomocná při řešení problémů s jeho zásilkou. Jestliže by tedy zásilka formulář neobsahovala, měl by být spotřebitel ohledně této skutečnosti informován s dotazem, zda si přeje zboží reklamovat, či od smlouvy odstoupit bez udání důvodů, pokud je možné spotřebitele dohledat přes číslo objednávky či jiným způsobem. Jelikož ale bylo zboží vráceno společnosti do 14 dní od data převzetí spotřebitelem a spotřebitel společnost kontaktoval, nemění skutečnost nedohledání formuláře pro odstoupení od smlouvy v zásilce v tomto případě nic na povinnosti podnikatele vrátit spotřebiteli peněžní prostředky za řádně vrácené zboží.

Vznikla-li na straně prodávajícího povinnost vrátit peníze, musí tak učinit stejnou formou, jakou bylo zboží zaplaceno. Jiným způsobem - např. voucherem apod. pouze po výslovném souhlasu spotřebitele.

Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla podnikatele Radim Fišer, Štefánikova 940/20, 674 01 Třebíč. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.

Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.

Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou, může taktéž využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.6.2024 12:19, před 7 měsíci

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.