Společnost


Efteria, spol. s r.o.

Počet nahlášených stížností:2
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#757992. zamítnutí reklamace startovacího akumulátoru Exide 72ah

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

2 měsíce 22 dnů 8 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
13.04.2024, před 9 měsíci

Ilona Lesňáková

Znění stížnosti

Baterie byla zakoupena dne 17.3.2023.
Byla běžně používána. Jezdím většinou 1xtýdně 120km tam a pak zpět za 3 dny 120km,pak mimo provoz 3 dny a 29.11.23 auto nenastartovalo,baterii jsem odvezla k prodejci.
1. Reklamace byla uplatněna 1.12.2023 se zamítavým závěrem,že nebyla shledána jakákoli závada,akumulator je ve funkčním stavu,bez výrobních vad. Akumulátor byl nabitý namontován a auto nastartovalo.
2.reklamace byla uplatněna 20.3.23 se shodným zamítavým závěrem.
Reklamace nebyla uznána,akumulátor je ve funkčním stavu bez výrobních vad. Zbytková kapacita je více jak 68%.
Předchozí baterii jsem měla při výše uvedeném režimu 8let a měnila jsem ji z důvodu,že jsem jela za kamarádkou do zahraničí a nechtěla jsem řešit výměnu na dovolené. Tato 8letábaterie je stále funkční a nová baterie mne omezuje v užívání a prodejce odmítá uznat i 2.reklamaci. Lze argumenty=analýza dle naměřených hodnot zvrátit?


Produkt

Servisní protokol 1. *** 2. *** vydáno Efteria, Jesenice u Prahy


Požadované řešení

Ústní doporučení prodejce je nabíjet kazďý týden,ale to není možné,parkuji na ulici.Nedomnívám,že baterii používám chybně a jinak,než předchozí 8let starou. Omezuje mne nejen v provozu a v užívání výrobku, ale musím při reklamaci požádat o asistenci někoho dalšího,abych vadný výrobek doručila k prodejci. Pokud je vada neodstranitelná, tak požaduji vrácení peněz. Nevím však jak při 3.reklamaci prokázat,že baterii nelze řadně užívat, žádné přistroje nevlastním a předložené analýze nerozumím. Děkuji předem za odpověď.I.Lesňáková


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.4.2024 13:44, před 9 měsíci

Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

U baterií je však nutné doplnit, že přirozeně ztrácí na kapacitě. Jaká je však přiměřená míra poklesu kapacity baterie je spíše technická otázka. Z dřívějších rozhodnutí soudu však můžeme konstatovat, že u určitého typu baterie je tento "běžný" pokles stanoven na 50 % za 24 měsíců. Soudní znalec by tedy mohl určit jak to, zda došlo k nadměrnému poklesu, tak také to, jak bylo s baterií zacházeno (míra zátěže, skladování apod.).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
16.4.2024 15:19, před 9 měsíci

Vážená paní Lesňáková,

je nám líto, že máte s autobaterií potíže, bohužel však musíme konstatovat, že vina není na straně výrobku Exide. Nejedná se o vadu autobaterie, ale o vysoké opotřebení nebo spíše již poškození vlivem nesprávného používání. Ať již vědomého či nevědomého. Naším úkolem není zjišťovat jak k poškození došlo. Přesto se pokusíme o vyjmenování několik okolností, ke kterým mohlo ve Vašem případě dojít.

V první řadě je třeba si uvědomit, že se v případě autobaterie nejedná o výrobek srovnatelný s většinou ostatního spotřebního zboží. Není to pasivní předmět, přístroj či zařízení, které lze ponechat jak je a nic se s ním neděje. Jako příklad uveďme třeba typický domácí spotřebič, televizor. To je složitý přístroj, který buď funguje nebo vykazuje vady, tedy funguje jen částečně, ne jak má, anebo nefunguje vůbec. Autobaterie je technologicky mnohem jednoduší výrobek, ale jedná se o tzv. elektrochemický zdroj, který kromě stavů popsaných u TV (funkční a nefunkční), má i další své specifické stavy, a to především stav nabití. Tedy je buď zcela nabitý, částečně vybitý, zcela vybitý v rámci správného zacházení, a nakonec ještě hluboce vybitý. To v případě že došlo k vybíjení pod mez povolenou výrobcem. A to stále není všechno. Olověný akumulátor má dále ještě stavy vycházející z množství zbytkového elektrolytu, což je roztok kyseliny sírové a vody, proto jej nazýváme elektrochemický zdroj. A tak lze uvádět stavy jako zcela zaplavený, částečně zaplavený nebo suchý. Je obvyklé, že používáním výrobku se tyto stavy mění. U olověných akumulátorů se však tyto stavy mění i v případě, že není používán. Např. pokud je autobaterie ponechána plně nabitá v nepoužívaném vozidle, z laického pohledu tedy není používána, a nic by se nemělo stát, ale to je prosím zásadní omyl. Z odborného hlediska je jednoznačně používána, a dochází u ní ke změně stavů kapacity. Nejčastěji dochází k vybíjení, protože moderní automobily (hovoříme zde o 30 let starých modelech a samozřejmě novějších) mají mnoho spotřebičů v tzv. pohotovostním režimu, které akumulátor neustále vybíjejí. Jsou to např. centrální řídící jednotky nebo zabezpečovací systémy, ale stačí i obyčejné přístrojové hodiny. Navíc je všeobecně známo, že u každé baterie dochází k tzv. samovybíjení. Takže i když je nakonec baterie zcela odpojená, dochází u ní k přirozenému vybíjení. Prakticky tedy není možné baterie od okamžiku zprovoznění nepoužívat. Z výše uvedeného je patrné, že není nelehké nesprávným zacházením autobaterii poškodit. Při běžném používání k tomu obvykle nedochází, ale stačí jedna jediná chyba, a problém je tu.

Na začátku jsme Vám slíbili příklady okolností, ke kterým mohlo dojít či docházet, a které mohly být příčinou vzniku výrazného opotřebení až poškození. Pokusíme se být struční, a určitě neobsáhneme všechny eventuality, ale možná se trefíme. Jak již bylo napsáno v závěru reklamačního řízení, autobaterie byla dodána na reklamaci v hluboce vybitém stavu. Tento stav byl u obou reklamací zaznamenán. U relativně nových a běžně používaných baterií (1-2 roky, nikoliv průmyslový provoz či podnikání) dochází k hlubokému vybití buď prostou závadou (výrobní vada) na jednom či více článků (12V baterie má 6 článků), toto je skutečná uznatelná vada, a dostaneme se k vysvětlení, proč ji můžeme ve Vašem případě vyloučit. A dále pak výraznou jednorázovou spotřebou elektrické energie, vědomou či nevědomou, opakovaným nedostatečným dobíjením, a samozřejmě i kombinací těchto příčin. K jednorázové spotřebě energie dochází např. ponecháním (opomenutím) zapnutých spotřebičů (světla, rádio, atp.), také jízdou s porouchaným alternátorem, i částečně porouchaným, případně stačí i ponechání vozidla několik týdnů mimo provoz. Samozřejmě tady záleží na množství spotřebičů v tzv. pohotovostním režimu a jejich příkonu. Mohlo však docházet také k dlouhodobým změnám fyzikálních a chemických struktur elektrod při opakovaném nedostatečném dobíjení, např. krátké jízdy, časté starty, v kombinaci s častým odstavením vozidla, či jedním hlubokým vybitím. Popisujeme a zobecňujeme. Netvrdíme, že toto je Váš případ. Viz Váš popis užívání vozidla. Bývají to nejčastější příčiny. Všechny tyto popsané situace způsobují výrazné poškození či chcete-li opotřebení vlivem nárůstu síranu olovnatého v aktivních hmotách kladných a záporných elektrod. Důsledkem čeho dochází ke ztrátě kapacity. A důsledkem čeho také dochází ke zkratu článku nebo článků.

V úvodu předchozího odstavce jsme zmínili jako možný důvod poklesu napětí (hluboké vybití) existenci výrobní vady článku. V takovém případě reklamaci uznáváme. Vadu článku, nejčastěji zkrat, lze však poměrně snadno vyloučit. Při každé reklamaci provádíme v naší laboratoři důkladné testy. Jednoduchou metodou nabíjení (oživování na vyšší konečné napětí) a vybíjení sledujeme trend vývoje stavu zbytkové kapacity. Pokud má akumulátor vadný článek, projeví se tato skutečnost při vybíjení a to na tvaru vybíjecí křivky. A protože při oživování vždy aplikujeme několik cyklů, obvykle postačí 3, vidíme zda se trend kapacity zvyšuje, stagnuje nebo dokonce klesá. Pokud je trend růstový a akumulátor je přitom plně funkční, je jediné možné vysvětlení. Akumulátor byl zanedbaný, tedy zasulfatovaný, a oživováním dochází k obnově jeho užitných vlastností. Bohužel ne vždy a zcela. Někdy není možné akumulátor oživit trvale. A pokud se negativní vlivy, které vedly k poškození, opakují i nadále, pak dojde k trvalému poškození a následně k disfunkci tvorby elektrického náboje.

Krátká reakce k Vašemu argumentu, že původní autobaterie funguje, a z toho lze tedy vyvodit, že nová baterie (od nás) je vadná. Dovolíme si použít analogii s pneumatikou, abychom zůstali u automobilů. Pokud poškodíte novou pneumatiku o obrubník nebo píchnete o hřebík, pak nelze konstatovat, že má vadu, protože u původní pneumatiky k této závadě nedošlo. Byť styl Vaší jízdy zůstal stejný. Stejně tak jako je hřebík příčinou díry v pneumatice, pak jedno hluboké vybití může být příčinou poškození baterie. K hlubokým vybitím zkrátka nesmí docházet. V návodu autobaterie je na toto téma napsáno dostatek informací.

A nakonec ještě poznámka k vyjádření společnosti dTest. V první řadě máme radost, že již v první reakci na Vaši stížnost společnost dTest upozorňuje a uvědomuje si rozdíl mezi běžným spotřebním zbožím a bateriemi. Zároveň však dodává zmínku o kapacitě a dřívějších soudních rozhodnutí. Citujeme: „Z dřívějších rozhodnutí soudu však můžeme konstatovat, že u určitého typu baterie je tento "běžný" pokles stanoven na 50 % za 24 měsíců.“ Rádi bychom v této souvislosti upozornili, že tento judikát se týkal sporu, ve kterém se zákazník domáhal uznání reklamace notebookového akumulátoru, tedy naprosto odlišné technologie. Notebookové baterie mají nejen jiný druh článků, konkrétně mají Li-ion, tedy stejný typ, který je používán např. také v mobilních telefonech, ale zároveň mají také notebookové baterie zásadní odlišnost a to jsou tzv. ochranné obvody, které řídí tok elektrické energie do baterie a ven. A to právě proto, aby nedocházelo přesně k takovým poškozením hlubokým vybitím. Tento ochranný obvod včas nahlásí nízkou kapacitou a notebook se vypne. Baterie se nepoškodí. Což je pro Váš případ příznačné. Samozřejmě nás hned napadne, proč takové ochranné obvody nemají také autobaterie? Důvodem je vysoká cena takového ochranného obvodu. U autobaterie dochází při startování motoru k uvolnění velkého elektrického proudu v řádu stovek ampér. U notebookové baterie mluvíme o jednotkách ampér.

Na závěr bychom Vám chtěli poděkovat za důvěru, a rovněž Vás ujistit, že si Vás i nadále velice vážíme jako zákazníka. Podání této stížnost chápeme, a nepovažujeme ji za překážu. Budeme mít pochopení i pokud se obrátíte na ČOI. V případě řešení sporu mimosoudní cestou samozřejmě poskytneme ČOI plnou součinnost. Stejně tak kdykoliv poskytneme součinnost Vám, Vašemu zástupci pro technické záležitosti nebo Vašemu právnímu zástupci v případě, že byste se chtěla u nás na oddělení, osobně či v zastoupení, přesvědčit o správnosti a odbornosti námi provedených testů. V případě zájmu nás prosím kontaktujte na info@efteria.cz. Přejeme vše dobré.

Za vedení společnosti Efteria, spol. s r.o. se loučí technický ředitel Miloš Krejčík.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.6.2024 11:16, před 7 měsíci

Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.

K vyjádření společnosti pouze uvádíme, že naše původní vyjádření ohledně poklesu kapacity baterie slouží zejména jako příklad pro spotřebitele, které tím chceme obeznámit se skutečností, že u podobného druhu zboží dochází k opotřebení, které se projevuje sníženou funkčností výrobku. Přesto se nemusí jednat vždy o vadu.

Vzhledem k tomu, že společnost označila své stanovisko k reklamaci jako neměnné, stížnost přeřazujeme na spotřebitelku a žádáme ji o sdělení, zda využije pro posouzení případu soudního znalce, či se obrátí na mimosoudní řešení sporů při ČOI. V opačném případě bude stížnost uzavřena bez dosažení dohody stran.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.7.2024 11:25, před 6 měsíci

Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost vzhledem k výše uvedenému uzavíráme bez dosažení dohody stran.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.