Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, obracíme se na Vás s prosbou o pomoc při řešení sporu se společností Woltair, se kterou jsme dne 11.10.2023 uzavřeli smlouvu o dílo na realizaci fotovoltaické elektrárny (FVE). V souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami společnosti Woltair se tato zavázala provést realizaci FVE do 30 pracovních dnů od potvrzení stavební připravenosti.
V opačném případě se zavázala poskytnout slevu z celkové ceny díla ve výši 50%. Stavební připravenost nám Woltair potvrdil dne 1.11.2023. Funkční zkouška FVE proběhla až 30.1.2024 a předání díla proběhlo 8.3.2024. Tímto došlo k porušení smluvní lhůty 30 pracovních dnů. Na základě této skutečnosti jsme dne 14.3.2024 zaslali reklamaci faktury,
ve které jsme požadovali vystavení nové faktury s 50% slevou z celkové ceny díla. Dne 15.3.2024 nám Woltair potvrdil přijetí reklamace. K naší reklamaci se Woltair v zákonné lhůtě 30 dnů nevyjádřil a dodnes jsme neobdrželi kladné ani zamítavé vyjádření. Zároveň s námi Woltair odmítá komunikovat telefonicky i emailem. V průběhu realizace i snahy
o vyřešení sporu o výši faktury jsem společnost Woltair několikrát kontktoval telefonicky, vždy jsem dostal příslib, že zavolají zpět, avšak nikdo se mi neozývá. Domníváme se, že Woltair porušil smluvní podmínky a jedná v rozporu s dobrými mravy, dále nedodržěl zákonou lhůtu pro vyřešebí reklamace a dále máme podezření na klamavou reklamu v marketingové akci s názvem "30/50" = nainstalujeme vám FVE do 30 pracovních dní, jinak to máte za poloviční cenu, případy, kdy
slevu odmítl poskytnout se množí - viz např. Služba VašeStížnosti.cz a další internetová fóra. Z tohoto důvodu Vás prosíme o pomoc s řešením této záležitosti.
vystavení nové faktury na správnou částku - tj se započítáním smluvní slevy ve výši 50%
|
Tweet |
Mezi podnikatelem a spotřebitelem byla sjednána smlouva o dílo. Dílem se dle občanského zákoníku rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci, nebo činnost s jiným výsledkem.
Dle § 2590 občanského zákoníku zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v ujednaném čase a obstará vše, co je k provedení díla potřeba. Není-li doba plnění ujednána, provede zhotovitel dílo v době přiměřené jeho povaze.
Podle § 2605 OZ platí, že dílo je dokončeno, je-li předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu.
Pokud tedy společnost neprovedla dílo v ujednaném termínu, porušila tím smlouvu a spotřebitel by tak mohl požadovat slevu z díla. Výše slevy přitom není nikde v zákoně upravena, měla by však být přiměřená.
Pokud však společnost výslovně uvádí, že v případě neprovedení díla včas bude cena díla poloviční, měl by mít spotřebitel nárok na snížení ceny díla v této výši.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Podle popisu vzniklé situace by se mohlo jednat o nekalosoutěžní praktiku, konkrétně pak klamavou reklamu podle § 2977 Občanského zákoníku. Zde je v odst. 2 uvedeno, že při posuzování, zda je reklama klamavá, se přihlédne ke všem jejím výrazným znakům, zvláště se přihlédne k údajům, které reklama obsahuje ohledně dostupnosti, povahy, provedení, složení, výrobního postupu, data výroby nebo poskytnutí, způsobilosti k určenému účelu, použitelnosti, množství, zeměpisného či obchodního původu, jakož i podrobnějšího vytčení a dalších znaků zboží nebo služeb včetně předpokládaných výsledků použití nebo výsledků a podstatných znaků provedených zkoušek či prověrek, ceny nebo způsobu jejího určení, podmínek, za nichž se zboží dodává nebo služba poskytuje, a povahy, vlastností a práv zadavatele reklamy, jako jsou zejména jeho totožnost, majetek, odborná způsobilost, jeho práva duševního vlastnictví nebo jeho vyznamenání a pocty.
Pokud by bylo prokázáno, že o klamavou reklamu skutečně jde, mohla by osoba, jejíž právo bylo nekalou soutěží ohroženo nebo porušeno, proti rušiteli požadovat, aby se nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav. Dále může požadovat přiměřené zadostiučinění, náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení (§ 2988 OZ).
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu, tak jak zde již spotřebitel podle popisu stížnosti učinil. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li prodávající na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci ve formě doporučeného dopisu s dodejkou. V odstoupení od smlouvy spotřebitel informuje podnikatele o tomto odstoupení a vyzve ho k navrácení peněžních prostředků. Odstoupení bude zasláno na adresu: Woltair s.r.o., Na Radosti 399, 15521 Praha.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informací k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.