Počet nahlášených stížností: | 13 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Od montážní firmy jsme dostali nainstalovanou vestavnou pračku Whirlpool, která ihned po uvedení do provozu začala téct. Reklamovali jsme tedy u výrobce. Montážní firma nám nechtěla reklamaci vyřešit.
Dostavil se tedy technik a objednal nové těsnění. Po 2 týdnech! ho přijel namontovat a do týdne nám pračka opět vytekla.
Reklamovali jsme tedy znova a při své návštěvě spustil technik 2x pračku na prázdno a jelikož nevytekla, tak nám reklamaci neuznal se slovy, že neteče.
Nutno podotknout, že voda z pračky poškodila část kuchyně i futer vedle pračky a to ještě neznáme poškození podlahy pod ní.
Uznat reklamaci a vrátit peníze, protože takový krám doma nechci.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Mimo to platí, že pokud by se vada na zařízení projevovala i přes to, že společnost tvrdí, že se vada neprojevila, mohlo by se jednat o nevyřízení reklamace řádně a včas.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitel doplnil následující:
Stejný servisní technik byl vyslán znovu. To že byl velmi nepříjemný a měl řeči typu " je to naprosto zbytečná návštěva", to jsem ochoten přejít.
Technik si pračku odvezl k nim na dílnu a že to bude trvat 10-14 dní. Můj předpoklad byl, že se bude snažit najít příčinu. ( Tato návštěva byla 6.5.2024 )
Včera tj. 21.5.2024 jsem volal přímo technikovi s dotazem, kdy dostaneme pračku zpátky.
On mě odkázal na jejich asistentku kanceláře, od které jsem se dozvěděl, že na pračku nebylo "sáhnuto", pouze pořád dokola spouštěli cykly praní.
Možná se mýlím, ale servis je od slova "servisovat" a ne "pozorovat". A za 2 týdny mít nějaký jakýkoli produkt a nic s ním nedělat... Asi nemá cenu tento přístup komentovat.
Navíc mi paní oznámila, že mám 2 možnosti. Buď si pro pračku přijedu sám, nebo mi ji technik přiveze a bude požadovat 1500,- za dopravu.
To už je podle mě vrchol... Za nic platit de facto 20% ceny nové >funkční< pračky...
Dnes 22.5.2024 mi volala paní znova, že má možnost přivést pračku v pondělí, ohledně nějakého placení se slovem nezmínila.
Vyjádření dTestu:
Obecně platí, že reklamace je bezplatná bez ohledu na její výsledek. Spotřebitel tedy není povinen platit náklady na dopravu zboží z reklamace.
V případě, že by pro zboží jel sám, mohl by následně náklady za cestu požadovat jako účelně vynaložené náklady reklamace.
Práva z vadného plnění se zásadně uplatňují v provozovně prodávajícího, ve které je přijetí reklamace objektivně možné, a to v souladu s § 2172 věta první zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a v souladu s § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Spotřebitel má dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů. Spotřebitel není (srov. s nálezem Ústavního soudu ČR ze dne 25. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 626/06) povinen vybrat nejlevnější prostředek přepravy, přesto to s ohledem na princip poctivosti a dobré víry doporučujeme. Nelze totiž podle našeho názoru žádat po prodejci proplacení excesivně vysokých nákladů, pokud šla doprava k reklamaci vyřešit levněji. Pokud prodejce výslovně doporučil spotřebiteli určitý způsob dopravy, pak je samozřejmě povinný uhradit veškeré náklady, které spotřebiteli vzniknou tím, že vybral způsob přepravy dle "návodu" prodávajícího. Spotřebitel má právo na úhradu těchto nákladů v penězích.
Pro výpočet náhrady za používání motorových vozidel se, pro absenci právní úpravy v oblasti spotřebitelského práva, používá analogicky předpisů pracovního práva. V těch se stanoví, že sazba základní náhrady za 1 km jízdy činí nejméně u osobních silničních motorových vozidel 5,20 Kč (viz § 1 písm. b) vyhlášky č. 467/2022 Sb.).
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.