Počet nahlášených stížností: | 820 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dne 30. 8. se mi dostaly do rukou dva dopisy s přiloženými složenkami od firmy ALEKTUM INKASSO s výzvou k úhradě dluhu za zboží od firmy Westerfield Int. AG, faktura č. 483380, které jsem nikdy neobjednal, a to ani telefonicky, nota bene písemně. Svědčí o tom i to, že výzva je adresovaná na místo trvalého pobytu, na kterém se už minimálně tři roky nezdržuji, ani oficiálně a ani fyzicky a na jméno Marek Lens, ač se jmenuji Lenc. Absolutně netuším, jakým způsobem tento dluh vznikl, protože si nejsem vědom, že bych u společnosti Westerfield Int. AG cokoli objednal a ani že bych jakoukoli formou poskytl souhlas se zasláním jakéhokoli zboží. Jsem skalním příznivcem kamenných obchodů, takže možnost, že bych něco objednal nepodvodnou formou, je prakticky nulová.
Jediné, co mám k ispozici je číslo "údakné" faktury 483380
Storno faktury a urovnání tohoto případu s firmou ALEKTUM, zrušení objednávky a případně i následujících, vyškrtnutí mého jména z jakýchkoli rejstříků obou firem.
|
Tweet |
Pokud by společnost chtěla vymáhat částku soudní cestou musela by prokázat, že smlouva byla uzavřena a že bylo platně sjednáno, že spotřebiteli bude pravidelně zasíláno konkrétní zboží o určité ceně. Pokud bylo dodáno nevyžádané zboží, spotřebitel nemusí nic platit, ani zboží vracet. Mohlo se však stát, že se spotřebitel přijetím první objednávky na základě proběhlého telefonického hovoru se zástupcem společnosti zavázal k dalšímu odebírání zboží. Společnost ALEKTUM INKASSO s.r.o. jedná z pověření společnosti Westerfield Int. AG, důkazní břemeno ohledně vzniku nároku na zaplacení předmětné částky leží v případě sporu na ní.
Spotřebiteli doporučujeme zaslat již z důvodu předběžné opatrnosti oznámení o ukončení smlouvy písemně na adresu společnosti (Westerfield Int. AG, PO Box 18, 120 00 Praha 2). Zásilku je žádoucí zaslat s dodejkou a uschovat si kopii.
Švýcarská společnost Westerfield International AG nabízí výrobky (např. Good Shave) a sjednává smlouvy prostřednictvím telefonu a spotřebitel v takovém případě uzavírá smlouvu distančním způsobem, tedy prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (po telefonu) podle § 1824 a násl. občanského zákoníku.
Z nabídky po telefonu se stává závazná objednávka, která zpravidla spočívá v tom, že po první zásilce se zbožím chodí na uvedenou adresu spotřebitelem další, opakované zásilky se zbožím. Zdarma bývá jen první zásilka, za následné zásilky už společnost požaduje platbu. Souhlas se zasíláním zboží si podnikatel nahrává. Skutečnost, že půjde o pravidelné dodávky zboží, nebývá zpravidla během uskutečněného hovoru zmíněna. Není-li však předem dohodnuto, že se jedná o stálý odběr za sjednanou cenu, nevzniká žádná kupní smlouva na dobu neurčitou, byť je to zakotveno v obchodních podmínkách společnosti.
Řešením vzniklé situace je neprodlené zaslání odstoupení od smlouvy na pravidelné zasílání zboží na níže uvedenou adresu podnikatele. Dojitím odstoupení od smlouvy podnikateli, se smlouva uzavřená po telefonu od počátku ruší. Při využití služeb poštovního provozovatele se má zásilka za doručenou třetí den ode dne odeslání (§ 573 občanského zákoníku domněnka doby dojití). Zmaří-li vědomě druhá strana (příjemce odstoupení od smlouvy) dojití, platí, že řádně došlo (§ 570 občanského zákoníku) a bude vůči společnosti takové právní jednání účinné.
Instrukcí, že spotřebitel má odstupování adresovat do jiné země, není třeba se řídit, neboť jde o nepřiměřený požadavek ze strany podnikatele, který má na území České republiky zázemí a kontaktní pracoviště, proto není rozumného důvodu, aby spotřebitelé vynakládali vyšší částky za poštovné, než je nezbytně nutné. Pokud spotřebitel neodstoupí od smlouvy ještě před doručením zboží, měl by pak zásilku přijmout a spolu s odstoupením od smlouvy zaslat zpět na adresu společnosti (Westerfield Int. AG, PO Box 18, 120 00 Praha 2) a žádat vrácení nákladů na dodání.
Přesto, že odstoupit lze i jinou formu než písemnou, doporučujeme spotřebiteli, aby zaslal odstoupení písemně, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou. Kopii odstoupení a doklad o doručení by si spotřebitel měl uschovat. Občanský zákoník stanovuje v § 1829 lhůtu 14 dnů od převzetí zboží, nicméně při nesplnění povinnosti řádně informovat spotřebitele o právu smlouvu bez udání důvodu a bez sankce v uvedené lhůtě zrušit, prodlužuje se tato lhůta o celý rok.
Spotřebiteli rovněž doporučujeme písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou) požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti. Pokud totiž spotřebitel odejme společnosti souhlas se zpracováním osobních údajů, společnost je povinná to respektovat. Pakliže bude společnost nadále i po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se obrátit neprodleně na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu na porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.