Počet nahlášených stížností: | 253 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 18 |
Dne 12.7.2023 byl zakoupen multifunkční hrnec přes internetový obchod DATART. Z hrnce se postupně uvolňovala vrchní vrstva a tak jsem dne 14.5.2024 reklamoval produkt na pobočce v Českých Budějovicích. Reklamace byla uznána a došlo k vrácení kupní ceny.
Bylo nám napsáno že pro vrácení částky je nutné se dostavit na prodejnu osobně a podepsat protokol o ukončení reklamace. Já jsem je telefonicky žádal aby mi poslali peníze zpět na účet ze kterého byla platba provedena.
Na to mi řekli že prostě to jinak nejde a že se musím dostavit. Cesta na jejich pobočku a zpět byla 126 km. a to pro doručení zboží k reklamaci, tak znovu pro vyzvednutí.
Což považuji za vynucenou jízdu na jejich pobočku.
Z reklamačního oddělení jsem dostal tuto zprávu:
Dobrý den,
děkujeme za zaslání informací. K uznaným reklamacím proplácíme pouze nutné a účelně vynaložené náklady. Jízda osobním automobilem na vzdálenost 232 km pro reklamaci zboží o váze nižší jak 5 kg není považována za účelně vynaložený náklad.
Bohužel Vaší žádost tímto zamítáme jako neoprávněnou.
Nutný náklad u Vašeho zboží byl stanoven na 200,- Prosíme o potvrzení, zda má být tato částka zaslána na uvedený účet.
Multifunkční hrnec RUSSELL HOBBS 28270-56 Good To Go černý
Uhrazení nutného nákladu při doručování zboží ve výši 200 Kč
a uhrazení Vynucených nákladů při nuceném ukončení reklamace v místě jejich pobočky. Cesta 126 km = 400 Kč
Celkem tedy 600 kč.
|
Tweet |
Práva z vadného plnění se zásadně uplatňují v provozovně prodávajícího, ve které je přijetí reklamace objektivně možné, a to v souladu s § 2172 věta první zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a v souladu s § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Spotřebitel má dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů. Spotřebitel není (srov. s nálezem Ústavního soudu ČR ze dne 25. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 626/06) povinen vybrat nejlevnější prostředek přepravy, přesto to s ohledem na princip poctivosti a dobré víry doporučujeme. Nelze totiž podle našeho názoru žádat po prodejci proplacení excesivně vysokých nákladů, pokud šla doprava k reklamaci vyřešit levněji. Pokud prodejce výslovně doporučil spotřebiteli určitý způsob dopravy, pak je samozřejmě povinný uhradit veškeré náklady, které spotřebiteli vzniknou tím, že vybral způsob přepravy dle "návodu" prodávajícího. Spotřebitel má právo na úhradu těchto nákladů v penězích.
Pro výpočet náhrady za používání motorových vozidel se, pro absenci právní úpravy v oblasti spotřebitelského práva, používá analogicky předpisů pracovního práva. V těch se stanoví, že sazba základní náhrady za 1 km jízdy činí nejméně u osobních silničních motorových vozidel 5,60 Kč (viz § 1 písm. b) vyhlášky č. 398/2023 Sb.).
Z výše uvedeného tedy plyne, že účelně vynaložený náklad reklamace nemusí být nejlevnější možný. Vzhledem k tomu, že společnost požadovala osobní přítomnost spotřebitele, domníváme se, že při nejmenším jedna cesta autem by se dala považovat za účelně vynaložený náklad reklamace.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.