Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
Společnost nám nevyplatila roční vyúčtování za plyn za rok 2022 a 2023 v celkové částce 7001 Kč. Přešel jsem k jiné společnosti.Ukončil jsem s Elgas energie smlouvu pro porušení podmínek z její strany(nevyplacení vyúčtování). Tuto skutečnost (že odstupují od smlouvy pro porušení podmínek z jejich strany jsem jim neoznámil) Poté mi společnost nauctovala deaktivační poplatek za zrušení smlouvy 8000 Kč a vystavila fakturu. Tuto fakturu jsem jim písemně reklamoval. Postupoval jsem správně?
Zrušení deaktivačního poplatku a zaplacení dluhu za rok 2022 a 2023.
|
Tweet |
K výpovědi:
Závazek lze vypovědět, ujednají-li si to strany nebo stanoví-li tak zákon. Je-li závazek vypovězen, zaniká uplynutím výpovědní doby. Lze-li však závazek vypovědět bez výpovědní doby, zaniká závazek účinností výpovědi. Tato výpovědní doba bývá stanovena ve smlouvě.
K odstoupení od smlouvy:
Dle všeobecných obchodních podmínek společnosti ELGAS Energy, s.r.o. je zákazník oprávněn od smlouvy odstoupit "v případě podstatného porušení povinností ze strany dodavatele. Za podstatné porušení povinností dodavatelem se považuje zejména:
- bezdůvodné neposkytování nebo nezajištění dodávek Komodity; nebo
- podstatné porušení smluvních povinností zvlášť specifikovaných ve Smlouvě, VOP nebo v platných právních předpisech."
Dle dostupných informací se o podstatné porušení smlouvy ze strany dodavatele může jednat i v případě neuhrazeného přeplatku, který dosahuje nezanedbatelné výše. Částka odpovídající nezanedbatelné výši se určuje individuálně podle povahy závazku a toho, jak významně byl porušen (rozsah a délka neuhrazení přeplatku).
Jestliže by spotřebitel chtěl od smlouvy odstoupit, je třeba to oznámit podnikateli. Dle všeobecných obchodních podmínek společnosti je odstoupení "účinné dnem doručení písemného oznámení o odstoupení druhému účastníku nebo pozdějším dnem uvedeným v písemném oznámení o odstoupení druhému účastníku."
Před odstoupením od smlouvy ale doporučujeme spotřebiteli nejprve společnost zkontaktovat a zkusit najít vhodné řešení pro obě strany. V případě odstoupení od smlouvy, které je účinné obecně od okamžiku jeho doručení dodavateli, je totiž vhodné, aby již spotřebitel měl sjednanou smlouvu s novým dodavatelem a vyhnul se tak období, kdy by mohl zůstat bez dodavatele.
K deaktivačnímu poplatku:
Domníváme se, že deaktivační poplatek je obecně ze strany společnosti účtován při předčasném ukončení smlouvy ze strany spotřebitele.
Vyjádření předsedkyně ERÚ Aleny Vitáskové k dané problematice: „Důležité bude prověřit, jak spotřebitelé i dodavatelé postupovali v konkrétních případech. Pokud se ale spotřebitel nedopustil nějakého formálního pochybení, například výpověď neodeslal pozdě, potom je tu velká pravděpodobnost, že deaktivační poplatky byly účtovány neoprávněně a nebude je muset platit."
Jestliže se jedná o sankci za předčasné ukončení smlouvy, byl by deaktivační poplatek smluvní pokutou, kterou je možné po spotřebiteli v tomto případě požadovat. I oprávněnou smluvní pokutu však může soud v případě nepřiměřenosti shledat jako neúčinnou a spotřebitel by ji tak nemusel platit.
K vyúčtování:
Pokud spotřebitel nesouhlasí s vyúčtováním, či mu nebyl přeplatek vyplacen včas, měl by uplatnit reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč (dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.).
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti: ELGAS Energy s.r.o., Dobronická 1257, 148 00 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.