Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na eshopu jsem koupila kočárek, který mi byl doručen 20. 3. 2024. Už 20. 5. 2024 jsem kontaktovala prodejce s tím, že mi kočárek vybledl. Chtěl zaslat fotky, což sem ještě ten den udělala (20. 5. 2024). Na tento mail mi přišla 10. 6. 2024 odpověď, že zasílají vyjádřeni výrobce, že se záruka nevztahuje na Změny barvy (odbarvení) látky vlivem silného slunečního záření (první dva jarní měsíce) nebo použití nevhodných chemikálií (zatím sem nečistila ani vodou). Na to jsem na radu Dtestu reagovala zprávou, že podle §2161 NOZ se záruka vztahuje i na změnu barvy. Na tento mail prodejce nereagoval, až když sem mu stejnou zprávu poslala do datové schránky odpověděl, že vyblednutí stříšky není možné uznat jako reklamaci oprávněnou - není možné opravit a nelze prokázat, že se jedná o výrobní vadu, jelikož ostatní části potahu mají stálou barvu. Kočárek bledne i na jiných místech než je stříška. Opět sem se poradila na Dtestu a napsala(20. 6. 2024), že reklamaci nepovažuji za řádně vyřízenou, neposlali žádný protokol o vyřízení reklamace. Ne to prodejce opět nereagoval.
Kočárek 4Baby Stinger PRO Graphite 2024
Vrácení peněz
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Prodávající je zároveň povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Nesplnění této povinnosti je správním deliktem a může být sankcionováno ze strany České obchodní inspekce, které spotřebitel může dát podnět pro porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Jestliže spotřebitel neobdržel reklamační protokol s písemným odůvodněním zamítnutí reklamace, máme za to, že v tomto případě nebyla reklamace vyřízena řádně a včas a spotřebitel tak může od smlouvy odstoupit dle § 19 odst. 4 zákona o ochraně spotřebitele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.