Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
dne 19.4.2024 jsem si u společnosti Algon Plzeň zakoupila nové vozidlo značky MG. Během cca měsíce a půl se na autě objevilo 17 různých závad. Prodejce v emailové komunikaci 4 závady uznal a dalších cca 8 navrhl k prověření.
Po právním poradenství jsem dne 10.6.2024 odstoupila od kupní smlouvy podle § 2171 odst. 1 písm. c) OZ pro podstatné porušení smlouvy.
Za takové porušení smlouvy se považuje situace, kdy se objeví tři vady současně (rozhodnutí Nejvyššího soudu Rc 22/1983) nebo čtyři vady postupně (rozhodnutí Nejvyššího soudu 33 Cdo 1323/2013).
Dne 17.6.2024 jsem vozidlo přistavila prodejci na jeho adresu ALGON PLUS - AUTO, a.s., Rokycanská 1319/90, 312 00 Plzeň 4, včetně veškeré výbavy, dokumentace k vozidlu, TP a sady dvou klíčů od vozidla. Prodejce nebyl ochoten si vozidlo zkontrolovat a přijmout. Nevystavil kvitanci podle § 1949 OZ. Následně mě prodejce vyhodil se slovy, ať vypadnu. A ať si to klidně na ČOI nahlásím, že se bude těšit na návštěvu.
Společně s automobilem byla prodejci zanechána Výzva k vydání bezdůvodného obohacení podle § 2991 OZ, termín vyplacení vypršel dne 24.6.2024. Nyní prodejci nabíhají, podle § 1970 OZ, úroky z prodlení (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.).
Prodejce se odmítá k celé situaci jakkoliv postavit a písemně nekomunikuje. Po telefonických hovorech se pouze vysmívá a vyhrožuje, je vulgární a agresivní. Snaží se mě pouze dotlačit do opravy vozidla a tím pádem bych přišla o možnost odstoupení od kupní smlouvy.
Po telefonickém rozhovoru dne 24.6.2024 mi prodejce prozradil, že s vozidlem manipulují. Taktéž sdělil, že je na automobilu najeto 5000 km. Při zanechání vozidla v autosalonu byl nájezd na vozidle necelých 4000 km.
Vzhledem k tomu, že je vozidlo stále hlášeno na moji osobu, platím pojištění a vozidlo si prodejce nepřevzal, bylo tam pouze zanecháno na právní doporučení, tak se domnívám, že prodejce nemá jakékoliv právo na toto vozidlo sahat a případně se snažit opravit vůz tak, aby byly vady v následném řízení neprokazatelné.
K dnešnímu dni jsem neobdržela žádné finanční prostředky od prodejce, ani žádnou informaci o tom, jak bude celá situace řešena.
K závadám mám pořízené fotografie i videa. Bohužel jejich velikost je mnohem větší než povolená pro nahrání do tohoto formuláře. Mohu následně doplnit na vyžádání.
V příloze zasílám dokumenty, které byly prodejci předány + zasílám emailovou komunikaci s prodejcem.
Prosím o prověření celé situace a případné pomoci z Vaší strany.
Děkuji.
Lenka Frémalová
Nový osobní automobil značky MG, typ ZS 1.0T 6MT ELEGANCE.
Odstoupení od kupní smlouvy podle § 2171 odst. 1 písm. c) OZ pro podstatné porušení smlouvy.
Za takové porušení smlouvy se považuje situace, kdy se objeví tři vady současně (rozhodnutí Nejvyššího soudu Rc 22/1983) nebo čtyři vady postupně (rozhodnutí Nejvyššího soudu 33 Cdo 1323/2013 a vydání bezdůvodného obohacení podle § 2991 OZ (termín vyplacení vypršel dne 24.6.2024) včetně úroků z prodlení, podle § 1970 OZ, (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.).
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Spotřebitel může v rámci reklamace požadovat primárně dodání nově věci nebo opravu věci. Odstoupení od kupní smlouvy či slevu z ceny může požadovat až následovně v zákonem vymezených situacích.
Větší množství vad:
V určitých případech je možné považovat větší počet vad za podstatné porušení smlouvy. V takovém případě má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy podle § 2171 odst. 1 písm. c) OZ. O větší počet vad se však zpravidla jedná v případě, kdy se na zboží vyskytují alespoň tři vady současně, přičemž každá z nich musí bránit řádnému užívání věci, nebo pokud se na zboží postupně vyskytnou čtyři různé odstranitelné vady.
Ale i v tomto případě se jedná o reklamační řízení a prodávající může oprávněnost reklamace posoudit, vyžaduje-li to povaha vady.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
V krajním případě je možné obrátit se na soud.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.