Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
Vo februári 2024 som obdržal od spoločnosti ELGAS energy s.r.o., že v marci 2024
končí s dodávkami energií na adrese *** a to plynu
EIC:***od 21.32024 a elektriny EAN: *** od 24.3.2024.
Novými dodávateľmi sa stali Jihlavské plynárny s.r.o - elektrina a Energie
z Vysočiny s.r.o. - plyn. Táto zmena nastala bez toho, že by som nejakým spôsobom
do nej zapojil.
Problém nastal, keď mi ELGAS energy s.r.o zaslala konečné faktúry. Vo faktúre za dodávky plynu mi neoprávnene zaúčtovala tzv. deaktivačný poplatok /pokutu/ vo výške 8000.-Kč za predčasné ukončenie zmluvy. Podotýkam znovu, že z mojej strany nebol urobený žiaden krok k ukončenie zmluvy. Vo faktúre za dodávky elektriny zase opomenuli
zaúčtovať zálohovú platbu za mesiac apríl 2024 vo výške 3200.-Kč.
Podotýkam, že v mesiacoch marec a apríl 2024 sa ELGAS Energy ťahali o dodávky energii
s firmami Jihlavské plynárny a Energie z Vysočiny. Tieto naťahovačky skončili až v mesiaci máj 2024, keď dodávky plynu i elektriny prevzali firma Strong energy s.r.o.
Firma ELGAS energy s.r.o. vo faktúre č. *** za dodávky plynu za obdobie jún 2023 až marec 2024 zruší deaktivačný poplatok a vo faktúre za dodávky elektriny
č. *** zaúčtuje zálohovú platbu za mesiac apríl 2024 vo výške 3200.-Kč
|
Tweet |
Závazek lze vypovědět, ujednají-li si to strany nebo stanoví-li tak zákon. Je-li závazek vypovězen, zaniká uplynutím výpovědní doby. Lze-li však závazek vypovědět bez výpovědní doby, zaniká závazek účinností výpovědi. Tato výpovědní doba bývá stanovena ve smlouvě.
K deaktivačnímu poplatku:
Domníváme se, že deaktivační poplatek je obecně ze strany společnosti účtován při předčasném ukončení smlouvy ze strany spotřebitele.
Vyjádření předsedkyně ERÚ Aleny Vitáskové k dané problematice: „Důležité bude prověřit, jak spotřebitelé i dodavatelé postupovali v konkrétních případech. Pokud se ale spotřebitel nedopustil nějakého formálního pochybení, například výpověď neodeslal pozdě, potom je tu velká pravděpodobnost, že deaktivační poplatky byly účtovány neoprávněně a nebude je muset platit."
Jelikož však z popisu stížnost vyplývá, že spotřebitel smlouvu nevypověděl a ke změně dodavatele došlo bez jeho přičinění, máme za to, že deaktivační poplatek je v tomto případě účtován neoprávněně.
K vyúčtování:
Pokud spotřebitel nesouhlasí s vyúčtováním, měl by uplatnit reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč (dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.), v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).
Nereaguje-li podnikatel na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti: ELGAS Energy s.r.o., Dobronická 1257, 148 00 Praha. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.