Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1367
Z toho za letošní rok:9
Stále v řešení:36
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#77362Chybně vyřízená reklamace

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 17 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
13.07.2024, před 6 měsíci

Karel Hromek

Znění stížnosti

Dobrý den,
dne 03. 07. 2022 spotřebitel (fyzická osoba) zakoupil artikl u prodávajícího nový artikl iGET SECURITY M5-4G Premium 4G LTE/WiFi/LAN set.

Dne 06. 05. 2024 kupující u prodávajícího artikl reklamoval s popisem "Zákazník prosí o vystavení dobropisu. PIR senzor centrální jednotky hlásí falešné pohyby, načež se spouští alarm. Dále centrální jednotka neodesílá varovné SMS při zaznamenání jakéhokoli poplachu, i když jsou kontakty pro příjem řádně nastaveny, SIM karta bez PINu a řádně předplacena/nabita. Obnova továrního nastavení cent. jednotky a opětovná konfigurace bez výsledku. Zákazník prosí o vystavení dobropisu, zakoupí u Alzy jiný artikl. Přílohou zasíláme snímky obrazovky jako potvrzení vady. Děkujeme".

Dne 05. 06. 2024 doručovatel prodávajícího doručil reklamovaný artikl kupujícímu s popisem "Oprava".

Dne 06. 06. 2024 kupující odstoupil od kupní smlouvy z toho důvodu, že reklamace nebyla vyřízena řádně a včas, jelikož v reklamačním protokolu není uvedeno, co bylo na artiklu opraveno, resp. jaká z vytknutých vad a jaký z kusů předmětného artiklu - jedná se totiž o set několika samostatných komponent. Tím prodávajícího pokrátil kupujícího na jeho právech, jelikož v případě opakované vady jedné věci anebo většího počtu vad najednou by mu nebylo později umožněno od KS odstoupit.

Dne 07. 06. 2024 prodávající odpověděl kupujícímu "Protokol nemusí obsahovat detaily provedení opravy, splňuje nároky a povinnosti vyjádření k ukončení reklamace, tedy jak byla vyřízena - opravou".

Dne 16. 06. 2024 kupující u prodávajícího opětovně artikl reklamoval s popisem "Zákazník odstupuje od kupní smlouvy z důvodu chybně vyřízené reklamace ***. V reklamačním protokolu není uvedeno, co bylo opraveno a v případě opakované vady nemůže prokázat, jednalo by-li se o opakovanou vadu, že stejná vada již existovala. Vedle toho alarm vyzkoušel a PIR senzor pohybu nadále hlásí falešné poplachy, dle recenzí artiklu u nás se zřejmě jedná o vadný model. Vystavte dobropis podle § 2106 odst. 1d) NOZ".

Dne 09. 07. 2024 prodávajícího vyřídil reklamaci popisem "Zamítnutí - Reklamované zboží bylo testováno na popisovanou závadu, která se v servisním středisku neprojevila. Produkt byl odeslán funkční zpět bez opravy. Reklamace se autorizovaným servisem zamítá".

Můžeme poprosit o vyjádření dTestu k výše uvedenému případu, zda má kupující nárok na poskytnutí informace o tom, co bylo opraveno - jaké všechny vady byly odstraněny, když je jich více a na jaké komponentě? Set tvoří několik komponent, částí.

Pokud ano (má nárok na informace o opravě), ale prodávající informaci neposkytne v rámci 30denní lhůty od uplatněné reklamace - jedná se o podstatné porušení kupní smlouvy - vzniká kupujícímu nárok na odstoupení?

Předem děkujeme za spolupráci.


Produkt

Centrální jednotka iGET SECURITY M5-4G Premium - inteligentní zabezpečovací systém 4G LTE/WiFi/LAN, set


Požadované řešení

vyhovění odstoupení od kupní smlouvy a vystavení dobropisu


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.7.2024 14:36, před 6 měsíci

Jelikož ke koupi zboží došlo před nabytím účinnosti spotřebitelské novely (6. 1. 2023), použijí se na situaci právní předpisy ve znění před novelou.

Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci a informovat o tom spotřebitele nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.

Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.

Podnikatel je povinen spotřebitele vyrozumět o způsobu vyřízení reklamace (např. oprava). Jestliže tak učiní, právo na odstoupení z důvodu nevyřízení reklamace spotřebiteli nevzniká. Pokud však podnikatel např. spotřebiteli nevydá reklamační protokol, může být z tohoto důvodu pokutován Českou obchodní inspekcí.

Jestliže se vada opět vyskytne a spotřebitel se z toho důvodu domnívá, že oprava byla provedena špatně, mohlo by mu v takovém případě právo na odstoupení od smlouvy vzniknout (reklamace by pak nebyla vyřízena řádně). Špatnou opravu by měl v této situaci prokázat spotřebitel, nejlépe znaleckým posudkem.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
20.7.2024 15:19, před 6 měsíci

Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. Celá záležitost již byla se zákazníkem projednána a byly předány veškeré informace.Reklamace tohoto produktu byly řádně vyřešeny v souladu s podmínkami. Naše vyjádření je pro nás směrodatné a vychází z důkladného posouzení všech dostupných informací.Zákazník samozřejmě může podat novou reklamaci, s detailně popsaným popisem a pokud by bylo možné dodat video s projevem vady pro servis. S pozdravem Adéla, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
24.7.2024 14:46, před 6 měsíci

Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.

Ze zákona je prodávající povinen vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy, a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. Jestliže protokol tyto náležitosti splňoval, postupoval prodávající v souladu se zákonem.

V případě, že by došlo k pochybení ohledně výše uvedeného potvrzení, mohlo by se jednat o přestupek podle zákona o ochraně spotřebitele, který by mohla sankcionovat Česká obchodní inspekce. Jestliže však bylo zboží opraveno a doručeno spotřebiteli, pravděpodobně byla reklamace vyřízena řádně i včas a dodání tohoto potvrzení nemá na řádnost vyřízení reklamace vliv.

Co se týká opětovného výskytu vady po reklamaci, mohl by spotřebitel odstoupit v případě, kdy by prokázal, že oprava nebyla provedena řádně (např. znaleckým posudkem) nebo v situaci, kdy by se vada projevila opětovně po dvou uznaných reklamacích.

Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl reagovat na vývoj stížnosti.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
27.8.2024 18:24, před 5 měsíci

Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.9.2024 17:37, před 4 měsíci

Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.