Počet nahlášených stížností: | 20 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 3 |
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jak postupovat, pokud byl nabíjecí obal na sluchátka zaslán zpět obchodníkovi v zákonné lhůtě včetně všech potřebných náležitostí dle požadavků obchodníka a obchodník odmítá vrátit peníze. Jako důvod říká, že produkt mohl být hygienicky znečištěn.
Produkt nebyl zabalen v hygienickém obalu (plastovém/neprodyšném) ale v krabiččce s malou nalepovací pečetí.
Produkt nebyl použit, nebyl tedy ani hygienicky znečištěn. Vrácení proběhlo z důvodu toho, že produkt není vyroben značkou Apple a tím pádem nemáme důvěru s jeho použitím, což při nákupu nebylo vůbec zřejmé (to je ale asi v tuto cvhíli vedlejší).
jedná se o: https://www.istuff.cz/airpods-3-nahradni-nabijeci-pouzdro/
Z Vašeho článku jsem se dočetl, že by takový produkt mělo být možné vrátit v zákonné lhůtě.
Děkuji za odpověď a pomoc.
S pozdravem
Filip Bradáč
Nabíjecí obal Airpods 3 - https://www.istuff.cz/airpods-3-nahradni-nabijeci-pouzdro/
Vrácení peněz za odstoupení od kupní smlouvy.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v zapečetěném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů a ochrany zdraví jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.
Domníváme se, že nabíjecí pouzdro na sluchátka není věcí, na kterou se vztahují hygienické důvody dle ustanovení § 1837 písm. g) OZ, a spotřebitel tedy má právo na odstoupení od smlouvy a vrácení finančních prostředků.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
tento produkt spadá do hygienického zboží. Zboží sice samo o sobě není v kontaktu s lidským tělem, ale je se sluchátky, které patří do ušních otvorů a s krabičkou jsou při vložení ihned v přímém kontaktu. Vzhledem k tomu, že zboží je eletkronické zařízení, není možné vnitřek obalu dezinfikovat tak, aby nehrozilo poškození zboží. Tudíž v takovém přípapdě není odstoupení od smlouvy možné.
Krabička od zboží je zapečetěná a nelze se do ní nijak dostat, než porušení pečeti, tudíž naplňuje hygienickou podstatu vypsanou v zákoně.
Nemůžeme posuzovat to, zda zákazník zboží použil či nepoužil, protože to nám nepřísluší, jelikož zboží bylo prokazatelně rozbalené, bere se jako by bylo použité. Stejné zboží s poznámkou, že se jedná o hygienické zboží nabízí například i istyle.cz, kde najdete stejný výklad.
Dobrý den,
děkuji za všem vyjádření. Nicméně musím trvat na svém právu odstoupit od smlouvy.
Celá tato neštastná situace vznikla tím, že produkt dorazil v kvalitě, která neodpovídá popisu a dle mého názoru ji nebylo možné ani poznat nebo ověřit ze stránek eshopu. Jedná se údajně o autorizovaného prodejce značky Apple, nicméně výrobek, který byl dodán je hned dle krabičky viditelně čínská napodobenina - opravdu bych neměl odvahu do toho originální sluchátka strčit. Stačilo by přitom jenom jedno slovo přidat k produktu o výrobci a těchto problémů bychom se všichni vyvarovali, ale to možná není Vaším cílem. KVůli těmto skutečnostem jde podle mého názoru navíc a nekalou nebo klamavou obchodní praktiku.
Dalo by se tedy říct, že jsme se dostali k ukázkovému případu, ke kterému by měla možnost odstoupení od smlouvy sloužit (ověření kvality a vlastností produktu).
Oháníte se také tím, že istyle k tomu má stejný postoj jako vy, nicméně rozdíl je v tom, jak na to istyle upozorňuje na stránce produktu. Človek se pak víckrát zamyslí, jestli objednává správný produkt, ale znovu, to možná není Vaším cílem.
Hezký zbytek dne
Filip Bradáč
Dobrý den,
jelikož Apple tento produkt nevyrábí, nemůže se jednat o napodobeninu. Značku uvádíme vždy, pokud není značka uvedena, jedná se o naši vlastní, kdy produkt dovážíme. Zboží odpovídá přímo popisu co je uveden na stránkách. Dále trváme na svém, že tento produkt je bohužel nevratný. Stejně jako to má istyle uvedeno, my to máme v podmínkách také.
To, že jsme autorizovaný prodejce Applu, neznamená, že všechno zboží co prodáváme je Apple, máme desítky značek a značka je uvedena.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.