Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, chtěl bych se s Vámi poradit, jak mám postupovat.
15.11.2014 jsem nechal odtáhnout svůj vůz do jmenovaného autoservisu.
Asi po týdnu mi bylo zděleno, že jde o prasklou hlavu válců. Tato hlava se nechala zavařit, ale bohužel neúspěšně.
Nechal jsem si majitelem servisu poradit, že bude lepší vyměnit celí motor.
Po namontování náhradního motoru auto stále nejelo. Bylo mi řečeno, že se musí vyměnit také vstřiky motoru.
Bohužel ani po výměně vstřiků, vyčištění čerpadla atd., auto stále nejelo.
Na toto mi majitel servisu řekl, že namontovali motor se stejným kódem jako můj původní, ale že u toho nového motoru je jiná hlava válců a proto vstřikování paliva nemůže fungovat správně.
Dnes je 13.9.2015 což je 10 měsíců a mé auto stále nejede , ale já už zaplatil částku 77.000,- Kč za všechny náhradní díly včetně práce. A vypadá to , že majitel servisu už se tím moc zabývat nechce, že čeká na originalní motor do mého auta....Ale já už čekám opravdu dlouho...peníze jsem mu už dal , ale výsledek není vidět.
Prosím mohli by jste mi poradit jak se zachovat aby už se oprava dotáhla do konce?...
Děkuji Doucha
ford mondeo kombi 2.0 Tdci
uvedení automobilu do provozu
|
Tweet |
Právní úprava opravy věci, v tomto konkrétním případě automobilu, je upravena v § 2586 a násl. občanského zákoníku. Jedná se o zvláštní druh smlouvy o dílo, jejímž předmětem je oprava věci. Vznik smlouvy o opravě věci je objednatel povinen prokázat. Nebyla-li smlouva uzavřena v písemné podobě, může její vznik prokázat předložením písemného potvrzení o převzetí objednávky, které je zhotovitel povinen objednateli vydat, pokud věc od něho převzal. V tomto potvrzení o převzetí objednávky musí být jako povinná náležitost uvedena i cena opravy. Nemá-li však objednatel žádný doklad o tom, že smlouva vznikla, musí její vznik prokázat jiným hodnověrným způsobem (např. svědeckou výpovědí).
Podle § 15 odst. 3 veřejnoprávního předpisu - zákona o ochraně spotřebitele je poskytovatel služby (v tomto případě zhotovitel opravy), pro případ, že služba není poskytnuta na počkání, tak jako v tomto případě, povinen vydat spotřebiteli (objednateli opravy) písemné potvrzení o převzetí objednávky. Potvrzení musí obsahovat označení předmětu služby, její rozsah, jakost, cenu za provedení služby a termín jejího plnění. Pokud nebyla tato povinnost ze strany poskytovatele služby-opravy splněna, jedná se o porušení zákona o ochraně spotřebitele a příslušný dozorový orgán Česká obchodní inspekce je oprávněn za zjištěný správní delikt uložit ve správním řízení podnikateli pokutu. Česká obchodní inspekce však nemůže vydat rozhodnutí v konkrétní věci ve prospěch spotřebitele. Svých soukromoprávních nároků se spotřebitel musí domáhat v krajním případě prostřednictvím občanskoprávního řízení před soudem.
Podle § 2586 odst. 2 občanského zákoníku je cena ujednána dostatečně určitě, je-li dohodnut alespoň způsob jejího určení anebo je-li určena alespoň odhadem. Mají-li strany vůli uzavřít smlouvu bez určení ceny díla, platí za ujednanou cena placená za totéž nebo srovnatelné dílo v době uzavření smlouvy a za obdobných podmínek (tzv. přiměřená cena). Zhotovitel se nemůže například odvolávat na odhad (ten je pouze jednostranným úkonem zhotovitele a je nezbytné jej odlišovat od dohody o ceně), pokud by takový odhad byl nepřiměřený. Přiměřenou cenou je dle § 2586 odst. 2 občanského zákoníku cena placená za totéž nebo srovnatelné dílo v době uzavření smlouvy a za obdobných smluvních podmínek. Takto stanovená výše ceny je přezkoumatelná soudem.
Co se týče doby splnění závazku plynoucího ze smlouvy o opravě věci, platí následující právní úprava: nebyla-li doba plnění nikterak mezi smluvními stranami ujednána, občanský zákoník v § 2590 ukládá zhotoviteli, aby dílo provedl v době přiměřené jeho povaze. Současně se má za to, že je čas plnění ujednán ve prospěch zhotovitele.
To znamená, že se může rozhodnout splnit závazek před uplynutím přiměřené doby, avšak objednatel díla od něho nemůže předčasné plnění vyžadovat. Chybí-li tedy ve smlouvě termín dokončení opravy a současně i uplynula doba přiměřená k jejímu provedení, je nutné povinnou stranu o plnění požádat. Přiměřenost doby se určuje s přihlédnutím k rozsahu a náročnosti prací, jakož i k nutnosti obstarat náhradní díly. Bude-li mít spotřebitel za to, že potřebná doba již uplynula, je žádoucí vyžadovat vydání opravené věci bez zbytečného odkladu. Jistější bude ve výzvě k plnění uvést přesný termín pro splnění či určit lhůtu, dokdy nejpozději tak má učinit. Takto určená lhůta je pro povinnou stranu závazná.
Výzva k plnění nemá zákonem předepsanou formu. Avšak z důvodů prokazatelnosti pro případ sporu, doporučujeme písemnou formu, která snáze prokáže projevenou vůli (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou). Pokud by se podnikatel vyhýbal převzetí výzvy zasílané prostřednictvím pošty, uplatní se zákonná domněnka, že došla adresátovi třetí pracovní den po odeslání. Nebude-li výzva k plnění úspěšná, dostává se povinná strana do prodlení.
Výzva k plnění může znít následujícím způsobem: vzhledem ke skutečnosti, že termín provedení opravy nebyl smluvně určen a dobu (uvést konkrétní datum) pro vyřízení mé objednávky považuji za zcela přiměřenou, žádám tímto v souladu s § 1958 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, o dokončení opravy do uvedeného termínu a požaduji opravenou věc připravit k vyzvednutí. Zároveň upozorňuji, že nesplněním závazku v tomto termínu pro vás nastávají právní důsledky vyplývající z prodlení dlužníka. Osoba, která je v prodlení, dále odpovídá za škodu tímto jednáním způsobenou.
V krajním případě bude nutné domáhat se na podnikateli splnění závazku z objednané opravy automobilu občanskoprávní soudní cestou, rovněž i náhrady škody způsobené prodlením dlužníka.
Podnikatel nereagoval na naši výzvu k řešení stížnosti. Vzhledem k tomu, že je námi nabízené mimosoudní řešení sporů založeno na principu dobrovolnosti, bude stížnost pro nereakci subjektu uzavřena.