Společnost


ELYN ENERGIE a.s.

Počet nahlášených stížností:5
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#77700Změna výkupní ceny u produktu FIX bez upozornění

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 18 dnů 10 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
05.08.2024, před 5 měsíci

Pavel Severa

Znění stížnosti

Ve smlouvě je šikovná věta "Sjednaná produktová řada může podléhat změnám.". Bohužel ceny zákazníkům u stejného produktu mění různě a co u jednoho platí u druhého platit nemusí.

Naše situace: Ke smlouvě jsme obdrželi ceník 5/2023 s výkupní cenou 2300 Kč/MWh. Po půl roce jsme se pro jistotu dotázali na výkupní cenu platnou k naší smlouvě. Odpověď: po celou nám dobu platí výkupní cena 1800 Kč/MWh. (prý chyba personálu, ve smlouvě chybně uvedeno).
Po roce přišlo vyúčtování a zpětně jsme se z vyúčtování dozvěděli, že od 1.5.2024 pro nás začal platit nový ceník (500 Kč/MWh). Na tuto změnu výkupní ceny nás nikdo neupozornil ani emailem ani dopisem. Bereme to jako neplatnou změnu výkupní ceny za nedodržení smluvních podmínek.


Produkt

výkup elektřiny Fix na 1 rok


Požadované řešení

Žádáme o uznání reklamace vyúčtování a doplacení rozdílu


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
8.8.2024 16:09, před 5 měsíci

Jestliže spotřebitel uzavřel se společností smlouvu ohledně výkupu přetoků elektřiny, jsou strany, které smlouvu podepsaly, povinny jednat dle toho, k čemu se zavázaly. Společnost by tedy měla spotřebiteli vyplácet cenu sjednanou, tj. 2 300 Kč/MWh. Zároveň by veškerá sdělení vůči spotřebiteli měla být učiněna podnikatelem jasně a srozumitelně. Domníváme se tedy, že v tomto případě nemusí být pro spotřebitele zcela zřejmé z věty "sjednaná produktová řada může podléhat změnám", že se bude jednat o změnu ceny.

Ceník služeb je obvykle součástí obchodních podmínek. Podle § 1751 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku může být část obsahu smlouvy určena odkazem na obchodní podmínky. Pokud se však liší ujednání ve smlouvě a v obchodních podmínkách, má smlouva přednost.
Spotřebitel by měl být o změně informován v souladu se smlouvou a obchodními podmínkami. Vzhledem k tomu, že smluvní podmínky tohoto vztahu neznáme, nelze s jistotou říci, zda postup společnosti těmto podmínkám odpovídal.

Dle § 1814 odst. 1 písm. h) občanského zákoníku zneužívající jsou vždy ujednání, která umožňují podnikateli zvýšit cenu, aniž bude mít spotřebitel při podstatném zvýšení ceny právo od smlouvy odstoupit. Domníváme se tak, že by se mohlo výkladem dojít i k tomu, že výše zmíněné ujednání ve smlouvě (pokud by se vztahovalo ke změně ceny) by se dalo považovat za zneužívající, přičemž k takovému ujednání by se nepřihlíželo, ledaže by se jej spotřebitel dovolával. Upozorňujeme však spotřebitele, že soudy (příp. Energetický regulační úřad) mohou být jiného názoru.

Pokud spotřebitel se zaslaným vyúčtováním nesouhlasí, může podat reklamaci. Reklamuje-li spotřebitel vyúčtování, je dodavatel povinen vyřídit reklamaci ve lhůtě 15 kalendářních dní. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě elektřiny částkou 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 24 000 Kč (dle § 17 odst. 2 vyhlášky č. 540/2005 Sb.).

Nereaguje-li společnost na e-maily, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti ELYN ENERGIE a.s., Lannova tř. 89/47, 37001 České Budějovice. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla společnosti. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.

Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.11.2024 14:59, před měsícem

Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
23.12.2024 11:43, před 18 dny

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.