Počet nahlášených stížností: | 789 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 9 |
Lidl reklamační řád v bodě 2 "Povinnosti prodávajícího" uvádí, že odpovídá za to, že zboží nemá vady. Zejména, že věc odpovídá popisu, jakosti, funkčnosti atd.
Jak je tedy možné. že ve vaší prodejně zakoupím drtič, kterému nefunguje jedna z rychlostí?
Funkčnost zboží jsem ověřila bez použití potravin a po zjištění závady jsem se ho rozhodla vrátit zpět na prodejnu v původním stavu a obalu a s přiloženým dokladem o nákupu.
Dnešní zkušenost z prodejny Lidl Praha Střížkovská, mi ukazuje, že se LIDL povinnostem prodávajícího VYHÝBÁ.
Zástupce i vedoucí prodejny trvaly na tom, že dle reklamačního řádu vrací peníze nebo vyměňují zboží do 250 kč a na elektroniku se vratka nevztahuje (zde však jde o domácí spotřebič). Žádala jsem, aby svá tvrzení doložily v reklamačním řádu, který visí na prodejně. Odmítly, prý tuto povinnost nemají...
Zboží bylo vráceno v původním obalu, s originálem dokladu o zakoupení a v zákonné lhůtě. Výhradu mám k funkčnosti drtiče, protože prodávající neupozornil, že funguje jen vyšší rychlost. S 30 denní reklamací nesouhlasím a žádám o vrácení kupní ceny. Zboží z Lidlu více nedůvěřuji.
Silvercrest drtič z akčního letáku, 2 RYCHLOSTNÍ STUPNĚ!!
viz výše
Zboží bylo vráceno v původním obalu, s originálem dokladu o zakoupení a v zákonné lhůtě. Výhradu mám k funkčnosti drtiče, protože prodávající neupozornil, že funguje jen vyšší rychlost. S 30 denní reklamací nesouhlasím a žádám o vrácení kupní ceny. Zboží z Lidlu více nedůvěřuji.
|
Tweet |
Služba VašeStížnosti.cz je stížnostním portálem provozovaným společností dTest. Nejsme tedy společnost Lidl Česká republika v.o.s.
Pokud bylo zboží zakoupeno v kamenné provozovně, spotřebitelům ze zákona nenáleží právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Jinak je tomu u nákupu na e-shopu, kdy má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
I v případě nákupu v kamenné prodejně má však spotřebitel právo zboží reklamovat, je-li vadné. Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Dle § 2169 občanského zákoníku platí, že má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění, a to buď dodáním nové věci bez vady, nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný.
Odstoupit od smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu může kupující dle § 2171 občanského zákoníku například v situacích, kdy prodávající vadu neodstranil nebo ji odstranit odmítl (nedošlo tedy k opravě ani výměně zboží za nový kus), vada se projeví opakovaně nebo pokud je vada podstatným porušením smlouvy.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Společnost může (nejčastěji ve svých obchodních podmínkách) spotřebitelům poskytnout práva i nad rámec zákona. Nemůže se ale od ustanovení zákona odchýlit v neprospěch spotřebitele, a pokud tak učiní, k takovým ujednáním se dle § 1812 odst. 2 občanského zákoníku nepřihlíží.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, paní Mrázková, mrzí nás situace, která nastala. Avšak pokud je výrobek defektní, je nutné zahájit reklamaci v rámci 30ti denní lhůty. Není tedy možné v tomto případě odstoupit od kupní smlouvy. Děkujeme za pochopení. Tým Lidl
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.