Počet nahlášených stížností: | 208 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 11 |
Před týdnem mi Vinted dočasně zablokoval “peněženku” a zadržuje mi tak peníze vydělané z mého prodeje věcí. Jako důvod uvedli, že jsem dosáhlá svého platebního limitu.
Ano, dle jejich VOP uvádí, že požadování ověření identity může nastat při překročení finančního limitu 1000€ a víc v průběhu jednoho roku, včetně zrušených transakcí. “Peněženku” mi odblokují a peníze vrátí jen v případe, že jim nahraju oboustranně kopii dokladu totožnosti (OP/pas/RP) pro ověření identity, což zásadně odmítám, protože dále ve VOP píšou, že poskytování osobních údajú je dobrovolné a že jako společnost nenesou žádnou zodpovědnost za případný únik dat při kybernetickém útoku.
Nicméně po přepočtení mojich výdělku z prodeje za posledných 365dní na této platformě se k tomuto limitu ani nepřibližuji, částka je necelých 13 000Kč za rok (8/2023-8/2024), tím pádem mám za to, že důvod, který uvedli na získání a ověření mé identity je nesmyslný a nemůžou mi blokovat moje peníze.
Po opakovaném kontaktování cetra podpory Vinted dostávam jen automatické odpovědi, že musí ověřit moji totožnost, jinak nemůžu dál využívat platformu Vinted, jejich stanovisko je konečné a nejsou schopni poskytnout alternativní řešení.
Žádám o opětovné přepočtení mojich výdělků z prodeje za jeden rok a současně žádám o odblokovaní “vinted peněženky” a vracení zadržovaných peněz z mého prodeje.
|
Tweet |
V obchodních podmínkách společnosti je uvedeno, že uživatelé si mohou převést prostředky ze své elektronické peněženky na svůj bankovní účet. Aby převedení bylo možné, je třeba nejprve v nastavení účtu doplnit číslo bankovního účtu, celé jméno a fakturační adresu. Pokud tak spotřebitelka učinila, měly by jí být peníze převedeny.
Dále je zde uvedeno, že pokud uživatel dosáhne limitních hodnot v rámci procesu KYC, nebo pokud bude mít poskytovatel platebních služeb podezření, že se uživatel podílí na potenciálně podezřelé nebo podvodné činnosti, bude možnost převodu pozastavena do doby, než uživatel úspěšně absolvuje kontrolu v rámci procesu KYC.
KYC je zkratka anglických slov Know Your Customer, tedy Poznej svého klienta. Legislativa tímto ukládá některé povinnosti, aby finanční instituce pomáhaly v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Povinnosti vychází ze zákona (§ 9 zákona č. 253/2008 Sb., neboli AML zákona) a týkají se všech finančních institucí včetně bank.
Společnost si v obchodních podmínkách nestanovila lhůtu na prověření identity zákazníka, což znamená, že by tak mělo být učiněno v přiměřené lhůtě.
Pokud by přiměřená lhůta k ověření totožnosti uběhla a spotřebitelce by peněžní prostředky nebyly vráceny, jednalo by se pravděpodobně o bezdůvodné obohacení.
Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.