Počet nahlášených stížností: | 661 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 16.8.2024 jsem v zákonné dvouleté záruční lhůtě reklamoval u obchodníka CZC.cz laptop ASUS FX506HCB-HN144, reklamace byla přijata. Reklamaci jsem prováděl z toho důvodu, že jsem bohužel zjistil, že laptop nemá jednu z vlastností, které web při koupi sliboval. Text mého popisu závady, tedy důvod reklamace: ---Poté, co jsem ze začátku využíval notebook jen pro kancelářskou práci, jsem v poslední době také začal tíhnout k hraní her. Bohužel jsem byl nemile překvapen poněkud nízkým výkonem, zkoušel jsem všemožná nastavení grafických ovladačů a začal jsem také pátrat po tom, jak aktivovat MUX switch, který jsem si od koupě myslel, že notebook má. Tuto mylnou domněnku jsem měl díky tomu, že první obrázek s popisem vlastností, který u produktu na vašem webu byl, MUX switch sliboval. Bohužel jsem postupně vyzkoušel všechny možnosti nastavení a přesto požadovaného výkonu nedosáhl. Psal jsem dotaz také na podporu Asus, zda opravdu není možné MUX switch aktivovat a využít grafickou kartu naplno, bohužel notebook skutečně MUX switch nemá. Požaduji proto vrácení peněz, notebook bohužel nemá vlastnosti, které váš web při koupi sliboval. Mimochodem, i v aktuální nabídce daného zařízení je stále MUX switch v grafice. stav: běžné opotřebení ---V příloze zasílám snímky obrazovky, které jsem k reklamaci přikládal a také reklamační protokol v PDF. Dle mého názoru jsem v právu, v reklamačním protokolu můžete najít vyjádření technika, které mne opravdu zarazilo (nehledě na to, že polovina jeho vyjádření byl obecný text o dané funkci zkopírovaný z webu https://www.alza.cz/slovnik/mux-switch). Na dané webové stránce czc.cz, kde se laptop nabízel a která je stále dostupná https://www.czc.cz/asus-tuf-gaming-f15-2021-cerna_10/324223b13/pro dukt , nebyla žádná "rozbalovací" nabídka více konfigurací daného zařízení, jednalo se o stránku určenou přímo danému zařízení. Úvodní obrázek u daného zboží navíc očividně není ilustrační, nýbrž má za cíl nalákat zákazníky na vybrané vlastnosti laptopu, z nichž ale jedna je nepravda- notebook MUX switch (multiplexový přepínač) nemá. Není zde ani žádná zmínka o tom, že by obrázky u nabízeného produktu byly ilustrační. Vlastnosti popsané na prvním obrázku však byly jeden z faktorů, na jejichž základě jsem se pro koupi rozhodl. MUX switch může hrát výraznou roli při používání notebooku bez připojení k napájení, tím, že omezí dedikovanou grafickou kartu a zároveň může pozitivně ovlivnit výkon v náročných procesech, kdy je integrovaná grafická karta ze zpracovávání informací zcela vynechána a je používána jen karta dedikovaná. Bohužel, jak jsem si ověřil u výrobce (technická podpora značky ASUS) viz jeden ze snímků obrazovky, notebook MUX switch nemá. Reklamoval jsem proto v zákonné lhůtě zboží, avšak reklamace mi byla zamítnuta. Cítím se být podveden, neboť zboží nemá vlastnosti, které jsem na základě webové nabídky očekával.
ASUS FX506HCB-HN144
Odstoupení od smlouvy, vrácení peněz
|
Tweet |
Vyjádření technika jsme nedohledali, z dotazu však vyplývá, že reklamace byla zamítnuta a spotřebitel s tím nesouhlasí.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Dle § 2169 občanského zákoníku platí, že má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění, a to buď dodáním nové věci bez vady, nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný.
Kupující může dle § 2171 občanského zákoníku požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy například v situacích, kdy prodávající vadu neodstranil nebo ji odstranit odmítl (nedošlo tedy k opravě ani výměně zboží za nový kus), vada se projeví opakovaně nebo pokud je vada podstatným porušením smlouvy. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost CZC.cz s.r.o. se rozhodla nevyužít možnosti mimosoudního řešení sporů a nadále je ochotna s nespokojenými zákazníky komunikovat pouze prostřednictvím svého zákaznického centra, oddělení reklamací, případně stížností. Co se týče dalšího řešení sporů se spotřebiteli, rozhodla se společnost spolupracovat pouze se službou mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci (ADR ČOI). Služba Vašestížnosti.cz je založena na principu oboustranné dobrovolnosti, proto jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.