Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
mám vůz Peugeot 208 pořízený v roce 2012.
Vozidlo má prodlouženou záruku na 5 let/60tis km.
Do autorizovaného servisu v Peugeot Kopecký jezdím každý rok na pravidelný servis(výměna oleje...)
Nyní po 3 letech a 33tis. km mi sdělili, že je třeba vyměnit přední a zadní kotouče včetně destiček. Oboje, jak kotouče, tak brzdové destičky jsou ještě původní z výroby, tj. ještě jsem ani 1. brzdové destičky nesjel/neměnil, neboli destičky vydržely víc než kotouče.
Po telefonu jsem jim placenou výměnu neodsouhlasil, jelikož mi to přišlo divné(po tak málo kilometrech) a na kotouče se zajel podívat osobně.
Stanovisko servisu(na faktuře):
Přední kotouče - projeté pod stanovenou mez, hrana kotouče obě strany víc jak 1mm
Zadní kotouče - silně orezlé
Přítomnost rezi a rýh na brzdící ploše zadních kotoučů, jsem technikům hlásil již před 2mi lety a že prý je to v pořádku(a nyní už není?)
Jelikož tam přijímací technik se kterým jsem servis řešil už nebyl, ukazoval mi vůz jeho kolega, který odkazoval na vliv prostředí(agresivní sůl v zimě). Vozidlo jsem tam zanechal a v následujících dnech zavolal svému přijímacímu technikovi. Měli jsme několik telefonátů, ve kterých jsem mu sdělil, že bych chtěl přední i zadní kotouče vyměnit na záruku, jelikož tento stav kotoučů a destiček není díky běžného užívání, ale např. nekvalitním materiálem kotoučů a destiček, problémem na brzdách apod. Výsledek byl takový, že mi reklamaci odmítají i přijmout, že prý je to běžné opotřebení.
Následně jsem se obrátil na importéra Peugeot pro ČR. Kde jsem popsal situaci, přiložil svoji fotodokumentaci a prosil o prohlédnutí vozidla nezávislým technikem, který by posoudil situaci, jelikož z fotek to nemusí být zřejmé.
Přední kotouče - Importér se k předním kotoučům vůbec nevyjádřil i přes mé opětovné dotázání se
Zadní kotouče - "...Především bychom Vás chtěli upozornit stějně tak, jak Vás zřejmě informoval i Autorizovaný koncesionáře, že předmětná část vozidla patří do kategorie komponentů běžného opotřebení a tudíž uplatnění záruky v takovém to případě, jako je Váš, je bohužel bezpředmětné...". Dále potvrdil vliv vnějšího prostředí o které mluvil technik v servise.
Auto používám v běžných klimatických podmínkách, které u nás v ČR jsou. Občas zaprší, občas v zimě napadne sníh.
Importér moji prosbu na prohlídku nezávislým technikem zamítl.
"...Váš požadavek na přítomnost nezávislého technika k provedení prohlídky uvedených částí vozidla nepovažujeme v tomto případě opravdu za účelný..."
Nekupoval jsem si nové auto, abych u něj po tak málo najetých km měnil zásadní věci, kórt když je stále v záruce. Přední kotouče by běžně měly vydržet cca 70-100tis km a zadní ještě více.
Peugeot 208
Záruční výměna předních a zadních kotoučů včetně brzdových destiček
|
Tweet |
Z popisu uvedeného ve stížnosti vyplývá, že spotřebitel zakoupil u prodejce v roce 2012 nový automobil zn. Peugeut 208. Jelikož bylo zboží zakoupené před účinností v současnosti platného občanského zákoníku z. č. 89/2012 Sb., tak se právní vztahy založené kupní smlouvou budou řídit zákonem č. 40/1964 Sb., občanský zákoník. Motorová vozidla jsou spotřebním zbožím ve smyslu platné právní úpravy. Proto stejně jako při prodeji jiného spotřebního zboží je prodávající povinen dodržovat vůči spotřebiteli povinnosti uložené jak občanským zákoníkem při prodeji zboží v obchodě, tak povinnosti plynoucí ze zákona o ochraně spotřebitele.
Ustanovení § 620 odst. 5 občanského zákoníku (z. č. 40/1964 Sb.) umožňuje prodávajícímu poskytnout záruku přesahující rozsah záruky stanovené v zákoně (24 měsíců), v daném případě v délce 5 let. V záručním listě (smlouvě) pak musí prodejce určit podmínky a rozsah prodloužení záruky. Často se však omezí pouze na stanovení nové délky záruční doby. V takovém případě je třeba po celou prodlouženou dobu záruky aplikovat zákonnou úpravu platnou během základní zákonné záruky.
Proto doporučujeme spotřebiteli prostudovat podmínky poskytnuté prodloužené záruky, v jakém rozsahu a za jakých podmínek byla poskytnuta. Zákon totiž připouští, aby prodejce pro rozšířenou záruku stanovil podmínky odlišné od zákonné úpravy, a to i zužujícím (restriktivním) způsobem oproti zákonu. Záleží v tomto konkrétním případě na tom, zda v době nákupu vozu v roce 2012 byl prodejcem stanoven zužující rozsah poskytnuté prodloužené záruky, a to prokazatelným způsobem, například v záručním listě, záručním prohlášení a podobně.
Spotřebitel musí dbát rovněž i na to, aby reklamaci uplatnil na správném místě. Vůči kupujícímu je za vady výlučně odpovědný prodávající. Výjimkou z tohoto pravidla je pouze situace upravená v § 625 občanského zákoníku, kdy prodávající v záručním listě určí jiného podnikatele, zpravidla autorizovaný servis, který je povinen provést záruční opravu namísto prodejce.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně náležitě odůvodní (tuto povinnost prodejce ve vztahu ke spotřebiteli lze vyvodit z § 19 odst.1 zákona o ochraně spotřebitele), ale spotřebiteli s důvody zamítnutí nesouhlasí, může se ještě před zahájením soudního sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s uplatněním zákonného nároku z odpovědnosti za vady, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.