Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, záležitost řešíme přes našeho právníka, chceme však upozornit na nekalé praktiky této firmy
25.5. 2015 jsme ve firmě AROL, s.r.o. zakoupili telefon Samsung N9005 Galaxy Note 3, 32GB, černý.
Později se objevili u telefonu, problémy, které jsme firmě popsali v E-mailu 21.7. 2015
• nefunguje GPS
• nelze ho propojit s PC pomocí originál Samsung aplikace Smart Switch – aplikace hlásí, že není schopna telefon rozpoznat
• přestože je telefon nastaven datově přímo od Vodafone správně, neumí využít 4G (LTE) a to i na místech, kde prokazatelně 4G je a kde to kolegovi z práce, který využívá stejných služeb Vodafone, bezvadně funguje.
• dle verze základního pásma n9005zhuene1 se jedná o distribuci určenou pro Hongkong.
Podle instrukcí od dodavatele jsme pak zboží poslali na reklamaci.
Zhruba po měsíci zboží dorazilo zpět a ani jeden problém nebyl vyřešen.
Vyjádření technika bylo, že telefon nefunguje v naší síti, neboť je určen pro asijské operátory.
Obal telefonu však deklaruje, že zboží je určeno pro EU včetně České republiky.
Proto jsme zboží ihned odeslali zpět a požádali jsme dodavatele o navrácení peněz.
Reakcí byl E-mail, který bez důvodu opětovnou reklamaci zcela zamítá.
Po dotazu, co to má znamenat, nám poslali odpověď, že servisní technik žádnou závadu nenalezl.
Případ jsme následně předali našemu právníkovi, který jim poslat předžalobní výzvu, na kterou zatím firma nijak nezareagovala.
Samsung N9005 Galaxy Note 3, 32GB, černý
Navrácení kupní ceny ve výši 10 389 Kč včetně DPH
|
Tweet |
Pokud spotřebitel zakoupil mobilní telefon, inzerovaný jako přístroj určený pro EU včetně České republiky, u kterého by se později ukázalo, že deklarovanou vlastnost vůbec nemá, mohl by zákazník od kupní smlouvy odstoupit, a to pro nesplnění jakosti při převzetí zboží.
Prodejce má totiž povinnost spotřebitele řádně informovat o vlastnostech prodávaných výrobků dle § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, tedy rovněž upozornit spotřebitele na to, že se jedná o distribuci nikoli pro EU, nýbrž pro Hongkong. Pokud spotřebitel nakupuje zboží v České republice, důvodně očekává, že zakoupené zboží je pro český trh určené, pokud tomu tak není, je prodejce povinen spotřebitele na to prokazatelně upozornit. Pakliže tak při prodeji telefonu prodejce neučiní, poruší tím informační povinnost ve vztahu ke spotřebiteli a zboží tak nesplňuje jakost při převzetí. V takovém případě lze dle § 2161 občanského zákoníku uplatnit i odstoupení od kupní smlouvy pro nesoulad jakosti při převzetí, tedy nesoulad vlastností výrobku, které si strany ujednaly. Konkrétně se jedná o nesoulad skutečných (telefon určený pouze pro asijský trh) a propagovaných vlastností (obal telefonu však deklaruje, že zboží je určeno pro EU včetně České republiky). Své tvrzení je dobré opřít o příslušná ustanovení, respektive tvrzení prodejce týkající se výrobku. Například, že v návodu, na obalu výrobku je řečeno, že výrobek má vlastnost, kterou ve skutečnosti nemá.
Odstoupení je třeba adresovat vždy ve vztahu k prodejci. Namísto odstoupení od smlouvy by mohl spotřebitel požadovat přiměřenou slevu z ceny zboží, oprava zboží by zřejmě nebyla v daném případě nic platná a záleží rovněž na okolnosti, zda-li by byl schopen prodejce dodat nový bezvadný výrobek dle uzavřené kupní smlouvy.
Dozor nad dodržováním zákazu užívání nekalých obchodních praktik při nabízení nebo prodeji výrobků spadá do působnosti České obchodní inspekce. Doporučujeme pro případ zjištěného použití klamavé obchodní praktiky, spočívající v užití nepravdivého údaje při nabízení a prodeji výrobku, obrátit se přímo k tomuto dozorovému orgánu s podnětem k provedení kontroly. Stačí vyplnit formulář podnětu ke kontrole umístěný na internetových stránkách (www.coi.cz/cz/e-podatelna/). Pochybení prodejce však musí zjistit sami inspektoři dozorového orgánu svým kontrolním zjištěním. Pokud spotřebitel o to požádá, mají dozorové orgány povinnost vyrozumět spotřebitele do měsíce o konkrétním postupu v dané věci.
Ohledně reklamace, kterou prodejce zamítl a neuvedl důvod svého zamítavého stanoviska ve vztahu k reklamované vadě spotřebitelem, je třeba zdůraznit, že prodejce je ze zákona o ochraně spotřebitele povinen písemně odůvodnit věcně, proč reklamaci zamítl dle § 19 odst.1 zákona o ochraně spotřebitele. Za nesplnění této povinnosti může být podnikateli uložena státním dozorovým orgánem ve správním řízení pokuta.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.