Počet nahlášených stížností: | 14 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
V červanci 2022 jsem kopil nový vůz i30 fb, za rok jsem zjistil, že je prodřené dveřní vnitřní těsnění. V autorizovaném servisu Auto Pokorný motors Brno jsem požadoval výměnu v rámci záruky. Servisní technik mi však sdělil, že mají z nadřízených míst pokyn, aby záruku neuznali, protože závada je způsobena mechanickým opotřebením. Zaplatil jsem tedy za výměnu celkem 2693,-Kč. Pak jsem napsal stížnost na info@hyundai.cz a asi čtyři měsíce komunikoval s pracovníky firmy, kteří nebyli schopni se k mojí stíznosti vyjádřit. Letos v srpnu jsem zjistil, že je nové těsnění po roce zase prodřené. Od servisního technika z Auto Pokorný jsem se dověděl stejnou informaci jako loni, že reklamaci neuznají, protože jsem těsnění prodřel.
Zmiňovaný vůz je mým sedmým automobilem. V žádném predchozím (Octavia, i30, Felicia....¨) jsem dveřní těsnění i po pětiletém používání neprodřel. Pokud si těsnění prohlédnete, zjistíte, že materiál je velmi tenký, jako z papíru, a není divu, že se otíráním při nastupování do vozu prodře.
Žádám uznání reklamace a výměnu těsnění v rámci záruky zdarma, případně důrazné upozornění výrobce, aby nedodával nekvalitní těsnění.
|
Tweet |
K reklamaci:
Dle § 2165 občanského zákoníku kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Zároveň platí, že v případě reklamace uplatněné v průběhu jednoho roku od převzetí věci, se má za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud by prodávající reklamaci zamítl a písemně odůvodnil, ale spotřebiteli by důvody zamítnutí nepřišly příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
K zaplacené opravě:
Jestliže se jednalo o placenou opravu, což ze stížnosti vyplývá, byla mezi stranami uzavřena o smlouva o dílo (§ 2586 občanského zákoníku). Není-li dílo provedeno řádně a není-li opravovaná vada odstraněna, nebo nejsou-li splněny všechny požadavky ujednané ve smlouvě, je spotřebitel oprávněn uplatnit vůči zhotoviteli díla (opraváři, resp. společnosti) nároky z vadného plnění (§ 2169 občanského zákoníku). O právech objednatele z vadného plnění u smlouvy o díle platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. Na danou problematiku se použije ustanovení o prodeji zboží spotřebiteli, nikoliv obecná ustanovení o kupní smlouvě. V tomto případě jde o možnost požadovat opětovné a řádné provedení opravy (bezplatně), resp. možnost odstoupit od smlouvy (tedy požadovat vrácení peněžních prostředků zaplacených zhotoviteli díla).
Dle § 2167 občanského zákoníku pak platí, že vadou věci není opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. V takovém případě by zamítnutí reklamace mohlo být oprávněné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.