Počet nahlášených stížností: | 710 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 21 |
V AAA Auto jsem zakoupil auto Ford Tranzit s nájezdem 100 000 km za cenu 400 000,-Kč. Po dvou měsících provozu se porouchalo turbo a následně DPF filtr a auto je nepojízdné. Auto jsem reklamoval, dostal jsem vyrozumění, že se reklamace zamítá. Evidentně se jedná o skrytou závadu, kterou nebylo možné v době prodeje odhalit, a proto se domnívám, že je dle občanského zákoníku reklamace neoprávněná.
Ford Tranzit Custom,
Oprava automobilu nebo odstoupení od smlouvy
|
Tweet |
Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Záruka se také nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
Protože autobazar reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Vážený pane Pikale,
Vaši záležitost jsem prověřila s kolegy z reklamačního oddělení. Ve Vašem případě se jedná o vadu, která vychází z předchozího užívání a opotřebení vozidla. Při koupi jste také obdržel předávací protokol k vozidlu, v němž jste byl se stavem vozu (tedy i turba) srozuměn. Navíc jste reklamoval až po ujetí několika tisíc km. Za uvedenou vadu tak společnost nenese odpovědnost.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Dobrý den,
ano, dostal jsem předávací protokol, ve kterém bylo napsáno, že je vlastně poškozené celé auto - motor, podvozek, karoserie, skla, elektroinstalace.... Když jsem na to upozornil, bylo mi paní odpovězeno, že je kvůli tomu, aby je lidi neobtěžovali s každou maličkostí, ale závažnější věci se samozřejmě řeší. Auto jsem reklamoval ihned po projevení závady, žádné tisíce kilometrů po projevení závady jsem nenajezdil. Dohromady jsem s autem za 400 tisíc najel 3 000km. Při telefonickém hovoru se zástupcem AAA auto mi bylo sděleno, že o vadném turbu věděli, mne však na to nikdo neupozornil, kromě toho předávacího protokolu, který vlastně slouží k tomu, že se AAA auto zbaví všech závazků.
I nadále stojíme za svým původním vyjádřením. Jak zmiňujeme, prodávající nemůže do smlouvy uvést výčet všech potenciálních vad, kterými by vozidlo mohlo trpět.
Zároveň pokud prodávající o určité vadě věděl (vadné turbo), bylo jeho povinností na ni kupujícího upozornit.
Opětovně žádáme společnost o vyjádření.
Dobrý den,
záležitost byla prověřena a následně uzavřena s původním stanoviskem.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Vzhledem k tomu, že společnost trvá na svém původním stanovisku, může se spotřebitel obrátit na advokáta či ČOI, jak uvádíme v našem původním vyjádření. Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby nás mohl informovat, zda některou z těchto možností využije.