Počet nahlášených stížností: | 6 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Na e-shopu Notino jsem si v sekci "Přírodní produkty" vybrala a koupila "přírodní" kondicionér na vlasy značky Natura Artica. Na detailu produktu bylo označení "přírodní" a produkt byl též zařazen do kategorie "přírodní kosmetika". Po doručení domů jsem si však přečetla etiketu a zjistila, že jde o lež. Produkt není přírodní, neboť obsahuje několik druhů silikonů a parfumace. Chtěla jsem produkt vrátit, protože jde o podvod a klamání zákazníka. Ale podmínka e-shopu zní, že já si zaplatím poštovné za vrácení produktu, oni produkt neznámým způsobem otestují, zda je nebo není přírodní (ačkoli sotva mají někoho, kdo má pro takový úkon potřebnou kvalifikaci), a pak mi dají vědět, zda reklamaci uznají a poštovné i výrobek mi zpětně doplatí. Celé řešení je nesmysl a s e-shopem není řeč. Stačí si přečíst složení! Výrobek navíc nemá žádný certifikát, který přírodní složení dokazuje. Prosím o vrácení peněz za výrobek a zaslání kódu pro Zásilkovnu, abych produkt vrátila na náklady e-shopu Notino, neboť jde o jejich chybu. Přikládám snímky z e-shopu, které dokazují zařazení produktu.
chemický kondicionér prodávaný jako přírodní
Prosím o vrácení peněz za výrobek a zaslání kódu pro Zásilkovnu, abych produkt vrátila na náklady e-shopu Notino, neboť jde o jejich chybu.
|
Tweet |
Na stránkách notino.cz je uvedeno, že logem "přírodní" je označen produkt, který obsahuje alespoň 85 % složek přírodního původu. Za přírodní složky se považují např. rostlinné oleje, tuky, vosky a extrakty, éterické oleje nebo včelí vosk.
Dle § 555 odst. 1 občanského zákoníku platí, že se právní jednání se posuzuje podle svého obsahu. Pokud tedy spotřebitelka o vrácení zboží žádala do 14 dnů od převzetí, jednalo by se o odstoupení od kupní smlouvy nikoliv o reklamaci.
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Právo na odstoupení od smlouvy však není absolutní. Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v zapečetěném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů a ochrany zdraví jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.
V tomto případě se však domníváme, že se o hygienické důvody nejedná a odstoupení od smlouvy by tedy za splnění zákonných podmínek mělo být možné.
Pokud by spotřebitelka žádala o vrácení zboží po lhůtě pro odstoupení od smlouvy, jednalo by se o reklamaci.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
zákaznici jsme nabídli klasický reklamační proces. Co sa týka označení produktu přírodní tak se nejedná o klamání zákazníka, na webu máme uveden tento popis:
obsahuje alespoň 85% přírodních složek.
Kód na zásilkovnu není možné poslat protože tuto službu neposkytujeme.
Pokud zákaznice vrátí produkt standardní cestou na reklamaci, refundujeme jí platbu.
Notino
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.