Počet nahlášených stížností: | 32 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
prosím o radu, postup a pomoc ve sporu s prodejcem po odstoupení od smlouvy.
K dnešnímu dni jsem se s něčím takovým nesetkala. Jako bych tušila problémy jsem zboží objednala raději přes Heureka, (u prověřeného e-shopu), dražší o dopravu, ale přesto jsem narazila na prodejce, "který v tom umí chodit", a Heureka není společnost, která se za mě postaví.
Z nevědomosti, jsem nevyužila možnost vrácení zboží v případě, "Zákazník nakoupil zboží prostřednictvím tlačítka "Koupit přes Heureku". Možnost Vrácení zboží zdarma.
https://www.heurekashopping.cz/pro-zakazniky/pruvodce-heurekou/jak-nakoupit/kosik-nakoupit-muzete-i-primo-u-nas
Na stránkách ČOI, (kde budu také problém řešit, na doporučení právníků dTest), jsem se dozvěděla, že nejsem sama, že tento prodejce řeší hodně sporů, viz e-mail na Heureka.
Přes oranžové tlačítko Heureka jsem koupila kulmofén s dodáním od prodejce viz výše. V pondělí večer (12.8.) jsem zboží vyzvedla, v úterý (13. 8.) otevřela a ve středu (14. 8.) zaslala odstoupení od smlouvy. Následně odeslala zboží přes poštu (19.8.) spolu znovu s odstoupením od smlouvy. Krabice nebyla nijak pečetěna, po rozbalení jsem zjistila, že toto zboží neodpovídá mým požadavkům. Současně jsem si objednala jinde kulmofén Philips, který mi došel v pátek (16. 8.).
Prodejce neuznal odstoupení od smlouvy (použití, zboží nelze vrátit z hygienických důvodů, části které přichází do kontaktu s pokožkou lze považovat za hygienické zboží - nelze odstoupit....). Foto prodejce viz příloha. Toto jsem rozporovala a odmítla.
Oslovila jsem dTest jak přes e-mail, tak i telefonicky, kde mi dali za pravdu, že mám právo na odstoupení. Oslovila taktéž Heureku. Znovu zaslala žádost o vrácení jak prodejci tak na Heureka. K dnešnímu dni bez odezvy.
V přílohách (17+1)posílám emailovou korespondenci a dokumentaci řazenou chronologicky.
V případě dotazů mě kontaktujte.
Děkuji předem moc za pomoc při řešení sporu s tímto prodejcem.
Bc. Lenka Pašková, DiS.
11739 HORKOVZDUŠNÁ KULMA BELLISSIMA
Vrácení finančních prostředků spolu s uznáním odstoupení od smlouvy.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v zapečetěném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů a ochrany zdraví jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že žehlička nebo kulma na vlasy je však typem zboží, které vrátit lze. Vysokou teplotou, kterou výrobek při používání má, by mělo být dle našeho názoru zajištěno, že dojde k naprosto minimálnímu, resp. žádnému znečištění věci. A navíc, dle popisu skutkového stavu ve stížnosti lze patrně dle našeho názoru (a vycházíme přitom z výše uvedené zprávy České obchodní inspekce a odborné literatury) mít za to, že se nejednalo o uzavřený obal ve smyslu § 1837 písm. g) občanského zákoníku - tedy o obal utěsněný a zapečetěný. Dodáváme, že tato výjimka neobstála např. ani v případě matrace, jak rozhodl Soudní dvůr EU (viz věc C-681/17).
Výjimky mají podle nás být s ohledem na nález Ústavního soudu ČR (sp. zn. IV. ÚS 2989/16) vykládány restriktivně, a tudíž ve prospěch spotřebitele.
Spotřebitelce doporučujeme, aby na odstoupení od kupní smlouvy trvala.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude adresován společnosti Elmont-ch, spol. s r. o., Horská 884, 54101 Trutnov.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.