Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Po 3 měsiční výpovědní lhůtě z nájmu a předání bytu technikovi Heimstadenu,byl byt předan bez závad a bez srážek.Na žádost Heimstadenu jse byt předal 18.9.2024 bez závad a srážek.Po telefonátu na Heimstaden jsem se ptal,kdy mi bude navracena kauce,mi bylo sděleno,že až k31.8.2025.Mají nějaký důvod držet kauci 6.710 kč skoro celý rok?
Antonín Posmyk ***
Vrácení kauce dle zákona.
|
Tweet |
Dle § 2254 občanského zákoníku platí, že si strany mohou ujednat peněžitou jistotu, která slouží k zajištění, že nájemce zaplatí nájemné a splní jiné povinnost vyplývající z nájmu. Při skončení nájmu pronajímatel vrátí jistotu nájemci, přičemž si započte, co mu nájemce případně z nájmu dluží. Nájemce má právo na úroky z jistoty od jejího poskytnutí alespoň ve výši zákonné sazby.
V komentáři k občanskému zákoníku je uvedeno, že při skončení nájmu tedy vzniká nájemci za pronajímatelem pohledávka na vrácení takto poskytnutých finančních prostředků, pronajímateli zase závazek vrátit jistotu nájemci. Lze dovodit, že pohledávka na vrácení se stává splatnou okamžikem ukončení nájemního vztahu.
Pokud tedy nebyla částka vrácena i přes to, že nájemní vztah mezi stranami skončil, jednalo by se pravděpodobně o bezdůvodné obohacení. Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení (ve smyslu § 2991 a násl. občanského zákoníku). Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Spotřebitel nám zaslal následující doplnění:
Vracím se ke stížnosti zadržování kauce a tím nezákonného obohacovani společnosti Heimstaden,pokud zadržují kauci několika lidem, vynáší jim to slušné peníze.Kauce činí 6710 korun, ukončení nájmu bez jakých koliv doplatků a dluhů.Najem ukončen 18.9.2024.Zatim nereagují ani na vaši obsílku, jelikož čekáte na vyjádření.
Vyjádření dTestu:
V této souvislosti odkazujeme na své předchozí vyjádření. Jako nejvhodnější se nám jeví vyzvat podnikatele k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu, jak v odpovědi zmiňujeme.
Služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti. Společnost Heimstaden Czech s.r.o. není povinna s námi stížnosti řešit a využila nyní svého práva se k podané stížnosti nevyjadřovat.
Spotřebitel může ve věci využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci, jak je uvedeno v našem předchozím vyjádření.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.