Počet nahlášených stížností: | 253 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 18 |
Dne 6.10. jsem na prodejně OC Černý Most zakoupila myš, která měla již při nákupu povahu rozbaleného zboží. Hned poté, co jsem dorazila domů a zboží rozbalila jsem zjistila, že je daný kus poškozený a nepoužitelný. Jela jsem tedy okamžitě zboží reklamovat do OC Letňany a požadovala jsem vrácení peněz zpět. Na tuto reklamaci mi přišla z centrály odpověď:
Vážený zákazníku,
uplatnil jste dne 06.10.2024 své právo na odstoupení od kupní smlouvy na výrobek Myš Connect IT WM2200 / laserová/ 5 tlač, který jsme zaevidovali pod číslem ***. Bylo však zjištěno, že došlo ke snížení hodnoty zboží. Snížení hodnoty zboží vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. V souladu s § 1833 Občanského zákoníku žádáme, abyste naší společnosti uhradil škodu 234,00, která nám v příčinné souvislosti s Vaším jednáním vznikla. Pro více informací nás můžete kontaktovat Datart, Praha - OC Letňany/Veselská 663/Praha 9/19000 Tel: 286 019 840. V opačném případě provedeme do 48hodin od odeslání této zprávy jednostranné započetní naší pohledávky spočívající v nároku na náhradu škody proti Vaší pohledávce spočívající v nároku na vrácení kupní částky. K jednostrannému započtení je naše společnosti oprávněna přistoupit v souladu s příslušnou právní úpravou. Na Váš účet bude v takovém případě poukázána částka spočívající v rozdílu mezi kupní částkou a částkou představující nárok na náhradu škody. Upozorňujeme, že v souladu s § 2003 odst. 1 Občanského zákoníku nejste oprávněn svou volbu spočívající provedeném odstoupení od kupní smlouvy sám měnit. Pokud byste si přál vzít odstoupení od kupní smlouvy zpět a zboží si vyzvednout, je naše společnost i přes výše uvedené připravena takové jednání akceptovat, ovšem pouze za splnění podmínky, že z Vaší strany dojde k uhrazení částky za provedenou diagnostiku zboží, která pro naší společnost představuje majetkovou újmu. Neoznámíte-li nám do 48 hodin od doručení této e-mailové zprávy, že si přejete odstoupení od kupní smlouvy vzít zpět, máme za to, že na odstoupení od kupní smlouvy trváte.
Datart, Praha - OC Letňany/Veselská 663/Praha 9/19000 Tel: 286 019 840.
Prodejna Datart.cz HP TRONIC Zlín, spol. s r.o.
náměstí Práce 2523, 760 01 Zlín
IČO: 49973053
DIČ: CZ49973053
S tímto řešením naprosto nesouhlasím. Jelikož jsem tentýž den dopoledne toto zboží ve stavu, ve kterém jsem ho předala na reklamaci, zakoupila na prodejně na Černém mostě. Doma po rozbalení jsem zjistila, že je myš poškozená a nepoužitelná. Ihned jsem se sebrala a jela nákup reklamovat do prodejny v OC Letňany.
Nevidím tedy jediný důvod, proč bych měla platit za zničené zboží, které jsem již zničené zakoupila!
Myš Connect IT WM2200 / laserová/ 5 tlačítek
Prověřte si laskavě situaci na obchodě na Černém mostě, kde jsem kolegovi v telefonu ukazovala, že je na prodejně jediný poslední kus skladem (rozbalený). Ten mi také kolega podal (i krabice byla v rozbaleném a již v značně pomačkaném stavu). Hned po vyndání myši doma z krabice jsem zjistila poškození a nekompletní balení. O cca dvě hodiny později od nákupu jsem jela zboží reklamovat.
S Vaším návrhem řešení naprosto nesouhlasím a trvám si na vrácení platby za nefunkční zničené zboží, které jste prodávali jako nepoškozené na své prodejně.
|
Tweet |
Nemá-li věc vlastnosti, které byly sjednány nebo které se dají od věci očekávat (funkční myš), je věc vadná. V takovém případě je možné zboží reklamovat u prodávajícího. Pokud má věc vadu, je možné požadovat její odstranění (dodání nové věci bez vady). Pokud vada nebude odstraněna nebo ji prodávající odmítne odstranit, může spotřebitel od kupní smlouvy odstoupit a požadovat tak vrácení finančních prostředků. Mimo to může spotřebitel požadovat slevu z kupní ceny.
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Při koupi použité věci však mohou strany zkrátit tuto dobu až na jeden rok. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi. Uvede-li prodávající v dokladu o zakoupení například pouze 6 měsíců, nebude se k tomu přihlížet a bude platit nejnižší přípustné zkrácení.
Prodávající nese odpovědnost i za vady použitého zboží. Pokud se zboží prodává s tím, že bylo už po nějakou dobu používané, je samozřejmě i v odpovídající míře opotřebené, proto se nemůže odpovědnost prodávajícího vztahovat na stav opotřebení v okamžiku jeho prodeje. V § 2167 odst. 2 občanského zákoníku je uvedeno, že vadou věci není opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním nebo u použité věci opotřebení odpovídající míře jejího předchozího používání.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud má spotřebitel podezření na nesprávné postupy a nezákonné jednání podnikatele, může podat podnět České obchodní inspekci (odkaz zde: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/podani-stiznosti-podnetu-dotazu/).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.