Počet nahlášených stížností: | 707 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 14 |
Vodafone pověřil inkasní společnost k tomu, aby vymáhala údajnou pohledávku, respektive závazek, který mám dle sdělení inkasní společnosti ve vlastním zájmu řešit. O jaký závazek se jedná, to mi nebylo sděleno, protože jsem neznámé paní z inkasní společnosti odmítl po telefonu sdělovat jméno, adresu a rodné číslo pro účely jakéhosi ověření. To, že jsem volal z čísla, na kterém jsem měl zmeškané volání od inkasní společnosti - to nestačilo. Když jsem volal do Vodafonu, tak nestačilo sdělit rodné číslo, ale bylo požadováno administrátorské heslo. V průběhu dnešního dne proběhlo s inkasní společností mnoho telefonátů. Zvyšování hlasu, nátlak, sms, sdělení, že mají hodně čísel, a že mi budou pořád volat - to vše pokračuje i poté, co jsem jasně sdělil, že si nepřeji být inkasní společností kontaktovaný. Přitom je to podle všeho Vodafon, který mi dluží.
Vymáhání údajného dluhu
Respektovaní práva na soukromí, a zdržení se nevyžádaných sms, telefonátů, a neurvalého jednání. Pokud se společnost Vodafone domnívá, že má za mnou pohledávku, nechť se obrátí podle druhu pohledávky na soud nebo na Český telekomunikační úřad.
|
Tweet |
Žádá-li společnost zaplacení údajné dlužné částky, musí také prokázat, že k tomu má právní důvod. Pokud si je spotřebitel jistý tím, že závazek byl ukončen bez toho, aniž by vznikla platná pohledávka, patrně nebude možné tento právní důvod prokázat a dluh vymáhat. Před vyplacením jakékoliv částky třetí osobě (jiné společnosti) má pochopitelně spotřebitel nárok na to, aby byl seznámen s právně relevantním důvodem, pro který od něj společnost vyžaduje peněžité plnění.
Spotřebiteli doporučujeme kontaktovat společnost Vodafone Czech Republic a.s., která by mohla být případným postupitelem pohledávky, a informovat se o tom, jak v celé věci společnost postupovala a zda dluh skutečně postoupila inkasní společnosti. Tímto jednáním nedochází k uznání dluhu.
Vhodný způsob informování spotřebitele by bylo například poštou.
O případné neexistenci dluhu je vhodné informovat i společnost, které byla údajná pohledávka postoupena. Neexistuje-li dluh spotřebitele vůči společnosti, není ani společnost, které je pohledávka postoupena, oprávněna údajnou pohledávku vymáhat.
Mimo jiné zdůrazňujeme, že inkasní agentura (tj. společnost, které byla pohledávka postoupena) není exekutor, nemá žádná zvláštní oprávnění a jde jen o podnikatele, který se živí vymáháním pohledávek. Nemůže tedy vstoupit do obydlí či obstavovat účty spotřebitele. Poplatek za vymáhání skrze inkasní agenturu je pak podle judikatury neoprávněný (dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 32 Cdo 1733/2008).
Podnikatel není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitele bez jeho souhlasu nebo bez jiného právního důvodu. Jestliže není dán žádný ze zákonných důvodů podle čl. 6 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), a spotřebitel si nepřeje, aby podnikatel zpracovával jeho osobní údaje, má nárok na výmaz osobních údajů dle článku 17 GDPR. Podnikatel je dle uvedeného ustanovení povinen bez zbytečného odkladu vymazat osobní údaje, které se daného subjektu údajů (spotřebitele) týkají. Měl by tak učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti dle článku 12 odst. 3 GDPR.
Pokud spotřebitel nechce, aby jej společnost dále kontaktovala, doporučujeme, aby podal písemnou žádost (nejlépe doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele.
Pokud by se spotřebitel domníval, že podnikatel osobní údaje neodstranil nebo ho o odstranění údajů nevyrozumí, může podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Kontakty na podatelnu ÚOOÚ jsou dostupné zde: https://www.uoou.cz/podatelna%2Duradu/os-1006.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz (jde-li o společnost, které byla pohledávka postoupena).
Dobrý den, pane Hradecký, mrzí mě případné potíže týkající se financí. Kvůli ochraně osobních údajů nemůžeme řešit konkrétní záležitosti prostřednictvím stránek třetích stran, a ze stejného důvodu nemám k Vaší stížnosti žádné informace. Abychom se na to mohli podívat, napište nám přes reklamační formulář, který naleznete na tomto odkazu https://www.vodafone.cz/pece/formular-reklamace (pokud máte aktivní služby Vodafone), nebo poštou: Vodafone Czech Republic a.s., Reklamační oddělení, náměstí Junkových 2, 155 00 Praha 5. Rádi Vaše Vyúčtování zkontrolujeme. Děkuji za pochopení. Přeji Vám pěkný den. Eva Hablovič Péče o zákazníky
Především si dovoluji poděkovat dTestu za vyčerpávající komentář k danému případu, a za projekt “Vaše stížnosti”, který má nezanedbatelný význam pro zákazníky, kteří jsou při řešení jejich problémů vůči poskytovatelům služeb, například vůči společnosti Vodafone, ve výrazně slabší pozici, když čelí automatizovaným postupům, které z větší míry nereflektují individuálnost každého jednoho případu.
K vyjádření společnosti Vodafone bych pouze připomenul, že se ukázala být snaha o komunikaci poněkud marná, a dopisy, které jsem ve věci tohoto případu odeslal na adresu společnosti Vodafone a na adresu sídla inkasní společnosti, zůstaly ode dne 1.11. uložené a nevyzvednuté na poště. U dopisů pro společnost Vodafone se zobrazuje informace o tom, že má adresát sjednanou výhradu donášky. U dopisu pro inkasní společnost se zobrazí informace o tom, že adresát nebyl na adrese zastižen.
Společnosti Vodafone jsem v mezidobí doručil osobně přípis, ve kterém jsem žádal o okamžité zastavení obtěžujícího jednání ve vztahu k postupu inkasní společnosti, leč bez efektu. Inkasní společnost obtěžuje i dnes.
Nicméně
Dnes dopoledne se mnou hovořila paní z právního oddělení společnosti Vodafone, které jsem podrobně vysvětlil problém a jeho příčinu. Bylo mi přislíbeno, že se budou její kolegové věcí zabývat, a že budeme v kontaktu.
Prozatím však nevidím důvod k uzavření této stížnosti, když věc zatím není společností Vodafone vyřízená.
Děkujeme spotřebiteli za poskytnuté vyjádření.
Protože společnost uvádí, že nemůže tuto záležitost řešit pomocí naší služby, ponecháváme stížnost přeřazenou na spotřebitele, aby mohl informovat o vývoji stížnosti. Jestliže společnost nepřebírá doporučené dopisy, může se spotřebitel obrátit rovněž na dozorový orgán s podnětem.
Děkuji za příležitost k podání informací o vývoji ve věci této stížnosti.
Společnost Vodafone obdržela mojí výzvu k okamžitému zastavení obtěžujícího jednání stran inkasní společnosti, a inkasní společnosti byl dne 5.11. doručený mnou zaslaný dopis, ve kterém jsem vyzval inkasní společnost, aby mne nekontaktovala a aby nezpracovávala moje osobní údaje.
Následně 6.11. jsem měl dopoledne, v příběhu 50 minut 6 zmeškaných telefonátů z pevných telefonních čísel, a pokaždé jsem se dovolal právě inkasní společnosti. Ta mi sdělila, že v systému má můj dopis, a že já nerozhoduji o tom, jestli mi budou volat nebo ne. Pro ověření požadovali sdělení rodného čísla, data narození, adresy, a e-mailu.
Společnost Vodafone, která mne kontaktovala, a která prý věc prošetřuje, se odmlčela.
Děkujeme spotřebiteli za informaci o vývoji stížnosti.
Pokud by docházelo k obtěžování od inkasní společnosti, může se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci. V případě, kdy by měl spotřebitel podezření na spáchání trestného činu, může se obrátit taktéž na orgány činné v trestním řízení (např. Policii ČR).
Ve chvíli, kdy by společnost zpracovávala osobní údaje bez zákonných důvodů i přes žádost o jejich výmaz, mohl by se spotřebitel rovněž obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Protože společnost uvádí, že nemůže tuto záležitost řešit pomocí naší služby, ponecháváme stížnost přeřazenou na spotřebitele, aby mohl informovat o vývoji stížnosti.
Tvrzení poskytovatele o tom, že nemůže řešit danou stížnost prostřednictvím stránek třetích stran je zcela účelové. Tvrzení, že lze poskytovatele kontaktovat písemně je pouhou frází. Dopisy zaslané společnosti Vodafone ve věci obtěžujícího jednání, zůstaly bez reakce, a stejně tak zůstaly bez reakce i dopisy, zaslané inkasní společnosti. Poskytovatel nejenomže nezastavil obtěžující jednání jím pověřené inkasní společnosti, ale obtěžující jednání nabralo na intenzitě. Ačkoliv jsem opakoval operátorům inkasní společnosti, že nechť se údajný věřitel obrátí na úřad nebo na soud, pokud má pocit, že mu něco dlužím, bylo mi sděleno, že to se stane, ale prý mi bude inkasní společnost pořád volat. Nově mi byla poskytovatelem vystavena faktura na 484 Kč jako administrativní poplatek za vymáhání, údajně v souladu s obchodními podmínkami, se kterými jsem nebyl žádným způsobem seznámený, a chodí mi faktury na 180 Kč za odesílání nějakých upomínek, přičemž poskytovatel trvá na jejich zaplacení. Inkasní společnost mi poslala dopis, ve kterém píše, že může být předána celá věc jejich inspektorovi pro osobní návštěvy. Ve věci jsem podal k Úřadu pro ochranu osobních údajů podnět proti poskytovateli, a následovat bude také podnět proti inkasní společnosti. Dovoluji si vyjádřit podiv nad tím, že společnost Vodafone má zapotřebí takto jednat.
Děkujeme spotřebiteli za poskytnuté vyjádření.
Naše předchozí vyjádření zůstávají v platnosti. Spotřebitel se tedy může obrátit na ČOI s návrhem na mimosoudní řešení sporu.
Stížnost nyní přeřazujeme zpět na spotřebitele, aby nás mohl informovat o jeho dalším postupu.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Poskytovatel mi zaslal dopis, ze kterého jsem pochopil, že nedodané vyúčtování považuje za neuhrazené, v důsledku toho mi účtuje poplatky za odeslané upomínky, a zároveň mi vystavuje faktury, ve kterých mi předkládá k úhradě takzvané nedoplatky z předchozích zúčtovacích období, kdy takto fakturované nedoplatky představují ( z pohledu poskytovatele ) nový dluh. Poskytovatel vymáhá takto vytvořené dluhy prostřednictvím inkasní společnosti, která vystupuje v dané věci jako takzvaný zpracovatel mých osobních údajů, kdy poskytovatel poskytl inkasní společnosti také údaje o mojí e-mailové adrese a telefonním čísle. Inkasní společnost i poskytovatel nevyhověli mému písemnému požadavku na výmaz mých údajů v podobě e-mailu a telefonního čísla. Proto jsem se obrátil na Úřad pro ochranu osobních údajů. Tento úřad ale nijak nezakročil, a mám pocit, že se mu do řešení mého podání “nechce”. Ve věci probíhá řízení u Českého telekomunikačního úřadu, který se doposud omezil pouze na vyžádání informací z mojí strany, kdy ale většinu informací už k dispozici má. Inkasní společnost mezi tím zintenzivnila obtěžování. Poskytovatel se začal prezentovat jako velká obchodní společnost, která má nastavené mechanismy kontroly a pravidla pro kontakt se zákazníky, podle kterých je vyloučeno, aby došlo, například k neoprávněnému vymáhání vyúčtování, které nebylo dodané. Inkasní společnost se omezila na stanovisko, že mám zaplatit, a že je pouze na rozhodnutí poskytovatele, zda se obrátí při vymáhání pohledávky na úřad. Inkasní společnost ani nevěděla, že jsem se v dané věci sám obrátil na úřad. To mnohé napovídá. Pokračuji, nevzdávám se, a uvidíme, jak to dopadne.
Dobrý den, pane Hradecký, jak jsme již uvedli kvůli ochraně osobních údajů nemůžeme řešit konkrétní záležitosti prostřednictvím stránek třetích stran. Ze stejného důvodu nemám k Vaší stížnosti žádné informace. Vzhledem k tomu se tak již nadále k této záležitosti na této platformě nebudeme vyjadřovat. Děkuji za pochopení. Přeji Vám pěkný den. Lenka Pilná Péče o zákazníky