Počet nahlášených stížností: | 20 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 3 |
08.10.24 jsem objednala z výše uvedeného e-shopu tašku značky Karl Lagerfeld, u které bylo uvedeno datum dodání 1-3 pracovní dny. K tomu ale nedošlo, zeptala jsem se tedy, kde je problém. Bylo mi sděleno, že zboží není skladem, a bude doručeno do 23.10.24. 27.10.24 jsem se zeptala na dodání tašky. Nyní se dodání lhůta prodloužila až cca do 14.11.24. To mi ale bude taška k ničemu a proto jsem požádala o vrácení částky. Bylo mi obratem sděleno, že mi částka vrácena nebude, jelikož je zboží na cestě od dodavatele. Jak nyní postupovat? Děkuji.
Taška na mobil Karl Lagerfeld
Vrácení mnou uhrazené částky
|
Tweet |
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 2159a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné i prostřednictvím § 1829 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Pokud odstoupení od kupní smlouvy zaslal spotřebitel ještě před vyexpedováním zboží, nemá povinnost zaslané zboží přebírat. V opačném případě, kdy odstoupení zaslal až po expedici, bude muset spotřebitel zboží převzít a zaslat zpět prodejci na svoje náklady, případně postupovat dle pokynů prodejce. Samotná expedice zboží však nebrání právu spotřebitele od smlouvy odstoupit.
Odstoupení od smlouvy je přitom jednostranný právní úkon, který nepodléhá souhlasu druhé strany. Odstoupením se smlouva od počátku ruší, účastníci si mají vzájemně vrátit to, co si poskytli.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Jestliže prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis s dodejkou). Dopis bude zaslán na adresu sídla podnikatele Radim Fišer, Štefánikova 940/20, 674 01 Třebíč. Podnikatel je povinen vybírat si poštu na adrese svého sídla. Jestliže tak neučiní a zmaří-li vědomě dojití, platí, že řádně došlo a bude vůči podnikateli takové právní jednání účinné dle § 570 občanského zákoníku, přičemž dle § 573 občanského zákoníku se má za to, že zásilka odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb došla třetí pracovní den po odeslání. Spotřebiteli doporučujeme si zaslané dokumenty uschovat.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění (např. k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy) i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Platil-li spotřebitel při nákupu přes internet platební kartou, může taktéž využít bankovní nástroj zvaný zpětná platba (chargeback). S jeho pomocí lze za určitých podmínek získat peníze zpět. V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem atd.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkujeme. Bohužel jste ale objednala neskladové zboží. U zboží to bylo uvedeno, a ještě jsme Vám to oznamovali do e-mailu. Žádný termín 1-3 dny na neskladové zboží na webu nebyl uveden. Na webu je uveden vždy pouze přibližný termín dodání. Rozmezí, které píšete je rychlost doručení daného přepravce, nikoliv doručení balíčku. Jelikož zboží již bylo odesláno, nemůžeme v tuto chvíli více udělat.
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitelku, aby mohla na vývoj stížnosti a vyjádření společnosti reagovat.
Dobrý den,
jsem přesvědčena o tom, že termín uveden byl. Nicméně nemá cenu se s majitelem společnosti dohadovat, bohužel jsem neprovedla screen obrazovky. Nicméně další datum dodání byl stanoven prodejcem cca k 23.10.24. Po mém dotazu byla lhůta opětovně prodloužena, prodejce (či asistentka) mi po e-mailu sdělil, že cca k 14.11.24. Když jsem chtěla od smlouvy odstoupit, bylo mi to znemožněno, protože je zásilka údajně na cestě ze zahraničí. Žádné sledovací číslo mi ale sděleno nebylo, prý není a bude až když zásilka dorazí na území ČR. S prodejcem jsem jednala slušně, ale byla jsem označena za zlodějku s jednáním, jaké pan údajně ještě nezažil. Já zase nezažila sprosté jednání ze strany prodejce. Jak je ale vidět, stejnou zkušenost nemám pouze já.
Bylo mi sděleno:
“Zboží Vám bude doručeno přímo. Dorazí k dodavateli na sklad do ČR a ten ho přímo bude posílat Vám, Vaší zvolenou cestou. Je to v tomto případě cca o týden rychlejší. Jelikož to stejné daný dodavatel udělá nám. Tudíž je to rychlejší o naše neskladnění zboží a následnou expedici ještě k zákazníkovi. “
Když tedy neprobíhá expedice přímo na moji adresu ze zahraničí, ale jde ještě přes český sklad, z jakého důvodu tedy nelze od smlouvy odstoupit? Souhlasila jsem s tím, že poštovné uhradím, na to ale prodejce nebral ohled.
Děkujeme spotřebitelce za poskytnuté vyjádření.
Přestože je dle společnosti zboží již na cestě, nijak to neomezuje právo spotřebitelky na odstoupení od smlouvy. Pokud by společnost prokázala, že spotřebitelka odstoupila po odeslání zboží, byla by pravděpodobně povinna zboží vrátit na své náklady. Pro jistotu doplňujeme, že by se jednalo o povinnost vrátit zboží na českou adresu společnosti:
istuff.cz Radim Fišer
Průmyslová 159/1B
674 01 Třebíč
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby mohla na vývoj stížnosti reagovat.
Dobrý den,
přesně to bylo zákazníkovi oznámeno. Že zboží po doručení má právo vrátit zpět na naši adresu.
Dobrý den,
evidentně si nerozumíme.. Nicméně další termín dodání byl stanoven na 14.11.2024, vyčkal tedy tohoto data, jelikož toto jednání je pro mne absolutní ztráta času a dohadovat se s majitelem, který má samozřejmě vždy pravdu, je evidentně zbytečné.
Dotaz na dTest: V současné době se obavám toho, že mi nebude navrácena částka za zakoupené zboží, ať kompletní, či částečná. Jak se lze bránit proti tomuto? Pomůže zboží pro převzetí a následném vrácení natočit? Bude mi to vůbec k něčemu?
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
Společnost má ze zákona povinnost bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, vrátit spotřebiteli všechny peněžní prostředky. Pozdržení vrácení zboží je možné v případě, kdy by spotřebitel zboží nezaslal zpět.
Je vhodné, aby měla spotřebitelka k dispozici důkazy o vrácení zboží v původním stavu. K tomu může sloužit například dokumentace zabalení zboží a také uschování doručenky balíku.
Protože zboží mělo k dnešnímu dni dorazit, přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitelku, aby mohla informovat o dalším vývoji stížnosti.
Dobrý den,
ne, zboží dnes nedorazilo, nemám ani žádnou informaci od přepravní společnosti (ani od společnosti istuff) o tom, že by mělo dorazit v nejbližších dnech.
Děkujeme spotřebitelce za poskytnutou informaci.
S ohledem na výše uvedené přeřazujeme stížnost na společnost, aby mohla informovat o důvodu dalšího zdržení zásilky.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.