Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den,
Dne 10. 10. 2024 jsem na eshopu Alza.cz zakoupil základní desku GIGABYTE B650 EAGLE AX. Desku jsem namontoval do PC (montáž probíhala s péčí a opatrností). Po spuštění jsem zjistil, že PC se nespouští. Základní desku jsem opět opatrně odmontoval, v aplikaci eshopu Alza.cz zažádal o vrácení zboží (16. 10. 2024) a základní desku předal do nejbližšího Alzaboxu.
Několik dní poté jsem od Alzy obdržel vyjádření, že REKLAMACI zamítají, protože zákazník poškodil zboží. Zde si dovoluji podotknout dvě skutečnosti.
Se základní deskou bylo po celou dobu zacházeno s největší opatrností a pokud smluví servis eshopu Alza.cz zjistil chybu na výrobku, tak se musí jednat o pochybení výstupní kontroly kvality na straně výrobce.
Eshop Alza.cz jsem žádal o ODSTOUPENÍ OD KUPNÍ SMLOUVY, přesto celou věc řešil jako REKLAMACI.
V následujících dnech jsem problém několikrát řešil s telefonickou podporou eshopu Alza.cz a vždy mi bylo řečeno, že situaci prověří. Žádal jsem ODSTOUPENÍ OD KUPNÍ SMLOUVY, přesto mi vždy dorazila informace, že REKLAMACI zamítají.
Dne 22.10. 2024 jsem zaslal žádost od ODSTOUPENÍ OD KUPNÍ SMLOUVY ještě emailem. Opět jsem obdržel zamítnutí REKLAMACE.
Rád bych situaci vyřešil a stále věřím, že se ze strany eshopu Alza.cz jedná o omyl.
GIGABYTE B650 EAGLE AX
Žádám o odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.
V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Jestliže spotřebitel odstoupil od smlouvy, nemůže společnost toto odstoupení vyřizovat jako reklamaci. Odstoupení od smlouvy není možné zamítnout, neboť se jedná o jednostranné právní jednání. Společnost však může spotřebiteli ponížit vrácenou částku v souladu s § 1833 občanského zákoníku. Dle zmíněného ustanovení odpovídá spotřebitel podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. To by musel podnikatel prokázat.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Podnikatele je možné vyzvat k plnění (např. k navrácení peněžních prostředků po odstoupení od smlouvy) i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)]
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za předání případu a Vaše vyjádření.
I po opětovném posouzení reklamace na našem reklamačním oddělení zůstává zamítnutí této reklamace v platnosti.
Během testování bylo zjištěno mechanické poškození v podobě ohnutých pinů v socketu základní desky, což je v rozporu se záručními podmínkami výrobce. Socket je standardně kryt plastovým krytem, který chrání piny před poškozením, tento kryt je z výroby pevně připevněn a měl by být sejmut až těsně před instalací procesoru. Pokud je základní deska dodána v původním obalu a neotevřená, nemělo by k poškození při přepravě dojít.
Je také důležité zmínit, že piny v socketu jsou extrémně jemné a mohou být snadno poškozeny neopatrnou manipulací. Vzhledem k tomu, že nám nebylo nahlášeno poškození přepravního obalu ani zásilky, máme za to, že k poškození základní desky došlo právě až při manipulaci se zbožím na straně zákazníka.
Naše stanovisko tedy v této záležitosti zůstává neměnné.
Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení Péče o zákazníky
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
I nadále stojíme za naším původním vyjádřením. Opětovně upozorňujeme, že pokud spotřebitel od smlouvy odstoupil, nemůže společnost toto odstoupení vyřizovat jako reklamaci. Podle § 555 odst. 1 občanského zákoníku platí, že se právní jednání posuzuje podle svého obsahu. Pokud tedy spotřebitel kontaktoval společnost do 14 dní od převzetí zboží a požadoval vrácení peněz, posuzovalo by se jeho jednání jako odstoupení od smlouvy nikoliv jako reklamace.
Stížnost nyní přeřazujeme zpět na společnost, aby se k ní mohla vyjádřit.
Dobrý den, děkuji za Vaše vyjádření. V tomto případě zůstává i vyjádření naší společnosti nadále v platnosti, jelikož mechanické poškození nelze považovat za výrobní vadu. Na poškození tohoto typu se tedy nevztahují záruční podmínky výrobce. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme společnosti za poskytnuté vyjádření.
Jak jsme uvedli v původním vyjádření, u odstoupení od smlouvy je možné vrácenou částku za určitých okolností ponížit dle § 1833 občanského zákoníku. Odstoupení však nelze řešit jako reklamaci
Protože společnost i nadále stojí za svým stanoviskem, přeřazujeme stížnost na spotřebitele, aby mohl na vývoj stížnosti reagovat a případně uvést, zda využije některého z alternativních řešení (např. mimosoudní řešení sporu při ČOI - viz původní vyjádření).