Počet nahlášených stížností: | 4 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Stejně jako předešlé stížnosti. Společnost Viagem spolu s 1. českou rozesílkovou (dle obchodního rejstříku jsou subjekty majetkově propojené) mi pravidelně posílá nabídky k odkupu pozemků a nemovitostí. Poslední dopis přišel na konci října 2024. Dopis obsahuje manipulativní praktiky, například v minulosti psali o tom, že se výrazně zvýší daň z nemovitostí a že je lepší nemovitost odkoupit, nebo pokud bych byla v tíživé finanční situaci, že budou jednat hned a dají peníze rychle atp.
Těch zásilek mi přišlo více než 5. Psala jsem si s ÚOOÚ a ti mi sdělili, že správcem využívaných dat je Katastrální úřad. Obrátila jsem se tedy na Katastrální úřad, ten mi potvrdil, že zpracování údajů z veřejně dostupné databáze tímto způsobem není možné, ale že jediné jak se mohu bránit těmto zásilkám je napsat rozesílateli, že si takové nabídky nepřeji dostávat. Já s nimi komunikovat nechci.
Přijde mi zvláštní, že někdo zneužívá, v tomto případě systematicky a ve velkém rozsahu, databázi Katastrálního úřadu a jediná obrana je, že se každý proti této rozesílce vymezí. Navíc, jak je již konstatováno v jiné odpovědi, tyto rozesílky používají nekalé obchodní praktiky.
Obsah říjnového dopisu společnosti Viagem mimo jiné obsahuje právní dovětek, který tvrdí, že jejich zpracování je zákonné, protože je to činnost "za účelem realizace nabízených služeb vyplývajících z podnikatelské činnosti". Existuje jiný způsob, jak tuto společnost zastavit v její činnosti než jen tím, že se budeme jednotlivě odvolávat?
Viagem, 1. česká rozesílková
Chci, aby tato společnost přestala zneužívat veřejně dostupnou databázi Katastru nemovitostí k plošnému rozesílání nabídek k odkupu nemovitostí a ustoupila od predátorského jednání, kdy v dopisech uvádí manipulativní techniky.
|
Tweet |
Pokud spotřebitel nechce nabídky od společnosti dostávat, doporučujeme se na společnost písemně obrátit. V žádosti by měl spotřebitel společnosti sdělit, že si další nabídky nepřeje a žádá o odstranění svých osobních údajů z databáze společnosti, jak spotřebiteli doporučily i zmíněné úřady.
Pro úplnost doplňujeme naše vyjádření u podobných případů pro ostatní spotřebitele:
Za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena.
Podnikatel není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitele bez jeho souhlasu nebo bez jiného právního důvodu. Jestliže není dán žádný ze zákonných důvodů podle čl. 6 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), a spotřebitel si nepřeje, aby podnikatel zpracovával jeho osobní údaje, má nárok na výmaz osobních údajů dle článku 17 GDPR. Podnikatel je dle uvedeného ustanovení povinen bez zbytečného odkladu vymazat osobní údaje, které se daného subjektu údajů (spotřebitele) týkají. Měl by tak učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti dle článku 12 odst. 3 GDPR.
Pokud spotřebitel nechce, aby jej společnost dále kontaktovala, doporučujeme, aby podal písemnou žádost (nejlépe doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele.
Pokud by se spotřebitel domníval, že podnikatel osobní údaje neodstranil nebo ho o odstranění údajů nevyrozumí, může podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Kontakty na podatelnu ÚOOÚ jsou dostupné zde: https://www.uoou.cz/podatelna%2Duradu/os-1006.
Kontakty na společnost 1. česká rozesílková s.r.o.:
sídlo: Sokolovská 131/86, 18600 Praha;
e-mail: info@viagem.cz.
Krajské živnostenské úřady vykonávají dozor v oblasti nevyžádané reklamy. V tomto případě by se mohlo jednat o agresivní obchodní praktika dle písm. c) přílohy č. 2 k zákonu č. 634/1992 Sb., zákon o ochraně spotřebitele (Obchodní praktiky jsou vždy považovány za agresivní, pokud podnikatel opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy; tím nejsou dotčena ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) zákona č. 40/1995 Sb., v platném znění a příslušná ustanovení zákona č. 480/2004 Sb. a zákona č. 101/2000 Sb.).
Spotřebitel se s podnětem může obrátit i na Českou obchodní inspekci prostřednictvím odkazu: www.coi.cz/podatelna.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.