Počet nahlášených stížností: | 253 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 18 |
Dobrý den, rád bych si stěžoval na zamítnuté reklamace zboží, které jsem koupil v kamenném obchodě Datart v Plzni. Toto zboží ( obě bezdrátová sluchátka ) se pokazila do 1 roku od koupě. Níže vám předkládám emailovo korespondenci mezi mnou a jejich Ombudsmanem:
Tento email jsem poslal:
Dobrý den paní ombudsmanko, na základě telefonického hovoru s vaší operátorkou se na Vás obracím se stížností na dvě nevyřízené reklamace, budu se snažit vše popsat co nejstručněji. Před nějakým časem jsem si ve vaší prodejně Datart zakoupil náhlavní bezdrátová sluchátka Panasonic v ceně asi 1.000 Kč. Vypadaly dobře, dobrá značka a za slušnou cenu, tedy jsem si řekl, že si je koupím. Bohužel po pár měsících běžného používání se jedno sluchátko ulomilo a jak jsem zjistil, tak jsou vyrobené z nějakého tvrdého plastu. Takže za mne je to levný šunt. Tato reklamace je již uzavřena s tím, že nebyla uznána. K mému překvapení. Sluchátka jsou ekologicky vaší prodejnou zlikvidována, vyhodil jsem tedy 1.000 Kč do kanálu a mávl nad ní rukou. Zakoupil jsem ve vaší prodejně tedy jiná bezdrátová sluchátka, stejnou značku Panasonic a za vyšší cenu, cca. 1.900 Kč s tím, že pokud budou dražší a vypadaly i bytelněji, že budu spokojen. Ano byl až do doby, kdy se stalo stejné poškození a z mé strany zjištění, že jde opět o nějaký plast a tedy v tomto případě už nikoliv levný šunt. Tato sluchátka jsem reklamoval a bylo mně slečnou ve vaší prodejně sděleno, že reklamace nebude opět uznána. Přiznám se, že jsem to trochu po předchozí zkušenosti čekal a ještě před reklamováním jsem se pokoušel sluchátka slepit. Bohužel neúspěšně, mají takový tlak na uši, že to prostě nejde. Ano, všichni, včetně Vás, mohou spekulovat o tom, jak se sluchátky bylo zacházeno. Velice slušně, stály téměř 2.000 Kč a nemám tolik času běhat po nákupech a reklamacích, to je pro mne otravná záležitost. Takže, jelikož jsem váš dlouholetý zákazník a bylo mně i nabídnuto VIP členství, tak jsem zakoupil již v řadě TŘETÍ bezdrátová sluchátka v ceně asi 2.000 Kč a ty snad vydrží, jsou jiné značky a mají již trochu kovu, jsem zatím spokojen.Tedy to shrnu: Mám od vás koupená jedny sluchátka za cenu TŘÍ v celkové hodnotě cca 5.000 Kč, což Datart těší, mne nikoliv. A to pominu čas psaním tohoto elaborátu a čas strávený cestou do prodejny Datart a zpět, dále poslouchání řečí vaší slečny o tom, jak zákazníci reklamují vaše výrobky a diví se, že si nepřikoupili pojištění a není proto reklamace uznána v zákonné lhůtě 2 let. Dokonce byla sluchátka, která jsou mechanicky namáhána, tou slečnou přirovnávána k televizi, která stojí na místě a není s ní nijak manipulováno. Ta ulomená sluchátka bych přirovnal spíše k upadlým dvířkám od lednice, která má plastové panty z levného materiálu. Pokud tedy ani mojí druhou reklamaci neuznáte, budu muset přehodnotit můj, zatím dobrý názor na Datart, kde nakupovat a jelikož jsem 90% času v Německu, tak se asi jistě a určitě obrátím raději na firmy jako Media Markt či Saturn, s nimiž jsem spokojen na 100%, s pozdravem Hercík Petr, Plzeň
P.S. Poku se tímto podnětem chcete zabývat, tak číslo reklamace je ***
Tuto odpověď jsem obdržel:
Dobrý den, pane Hercíku,
dovolte mi, abych se vyjádřil k Vaší nespokojenosti s vyřízením reklamace týkající se sluchátek Panasonic RB-M300BE-K pořízených dne 31.3.2024 pod číslem prodejního dokladu ***. Tuto reklamaci jsem prověřil a níže ji shrnu.
Dne 24.10.2024 jste reklamoval sluchátka na naší prodejně DATART OC Olympia Plzeň pod číslem reklamace ***, kde je jako popis vady uvedeno: ,,sluchátka jsou mechanicky poškozené, zlomené''
Servisem byla reklamace dne 31.10.2024 vrácena zpět na prodejnu jako neuznaná. Servisní vyjádření přikládám: ,,Kontrola přístroje, zjištění závady. Sluchátka jsou mechanicky poškozena - EXTREMNÍ silou ulomena. Taktéž je na nich zákazníkem proveden NEODBORNÝ a NEAUTORIZOVANÝ zásah - sluchátka lepena. Z tohoto důvodu se reklamace zamítá jako neopodstatněná, vráceno bez opravy. Provedená fotodokumentace pouze pro účely PPS a servisu, v žádném případě ne pro reklamujícího klienta, natož pro ombudsmana DATART. Náklady na případné další neopodstatněné reklamace servis neponese a budou v plné výši naúčtovány přímo reklamujícímu klientovi. K těmto nákladům si své přičtou i jednotlivé prodejny a jejich centrály a částka snadnou překoná cenu sluchátek samotných."
Velice mě mrzí, že máte s výrobkem starosti a byl jste nucen jej reklamovat. Vyžádal jsem si vyjádření servisu ale jejich stanovisko je konečné. Bohužel nelze řešit na záruku, materiálovou vadu mohou vyloučit.
Je mi líto, že pro Vás nemám lepší zprávy. Stanovisko servisu je jednoznačné a my jej nemůžeme nijak změnit.
S přátelským pozdravem
D.Š.
Tým ombudsmana
Rád bych podotknul, že jsem byl obviněn z nevhodného zacházení se sluchátky, ale ono jde pouze o peníze. Prosím proto o vaše vyjádření, zda tato firma má pravdu nebo ne, nebo zda je právo na mojí straně, s pozdravem Hercík Petr, Plzeň
Mimosoudní řešení, vrácení peněz
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Dle § 2167 odst. 1 občanského zákoníku platí, že právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud vadu sám způsobil.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se ke stížnosti vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.