Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den,
u alza.cz jsem koupil notebook Lenovo. Jednalo se o rozbalený výrobek s plnou zárukou, bez uvedených vad - dodáno 10.5.2024, cena 33539 Kč.
Notebook jsem zběžně otestoval a při uživatelském použití se zdálo být vše v pořádku.
V říjnu jsem u alza.cz dokoupil SSD disk pro rozšíření úložiště. Při instalaci bylo zjištěno, že notebook má nastavené heslo pro přístup do BIOSu a není možné jej řádně konfigurovat. V tomto stavu mi ale Alza notebook dodala - zřejmě nebyla provedena kontrola/oprava před opakovaným prodejem notebooku a jedná se o skrytou vadu.
Reklamoval jsem tuto skutečnost 25.10. (číslo reklamace ***) - 6.11. jsem dostal cenový návrh na placenou opravu za 16424,58 Kč s DPH. Tu jsem odmítl s tím, že nejsem ten, kdo heslo nastavil a alza mi dodala produkt se skrytou vadou - upozornil jsem, že patrně nejlevnější by bylo vyžádat heslo u prvního zákazníka a požádal jsem o opakované posouzení okolností, ale ze strany alza toto zůstalo bez odpovědi - 14.11. mi došlo info o zamítnutí reklamace a notebook si mám vyzvednout v alzaboxu.
Lenovo Legion Pro 5 16IRX9 Onyx Grey kovový
Nikdo v alze nehodnotil podstatu problému, kdy došlo k prodeji rozbaleného notebooku s nastaveným heslem. Bylo by dobré zamyslet se, jaké kontroly jsou prováděny na vráceném zboží, než je propuštěno do dalšího prodeje. Rád bych, aby alza přehodnotila své stanovisko a provedla odstranění vady na své náklady, případně nabídla jiné řešení.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Při koupi použité věci však mohou strany zkrátit tuto dobu až na jeden rok. Zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady je však třeba vyznačit v dokladu o koupi. Uvede-li prodávající v dokladu o zakoupení například pouze 6 měsíců, nebude se k tomu přihlížet a bude platit nejnižší přípustné zkrácení.
Prodávající nese odpovědnost i za vady použitého zboží. Pokud se zboží prodává jako používané, je samozřejmě i v odpovídající míře opotřebené, proto se nemůže odpovědnost prodávajícího vztahovat na stav opotřebení v okamžiku jeho prodeje. V § 2167 odst. 2 občanského zákoníku je uvedeno, že vadou věci není opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním nebo u použité věci opotřebení odpovídající míře jejího předchozího používání.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, děkuji za Vaši zprávu a společnosti dTest za vyjádření. Tento případ pro Vás samozřejmě ráda ověřím, ovšem prosím Vás o uvedení celého reklamačního čísla. Předem Vám děkuji. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Dobrý den,
číslo reklamace je ***, číslo faktury ***.
Dobrý den, po dohodě s panem Kazíkem bude reklamace ze strany naší společnosti vyřízená vystavením dobropisu. Zákazníka jsme tedy požádali o dodání produktu pod číslem nové reklamace. Pokud to tedy bude možné, ráda bych požádala o uzavření tohoto případu. Předem Vám děkuji. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.
Děkujeme stranám za poskytnutou součinnost. Čísla reklamace a faktury byly přesunuty do "referenčních údajů", aby nebyly veřejně dostupné.
S ohledem na výše uvedené přeřazujeme stížnost na spotřebitele, aby mohl výše uvedené potvrdit a následně stížnost uzavřít.
Hodnocení:
Komentář: Děkuji Alze za přehodnocení svého stanoviska a dTestu za pomoc. Alza nabídla možnost dobropisu/vrácení kupní ceny, nebo opravu. Oprava by bohužel trvala až 60 dnů, proto jsem notebook raději vrátil a vybral si dobropis - dnes mi byl doručen a údajně bude proplacen do 4 dnů.
Jsem rád, že můžu Alzu dál považovat za férový eshop, kde se nakonec doberete k řešení i v případě nějakého zádrhelu.