Počet nahlášených stížností: | 9 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
mám uzavřenou smlouvu na dodávku plynu se společností Halimedes. Společnost od května 2024 nereaguje na emaily, jejich stránky jsou nedostupné. Podala jsem stížnost na ERU. Bylo zjištěno klamání spotřebitele a společnosti byla udělena pokuta. Ani přes opakované výzvy mi společnost nevrátila přeplatek za období 2023/10 - 2024/6. Faktura byla splatná k 2.10.2024
Smlouvu jsem měla na dobu neurčitou, takže jsem se rozhodla pro ukončení smlouvy. Nového dodavatele budu mít od ledna 2025.
Jak mám postupovat, aby mi společnost vrátila přeplatek v částce cca 17 000,- Kč. Zálohy jsem platila prostřednictvím inkasa, které si společnost už od června nestrhává.
Děkuji za odpověď.
Maťátková
odběr plynu
Mám vyčkat na vyúčtování do konce roku 2024, kdy si společnost nestrhnuté zálohy odečte od přeplatku a poté mi udělá konečné vyúčtování nebo můžu podat předžalobní výzvu?
|
Tweet |
Pokud společnost nevrátila přeplatek v ujednaném termínu, ocitá se v prodlení. Spotřebitel v takovém případě může žádat vyplacení přeplatku ihned a navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nebyl-li přeplatek vyplacen včas, měl by spotřebitel uplatnit reklamaci. V takovém případě je společnost povinna reklamaci vyřídit a písemně informovat spotřebitele o vyřízení reklamace do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodržení lhůty je sankcionováno v případě plynu částkou 750 Kč za každý den prodlení, nejvýše však do částky 7 500 Kč (dle § 16 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 545/2006 Sb.).
Podnikatele je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nereaguje-li prodávající na e-maily nebo telefonáty, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). Dopis bude zaslán na adresu sídla společnosti: HALIMEDES, a.s., Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při Energetickém regulačním úřadu, jak již dle popisu učinil. Podání návrhu na zahájení spotřebitelského sporu nepodléhá zaplacení správního poplatku. Více informací o tomto řízení může spotřebitel nalézt zde: https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu. Kontakty na Energetický regulační úřad je možné nalézt zde: https://www.eru.cz/kontakty.
V krajním případě je možné obrátit se na soud.