Počet nahlášených stížností: | 253 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 18 |
Zakoupili jsme 13.9.2024 pres e-shop mikrovlnou troubu. Troubu jsme vyzvedli 18.9.2024 na prodejně a otevřeli až doma. Na troubě byla poškozená ochranná fólie na displeji, ale neřešili jsme. Navíc stejně již nelze dokázat, že tato vada byla již před převzetím zboží. Nakonec jsme se rozhodli mikrovlnnou troubu vrátit ve 14 denní lhůtě. Tak jsme učinili 26.9.2024. Prodavač na prodejně do protokolu napsal poškrábaný kryt displeje a že nebude požadovaná náhrada škody. Pak mi přišel email, ve kterém stálo, ze na zboží vznikla škoda za více než 1500 korun, která nám bude odečtena z kupní ceny. Tato částka je 40% celkové kupní ceny produktu. Se zbožím bylo nakládáno zcela v souladu s §1833 Občanského zákoníku, bylo pouze rozbaleno a posléze zabaleno, ani nebylo instalováno. Krycí fólie jsme nestrhavali, vše zůstalo původní, vč. instalačního materiálu. Bylo nam navžrzeno vrácení kupní částky o 1500 kc nebo odstoupení od vrácení. Rozhodli jsme se odstoupit a oslovit kancelář ombudsmana datart. S kanceláří řeším doteď. Neustále se musím připomínat a urgovat. Poslední zpráva byla,že řeši s vyrobcem. Zaslala jsem i fotky,kde je videt,ze byla poškrábaná jen folie,nikoliv displey pod ni. Děkuji Kolářová
Mikrovlnná trouba Beko BMGB25333BG, vestavná
Umožnit vrácení zboží na prodejnu A vraceni plném kupní ceny.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Spotřebitel dle § 1833 občanského zákoníku odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Ponížení vrácené částky po odstoupení od smlouvy by bylo možné pouze v případě, že by spotřebitel nakládal se zbožím v rozporu s tímto ustanovením a zároveň by prodávající prokázal, že zboží při převzetí spotřebitelem nemělo vady, kvůli kterým vrácenou částku ponižuje. Ustanovení § 2161 odst. 5 občanského zákoníku totiž zakotvuje tzv. domněnku vadnosti, podle které platí, že uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Zároveň by prodávající při ponížení vrácené částky musel prokázat, že mu účtované náklady skutečně vznikly.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.