Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, chtěla bych podat stížnost na firmu Goldex.cz . Dostala jsem od manžela 24.12.2023 zlatý náramek na ruku a hned 16.1.2024 řetízek u zapínaní praskl. Volali jsme na firmu , tam nám bylo řečeno že buď můžeme řetízek odvézt na nejbližší prodejnu a nebo řetízek poslat na adresu do Loun. Řetízek jsme odvezli do Loun(cca 30km) na reklamaci. Reklamace nám byla opravena 18.1.2024 , pro kterou jsme si opět museli zajet do Loun. Další reklamaci na tu samou závadu na tom samém místě jsem reklamovala opět 28.5.2024 , kdy mi byla reklamace opět opravena , ale již bylo vidět na zapínáním že je náramek opravený. U obou reklamací bylo na reklamačním listě uvedeno vyjádření od prodejce že je reklamace provedena v rámci záruky(viz přiložené reklamační listy). Další a to 3 reklamaci na tu samou závadu jsem reklamovala 29.10.2024 , kdy jsem volala první na prodejnu , tak mi bylo řečeno že i tak musím poslat řetízek do Loun a že se mi ozve zlatník. Řetízek jsem poslala na adresu , ihned 1.11.2024 byl řetízek předán. U 3 reklamace jsem žádala o výměnu , nebo vrácení peněz, za celý měsíc se nám nikdo bohužel neozval. 25.11.2024 jsem volala do Loun že už to je pomalu měsíc co mám u nich reklamaci a paní mi řekla že se mi měl ozvat zlatník a že řetízek má stále na dílně a že mu to předá že jsem volala. V pátek 29.11.2024 volal zlatník manželovi , že je náramek zamítnutý ale pokud chceme , tak nám ho opraví za poplatek 165,- za poštovný a že závada byla nyní na druhý straně. To bohužel není pravda. Řetízek přišel opravený , ale až 3.12.2024 po 30denní lhůtě vyřízení. Po otevření balíčku jsem zjistila , že na reklamačním listu je zaškrtnuto že reklamace nebyla provedena v záruce a cena opravy je 165,-. balíček přišel na dobírku 165,- a na faktuře je napsáno , že oprava byla zdarma a platili jsme poštovné. 4.12.2024 jsem volala do Loun a tam mi bylo řečeno že na reklamačním listě je napsáno že reklamace byla zamítnuta a že nám řetízek opravili za 165,- což vůbec nikde není napsáno že reklamace byla zmítnuta. Na to mi pán neuměl odpovědět , proč to tak je. První a druhou reklamaci jsme museli odvézt na reklamaci cca 30km a u třetí reklamace jsme řetízek posílali za poštovné 200,- a ještě jsme si museli zaplatit další poštovné , když je stále řetízek v záruce.
zlatý náramek zdobený gnavírováním 44-1407 17cm
žádala bych výměnu zboží popřípadě vrátit peníze , tak jak jsem žádala výrobce
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Dle § 2171 odst. 1 písm. b) OZ platí, že spotřebitel může v rámci reklamace požadovat odstoupení od kupní smlouvy, pokud se vada na zboží projeví opakovaně.
O opětovném vyskytnutí vady po opravě mluvíme tehdy, jestliže se na zboží objeví stejná vada, která byla v rámci uznané reklamace již dvakrát opravována. Při třetí reklamaci stejné vady lze tedy vznést nárok na odstoupení. Ale i v tomto případě se jedná o reklamační řízení a prodávající může oprávněnost reklamace posoudit, vyžaduje-li to povaha vady. Charakterem stejné vady se zabýval Nejvyšší soud (sp. zn. 33 Cdo 2979/2012). Dle jeho rozhodnutí lze o stejné vadě hovořit za situace, kdy se vada projevuje stejně ve vlastnostech věci.
Místo reklamace: Dle § 2172 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lze vytknout vadu prodávajícímu, u kterého byla věc koupena. U jiné osoby by měl spotřebitel uplatnit právo z vady pouze tehdy, domluvil-li se na této osobě s prodávajícím předem a je-li tato osoba v místě pro spotřebitele bližším, než je místo, ve kterém je prodávající. Dle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, platí, že prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků a nabízených služeb, případně i v místě nebo sídle podnikání.
Obecně platí, že reklamace je bezplatná bez ohledu na její výsledek. Práva z vadného plnění se zásadně uplatňují v provozovně prodávajícího, ve které je přijetí reklamace objektivně možné, a to v souladu s § 2172 věta první zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a v souladu s § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Spotřebitel má dle § 1924 občanského zákoníku nárok na náhradu tzv. nutných nákladů spojených s reklamací. Těmi jsou poštovné nebo úhrady cestovních nákladů. Spotřebitel není (srov. s nálezem Ústavního soudu ČR ze dne 25. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 626/06) povinen vybrat nejlevnější prostředek přepravy, přesto to s ohledem na princip poctivosti a dobré víry doporučujeme. Nelze totiž podle našeho názoru žádat po prodejci proplacení excesivně vysokých nákladů, pokud šla doprava k reklamaci vyřešit levněji. Pokud prodejce výslovně doporučil spotřebiteli určitý způsob dopravy, pak je samozřejmě povinný uhradit veškeré náklady, které spotřebiteli vzniknou tím, že vybral způsob přepravy dle "návodu" prodávajícího. Spotřebitel má právo na úhradu těchto nákladů v penězích.
Pokud byla reklamace zamítnuta a spotřebitel využil možnosti placené opravy, byla následně uzavřena smlouva o dílo (oprava náramku).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.