Počet nahlášených stížností: | 48 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dobrý den, rád bych podal stížnost na chování internetové platformy Aukro. Tyto skutečnosti řeším na Aukru už více než rok a jedná se o to, že Aukro toleruje jednání které jste v minulosti popisovali ve svém článku kdy podvodné příhozy na jiné internetové platformě zamířily k soudu. Jedná se o to, že pro zřízení účtu na Aukru potřebujete pouze email kterých si každý může založit kolik chce a telefonní číslo kdy cena prázdné SIM karty je cca. 100kč. Prokázání např. totožnosti Aukro při registraci nepožaduje. Je tak velmi jednoduché si založit fiktivní účet a přihazovat si na této platformě u vlastních aukcí a navyšovat si tak cenu. Když jsem tyto případy odhalil byl jsem zaskočen jednáním pracovníků zákaznické podpory kteří dle mého soudu mají nařízeno toto jednání krýt. Jediné co se stane když odhalím prodejce který si takto navyšuje cenu ve svých aukcích je to, že mu Aukro pouze zašle upozornění a nedojde k blokaci jeho účtu. V tom případě v tomto jednání většinou daný člověk vesele pokračuje dál dokud ho opět nikdo nenahlásí a ani potom není účet odstaven. Aukro tedy skutečnost zda k tomuto jednání dochází vůbec nekontroluje a i k nahlášeným případům se staví velmi laxně. Měl jsem případ kdy jsem toto jednání u jediného prodejce nahlásil 3x a po krátkém odstavení účtu mu jej Aukro opět obnovilo. Musím poznamenat, že případy které jsem odhalil jsou dle mého soudu pouze špička ledovce takže podvedených uživatelů bude mnohem více. Aukro toto komentuje slovy, že nejsou povinni mi sdělovat své interní postupy. Dle mého soudu to vypadá tak, že je toto jednání záměrně přehlíženo, jelikož Aukru jde zisk z každé uskutečněné transakce v závislosti na její výši. Hlavní problém spatřuji to, že se Aukro na veřejnosti prezentuje jako bezpečná platforma kdy např. zavedení dalšího poplatku v nedávné minulosti už i pro kupující obhajují tím, že toto opatření bylo přijato z důvodu, aby zvyšovali svou bezpečnost a kvalitu. Já se domnívám, že toto jednání je už skoro až za hranou protiprávnosti, jelikož Aukro není schopno od tohoto podvodného jednání ochránit klienty své platformy, kteří jsou zde podváděni ze strany prodejců s fiktivními účty kteří poté provádí na vlastních aukcích fiktivní příhozy. Osobně jsem takto odhalil např. prodejce m** který mi tímto jednáním a svými fiktivními příhozy způsobil škodu 729kč. Vyjádření Aukra pak posílám v přiložených screenshotech. Pokud po mě požadujete víc informací pro řešení tohoto problému rád poskytnu součinnost. Dále bych rád znal váš názor jak mám řešit spor s uživatelem m*** který mi svými fiktivními příhozy prokazatelně způsobil škodu 729kč.
aukce č. ***
Kontaktování platformy Aukro s tím jak je možné, že se navenek prezentuje jako bezpečná platforma ve finále nepožaduje žádné ověření totožnosti ani ověření adresy jak tomu bylo v minulosti díky čemuž se zde vyskytuje obrovské množství fiktivních a podvodných účtů. Jak je možné, že toleruje fiktivní příhozy ze strany prodejců kdy je tímto jednáním poškozen kupující. Výzva ke sjednání nápravy a urychleného zavedení relevantního systému který zajistí spotřebiteli bezpečný nákup na této platformě.
|
Tweet |
V obchodních podmínkách společnosti je uvedeno, že uživatel nesmí sám ani prostřednictvím zástupce manipulovat s výsledkem nabídky a cenou jím nabízeného zboží způsobem, který mu přinese neoprávněnou výhodu.
Na porušování podmínek je vhodné upozornit přímo danou společnost, což zde spotřebitel dle popisu stížnosti již učinil. Společnost by následně měla učinit potřebná opatření.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, jako první se vyjádřím k podmínkám registrace, zadávání údajů a jejich ověření viz Obchodní podmínky (dostupné na adrese https://aukro.cz/docs/obchodni-podminky): bod 2.2.2: "Podmínkou nabízení Zboží prostřednictvím Systému Aukro je dále uzavření Smlouvy a bezplatná registrace Uživatele. Kupující mohou za určitých podmínek projevit zájem o uzavření kupní smlouvy prostřednictvím Systému Aukro i bez registrace jako Neregistrovaní uživatelé. Práva a povinnosti dle Obchodních podmínek, které se vztahují na Kupující, se použijí také na Neregistrované uživatele, nestanoví-li Obchodní podmínky jinak.". Dále bod 5.1.5: "Provozovatel neodpovídá za případy, kdy se ukáže, že identita registrovaného Uživatele nebyla správná.".
Pro usnadnění nákupu zboží a rozšíření dostupnosti nabídek zájemcům je možné zakoupit zboží či účastnit se aukce jako neregistrovaný uživatel, v takovém případě v první fázi skutečně stačí uvedení e-mailové adresy a telefonního spojení. Pro další kroky po nákupu a případný prodej zboží, je už požadována plná registrace, vyplnění dalších údajů a případně také plné ověření uživatelského účtu prostřednictvím tzv. ověřovací platby. Za úplnost a správnost údajů je odpovědná daná registrující se osoba. I přesto, v interně definovaných případech, registrace kontrolujeme a zadané údaje ověřujeme. S ohledem na bezpečnost nemohu postupy blíže specifikovat.
Dále, dle bodu 5.1.1 "Uživatel nesmí sám ani prostřednictvím zástupce manipulovat s výsledkem Nabídky a cenou jím nabízeného Zboží způsobem, který mu přinese neoprávněnou výhodu.". Dodržování tohoto bodu VOP monitorujeme vlastními interními nástroji a současně prověřujeme každé hlášení na podezření na porušení pravidel od našich uživatelů. Každý případ je posuzován individuálně dle stanoveným procesů a postupů, které opět nemohu zveřejnit v rámci zachování bezpečnosti. Mohu však uvést, že pokud můžeme průkazně vyhodnotit, že došlo k porušení VOP, postupujeme proti uživateli, který se porušení pravidel dopustil, nejprve cestou upozornění na porušení VOP a výzvou ke sjednání nápravy. V případě, že nedojde ke sjednání nápravy závadného jednání a toto pokračuje i v budoucnu, můžeme přistoupit k opakovanému upozornění až k omezení činnosti uživatele. Kdy, za jakých podmínek apod. volíme jaký postup, je plně v kompetenci provozovatele. Stejně jako rozhodnutí a případném obnovení, dříve omezeného uživatelského účtu. Také se může stát, že vyjádřením daného uživatele nebo předložením relevantních podkladů, přehodnotíme, že k porušení pravidel nedošlo.
Účast v nabídkách a aukcích je zcela dobrovolná. V případě aukce je vždy pouze na rozhodnutí zájemce, kolik peněz je ochotný za zboží nabídnout. Pokud má spotřebitel podezření, že došlo k jeho poškození, ve smyslu navýšení ceny v aukci příhozem jiného zájemce, doporučujeme řešit situaci dle doporučení dTestu, tedy obrátit se na mimosoudní řešení.
S přátelským pozdravem, Zuzana Klhůfková, vedoucí Zákaznické péče.
Dobrý den, tak teď tedy fakta. Moc dobře vité paní Z.K., že nemluvíte úplně pravdu. Pro zřízení účtu je zapotřebí pouze email a telefon poté může daný uživatel z takto třeba i fiktivně vytvořeného účtu přihazovat na své vlastní aukce a manipulovat tak s její cenou to je holý fakt. Nemáte k tomu zřízen žádný relevantní mechanismus aby k tomuto jednání nedocházelo. Dříve byly tyto mechanismy zavedeny např. zaslání kódu na adresu což se dnes může jevit jako zastaralé. Tak proč nemít např. ověřovací mechanismus pomocí bankovní identity? Zlepšilo by to razantně bezpečnost platformy Aukro a zamezilo zneužívání fiktivních účtů nepoctivými uživateli. Dále jste zde popsala interní postupy které se mi jeví jako nedostatečné respektive nejsou schopny zajistit bezpečné obchodování. Moc dobře víte, že hlášení z mé strany byla celá řada a reakce ze strany vašich podřízených byly často velmi vlažné. Není možné někomu kdo se dopustil podvodu a způsobil např. škodu 5000kč což je trestný čin zaslat pouze upozornění. Jedná se o nejhrubší porušení pravidel aukce a férového obchodování a za takovéto jednání by měl být v rámci bezpečnosti ostatních uživatelů doživotně z obchodování na dané platformě vyloučen. Pokud nejste schopni toto zajistit nemůžete se považovat za bezpečného sprostředkovatele služeb. Další problém je v tom, že jak píšete, že má uživatel možnost se domáhat mimosoudního řešení tak to taky není úplně možné a to z důvodu, že údaje prodávajících až na jejich jméno jsou skryté. Jak se mám k těmto údajům jako je např. adresa uživatele který mi způsobil škodu dostat když je odmítáte poskytovat i v případech kdy bylo prokázáno podvodné jednání. Vaše postupy nepovažuji za dostatečné a požaduji mnohem razantnější postupy vůči uživatelům kteří prokazatelně způsobí svým jednáním jiným uživatelům škodu. Dále požaduji poskytování údajů nepoctivých uživatelů pro účely zahájení at už soudních či mimosoudních sporů.
Děkujeme stranám za poskytnutá vyjádření.
Vzhledem k tomu, že vyjádření spotřebitele směřuje na společnost, přeřazujeme stížnost na ni.
Dobrý den,
vyjádření týkající se kontroly nabídek, zabývání se hlášením porušení pravidel i k našim postupům jsme Vám já i kolegové podali již několikrát, naposledy zde přes tento portál. Více nemáme k věci co sdělit.
Co se týká kontaktních údajů uživatelů Aukra, ty poskytujeme pouze obchodním partnerům, a to v rozsahu nezbytně nutném pro dokončení obchodu. Samozřejmě, pokud se na nás jedna ze stran obrátí s žádostí o sdělení plných kontaktních údajů protistrany, vyhovíme požadavku. Stejně tak jsme připraveni poskytnout veškerou součinnost, pokud se na nás obrátí Policie ČR, soud či jiná instituce s oficiální žádostí o spolupráci.
S přátelským pozdravem, Zuzana Klhůfková, vedoucí Zákaznické péče.
Dobrý den, z vyjádření Aukra tedy vyplývá, že dané situace odmítají řešit tak, aby uživatelům kterým zajištují prodej přes jejich platformu nevznikala škoda. Přijde mi zcela nedostatečné, aby když někdo prokazatelně způsobí škodu tím, že manipuluje s cenou u svých aukcí za pomocí fiktivních účtů a způsobí tak protistraně tudíž kupujícímu škodu klidně přesahující 5000kč což je trestný čin zaslali pouhé upozornění. Společnost Aukro tímto tedy napomáhá protiprávnímu jednání. Sprostředkovatel služeb má povinnost pokud je toto protiprávní jednání prokázané což se v mnoha případech stalo zamezit tomuto jednání neprodleně což se vinou chybných postupů společnosti neděje. Žádám dTest, aby vyzvalo Aukro k zamezení napomáhání protiprávnímu jednání uživatelů na jejich platformě vůči jiným uživatelům. Žádám také dTest o radu kde se obrátit k dalšímu postupu, jelikož považuji jednání společnosti Aukro nejen za neetické, ale rovněž za protiprávní.