Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V září lońského roku jsem si zakoupil fotoaparát Olympus SH 50. Zanedlouho po zakoupení mi prasklo sklíčko dispaye. Tato závada neměla vliv na funkci fotoaparátu. Přibližně po jednom roce po zakoupení se na snímcích objevil černý bod. Fotoaparát jsem reklamoval, tedy černý bod na snímcích.
Zamýšlel jsem nechat opravit funkční vadu a případně se podle ceny rozhodnout i pro výměnu displaye. Servis shledal poškozený display a závadu na obrazovém snímači, opravu chce ale uhradit celou.
Závada na obrazovém snímači nesouvisí s prasklým sklíčkem displaye a měla by být provedena v rámci záruky. To servis odmítá.
Olympus, model SH-50, výr.č.JMCC08998, č.rozpočtu Olympus 8700013699
Opravit závadu na obrazovém snímači v rámci záruky, podat cenovou nabídku na opravu displaye
|
Tweet |
Z podané stížnosti není zcela zřejmé, zda reklamovaný fotoaparát byl spotřebitelem zakoupen u podnikatele označeného ve stížnosti, či u jiného prodejce, a podnikatel vůči kterému směřuje stížnost byl pouze osobou určenou k provedení opravy (pověřený servis), což je velmi důležité pro uplatnění nároků plynoucích z odpovědnosti za vady zboží.
Odpovědný za vyřízení reklamace je totiž vůči kupujícímu výhradně podnikatel, u kterého bylo zboží zakoupeno, tedy podnikatel, se kterým spotřebitel uzavřel kupní smlouvu. Případný nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení zaplacené kupní ceny, či výměnu za bezvadné zboží lze uplatnit výlučně ve vztahu k prodejci, servis je určený pouze k opravě a posouzení vady výrobku. Spotřebitel je ve smluvním vztahu na základě uzavřené kupní smlouvy s prodejcem zboží a právě prodejce zboží je jedině odpovědný za vyřízení reklamace. Povinností prodejce je reklamaci posoudit a rozhodnout o ní, v daném případě tak může činit na základě vyjádření odborného servisu.
Pokud byl fotoaparát zakoupen kupujícím v postavení spotřebitele (zásadně bez uvedení IČ a nikoli k užívání k podnikatelské činnosti ), má spotřebitel minimálně zákonnou dvouletou záruku, během níž mu náleží právo reklamovat vady výrobku. Lhůtu pro vyřízení reklamace v maximální délce trvání 30 dnů upravuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v § 19 odst. 3. Jedině s výslovným souhlasem spotřebitele by mohla být reklamační lhůta prodloužena.
Vyskytne-li se na zakoupené věci vada po dobu záruky, je právem spotřebitele obrátit se na prodejce nebo jím určený servis a žádat vyřízení reklamace. Servis je povinen reklamaci vyřešit opravou ve stejné lhůtě, kterou ukládá zákon prodejci. Při jejím sepsání spotřebitel určuje způsob vyřízení reklamace. Je-li nárok spotřebitele v souladu s občanským zákoníkem a uzná-li prodejce vadu jako záruční, je požadavkem spotřebitele prodejce vázán. Nejčastěji jde o nárok na opravu, v případě neodstranitelných, opakovaných nebo vícečetných závad pak na výměnu zboží, slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy s požadavkem vrácení peněz.
Co se týče vyjádření servisu, že vytknutá vada spotřebitelem (černý bod na snímcích) je v příčinné souvislosti s prasklým sklíčkem a je tedy příčinou reklamované vady, by mělo být náležitě prokázáno a zdůvodněno v zamítavém stanovisku k uplatněné reklamaci tak, aby případně mohlo být spotřebitelem rozporováno za pomoci znalce z oboru.
V tomto případě doporučujeme uplatnit reklamaci znovu přímo u prodejce, u kterého byla věc zakoupena, pokud tak prozatím spotřebitel neučinil. Rozhodne-li prodávající o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, musí důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu nebo má možnost přímo odstoupit od smlouvy, protože jeho reklamace nebyla vyřízena řádně a včas. Odstoupením od smlouvy se závazek ruší od počátku a strany si vrátí to, co si plnily. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znalečného). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Pokud by prodávající nerespektoval závěry znaleckého posudku, bude vhodné a účelné se domáhat svých práv občanskoprávní soudní cestou. Podáním žaloby k soudu je pravděpodobné, že prodávajícímu vzniknou vyšší náklady.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít. V řešení případného sporu bude tedy možné pokračovat pouze v občanskoprávním řízení.