Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1378
Z toho za letošní rok:20
Stále v řešení:47
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#80348Podvedení zákazníka při zadávání reklamace, vydání padělaného dokladu zaměstnancem Alzy.

Stav stížnosti

v řešení

Celková doba trvání

8 dnů 10 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
16.01.2025, před 8 dny

Robin Michalov

Znění stížnosti

Dobrý den,
potřeboval bych se touto cestou dostat k někomu kompetentnímu, kdo bude schopen efektivně řešit velmi nestandardní situaci při reklamaci produktu.

Dne 23.12.2024 jsem zadal reklamaci ***, ve které jsem reklamoval nefunkční produkt. Reklamace byla uznána a následně dne 11.1.2025 vyřízena formou opravy. Rreklamovaný produkt byl připraven k vyzvednutí v Alzaboxu.

Dne 11.1.2025 jsem reklamovaný produkt vyzvedl v Alzaboxu. Ihned po vyzvednutí jsem zjistil že reklamovaný produkt je poškozený (klávesnice prohnutá, povrch kláves zanesen lepidlem, klávesnice mokrá, v krabici od produktu kapičky vody). Samotná krabice bez fyzického poškození.
Pořídil jsem fotodokumentaci a okamžitě jsem vyrazil na pobočku Praha Holešovice tuto situaci řešit. Záměrem bylo aby stav produktu bezodkladně viděl zaměstnanec Alzy, především dříve než se z obalu odpaří voda a z případné poškození vodou bude přisuzováno předchozímu užívání. Na pobočce se mi podařilo odchytit zaměstnance, který byl ochotný se mnou reklamaci vyřídit.

Bohužel při zadávání reklamace mi bylo odmítnuto nahlédnout na informace o reklamaci, zároveň zaměstnanec Alzy odmítal vydat jakékoliv potvrzení o založení reklamace (příjemku reklamace). Po mém naléhání mi zaměstnanec Alzy doklad vytiskl, zboží jsme si předali a dle instrukcí jsem čekal až se mi reklamace objeví v Alza účtu. Reklamace se v Alza účtu obojevila, nicméně dle stavu reklamace jsem nepředal reklamovaný produkt do reklamačního řízení. Reklamace ***.

Bohužel ani následující den se nic nezměnilo. Při důkladné kontrole dokladu jsem zjistil že se jedná o falsifikát. Doklad je výdejka reklamace, na dokladu je uvedeno datum příjmu 30.12.1899 a totožné datum je uvedeno taktéž jako datum vyřízení. Naštěstí je zde uvedeno datum tisku, které odpovídá době kdy jsem zadával reklamaci společně se zaměstnancem Alzy, a zároveň jméno osoby, která doklad tiskla.

Celou tuto situaci jsem hlásil 12.1.2025 na infolince Alzy především jsem uváděl že mi neřijde normální zákazníkům tisknou padělané doklady o výdeji reklamace. Operátorka mě ujistila že je vše v pořádku, jelikož reklamaci vidí v systému a všechny údaje jsou korektní.

Dne 14.1.2025 stále nedošlo k žádné změně, což je v porovnání s běžným procesem reklamace velmi nestandardní. Situaci jsem se znovu pokoušel vyřešit na pobočce Alza Holešovice. Bohužel na pobočce nebyla přítomna žádná kompetentní osoba, která by byla schopna se k případu jakkoliv vyjádřit.

Informace pro případnou kontrolu kamerových systémů:
11.1.2025 v 10:21:55, pobočka Praha Holešovice, pult péče o zákazníky u platebních automatů


Produkt

MC054m9f2


Požadované řešení

- Vysvětlení jak je možné aby zaměstnanec Alzy vygeneroval falešný doklad, který následně podstrčí zákazníkovi. Doklad mám fyzicky k dispozici, sken dokladu mohu v případě potřeby nahrát.

- Vyřešení situace v zákonné lhůtě, která se řídí původní reklamací ***.

- Vyřízení reklamace výměnou produktu nebo vrácením peněz (z důvodu poškození produktu), nád rámec zákonem stanovených postupů.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.1.2025 14:45, před 3 dny

Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se projeví u spotřebního zboží v době dvou let od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.

Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.

Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku (pro zboží zakoupené před 6. 1. 2023 v průběhu šesti měsíců) od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, resp. § 2161 odst. 2 občanského zákoníku ve znění před novelou ze dne 6. 1. 2023). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Ustanovení § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, stanoví, že v provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací. Zároveň dle § 19 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele platí, že prodávající je povinen spotřebiteli vydat při uplatnění reklamace písemné potvrzení, ve kterém uvede datum, kdy spotřebitel reklamaci uplatnil, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje a kontaktní údaje spotřebitele pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace. Pokud podnikatel spotřebiteli nevydá reklamační protokol, může být z tohoto důvodu pokutován Českou obchodní inspekcí.

K poškození věci během reklamace:
V souladu s ustanovením § 2944 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, za poškození, ztrátu nebo zničení věci odpovídá ten, kdo ji převezme za účelem splnění své povinnosti ze smlouvy. Není rozhodné, jak ke škodě došlo, jestli někdo porušil povinnost nebo ne, zda se tak stalo při vlastním plnění závazku nebo při přepravě či skladování věci.

Reklamační protokol by v tomto případě mohl sloužit k prokázání stavu věci v době předání k reklamaci, pokud by vzhledem k povaze poškození (zjevné) bylo možné předpokládat, že bude v protokolu v rámci zhodnocení stavu věci uvedeno. Vzniklou škodu je vhodné namítnout ihned při převzetí, aby subjekt nemohl namítnout, že k ní došlo v mezidobí.

Dle § 2951 odst. 1 občanského zákoníku se škoda nahrazuje uvedením do předešlého stavu. Není-li to dobře možné, anebo žádá-li to poškozený, hradí se škoda v penězích. Při určení výše škody na věci se vychází z její obvyklé ceny v době poškození a zohlední se, co poškozený musí k obnovení nebo nahrazení funkce věci účelně vynaložit dle § 2969 odst. 1 občanského zákoníku.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.
Nyní se čeká na vyjádření společnosti.