Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1399
Z toho za letošní rok:41
Stále v řešení:44
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 313 stížnostech.

#80352Odstoupení od Kupní smlouvy (zrušení objednávky) do 14 dní

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

18 dnů 17 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
16.01.2025, před 3 měsíci

Kamil Krejčí

Znění stížnosti

Dne 03.01.2025 jsem u společnosti Alza.cz a.s. (dále jen prodejce) prostřednictvím jimi provozovaného eShopu www.alza.cz zakoupil zboží "VR brýle HTC Vive Pro 2 Headset".

Rozhodl jsem se však využít svého zákonného práva a zakoupené zboží jsem dne 12.01.2025 prostřednictvím samoobslužného kiosku umístěného v kamenné prodejně prodejce Alza Olomouc Nedvědova 388/4, 779 00 Olomouc vrátil kompletní a nepoškozené zpět prodejci (interní číslo případu prodejce ***).

Dne 13.01.2025 mi však prodejcem bylo prostřednictvím e-mailové komunikace doručeno rozhodnutí o zamítnutí odstoupení od kupní smlouvy z důvodu, že "předmět reklamace neodpovídá zboží z nákupního dokladu". Jinými slovy tedy, že identifikátory konkrétně sériové číslo fyzicky vráceného produktu nesouhlasí se sériovým číslem uvedeným na prodejním dokladu.

Pominu-li fakt, že prodejce využívá nesprávnou terminologii, kdy se nejedná o "reklamaci" ale o využití práva spotřebitele vycházejícího ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, konkrétně dle § 1829 odst. 1. čímž může prodejce v běžném spotřebiteli způsobit zmatení pojmů a tedy i jeho zákonných nároků, tak dále také běžný spotřebitel nekontroluje identifikátory každého zakoupeného produktu s identifikátory na prodejním dokladu.

Navíc toto lze vzhledem povaze smlouvy uzavřené distančním způsobem provést až po převzetí a rozbalení zboží, čímž by se tedy nastalá situace fakticky nijak nelišila od situace nastalé nyní.

To znamená, že v této situaci bych já jakožto spotřebitel fakticky vracel prodejci zboží s identifikátorem neodpovídajícím prodejnímu dokladu což je možné naopak považovat za jeden z důvodů pro využití práva pro odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory ve lhůtě čtrnácti dnů a ne jako argument pro omezení tohoto práva spotřebitele o což se nyní prodejce snaží.

K nastalé situaci tedy čestně prohlašuji, že zboží jsem od prodejce převzal já osobně, po rozbalení jsem zjistil že součástí tohoto produktu není potřebné vybavení pro používání tohoto produktu (base station a ovladače) a proto jsem zboží zabalil zpět do prodejního balení a osobně vrátil prodejci k žádné záměně za jiný kus tedy nemohlo dojít a vrácené zboží je to které bylo u prodejce zakoupeno.

Dále podpůrně bych rád upozornil, že odpovědnost za jakost při převzetí dopadá na podnikatele při prodeji zboží spotřebiteli.
Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí zboží spotřebitelem a důkazní břemeno je v tomto případě tedy rovněž na prodejci.


Požadované řešení

Prosím laskavě společnosti Alza.cz s.r.o., aby přestala (věřím že nedopatřením) porušovat mé spotřebitelské právo na odstoupení od KS a o vrácení plné kupní ceny.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.1.2025 14:51, před 3 měsíci

Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, do 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. V případě odstoupení od smlouvy bez udání důvodu hradí spotřebitel poštovné směrem k prodávajícímu.

V návaznosti na odstoupení od smlouvy má prodávající povinnost spotřebiteli dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.

Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.

Podnikatele je možné vyzvat k plnění i tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
1.2.2025 16:27, před 2 měsíci

Dobrý den, pane Krejčí, děkuji za Vaši zprávu a společnosti dTest za vyjádření. Tímto bych se Vám za vzniklé nedopatření ráda upřímně omluvila. Případ odstoupení od kupní smlouvy jsme pro Vás u Vámi zakoupeného produktu: "VR brýle HTC Vive Pro 2 Headset" vyřídili vystavením dobropisu a věřím tedy, že je již vše v pořádku. Pokud ano, prosím Vás případě o Vaše potvrzení, zda-li můžeme tento případ úspěšně uzavřít. S pozdravem Veronika, Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Uzavření stížnosti

Publikováno
4.2.2025 00:37, před 2 měsíci


Kamil Krejčí

Hodnocení:

Komentář: Děkuji všem zúčastněním za vyřešení situace, Alza.cz by však mohla zapracovat na procesu vrácení zboží. Dobré by byla možnost zboží vrátit osobně na prodejně živému pracovníkovi.