Počet nahlášených stížností: | 63 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 6 |
Dobrý den,
24.2.2024 jsem koupila na e-shopu Zalando-lounge.cz synovi zimní bundu na příští zimu. Bundu měl v prosinci 2024 začít nosit, ale po odstřihnutí papírové etikety jsem zjistila, že na bundě je uvedená menší velikost než na etiketě. Objednala jsem bundu vel. 128, ale bunda má velikost 116. Bunda je tudíž nová, nenošená, pouze je odstřihnutá papírová etiketa, kterou mám u sebe.
8.12.2024 jsem kontaktovala prodejce přes jejich reklamační formulář, že mi byla dodána nesprávná velikost bundy. Reklamaci jsem doložila fotografií bundy a papírové etikety. Prodejce dne 9.12.2024 reklamaci zamítl s tím, že jsem si zboží měla zkontrolovat po doručení a že již uplynula lhůta pro vrácení zboží.
Na moje zprávy z 11. a 21.12.2024, že chci bych bundu reklamovat podle § 2161 odst. 5, jelikož bunda neodpovídá ujednanému popisu (dodaná velikost je o 2 velikosti menší než dle kupní smlouvy) a od jejího zakoupení neuběhlo víc než jeden rok, mi již nikdo neodpověděl.
Dnes 21.1.2025 mi po telefonu na zákaznické lince sdělili, že nemám nárok na reklamaci, jelikož můžu reklamovat pouze poškozené zboží a ne špatnou velikost.
Lyžařská bunda CPM KID SNAPS HOOD - světle modrá, číslo produktu C7043F05K-K110128000
Žádám vrácení peněz nebo výměnu bundy za správnou velikost (vel. 128)
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Reklamace je přitom podána již samotným oznámením společnosti, že je zboží vadné.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu dle § 19 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Ustanovení § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, rozvádí i další povinnosti prodávajícího v souvislosti s reklamačním procesem. Nepřijetí věci do reklamačního procesu bez právně relevantního důvodu je přestupkem [§ 24 odst. 7 písm. x) zákona o ochraně spotřebitele], za nějž lze uložit pokutu až 3 mil. Kč [§ 24 odst. 19 písm. d) zákona o ochraně spotřebitele].
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Německu), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska, přičemž spolupracuje také s mezinárodním spotřebitelským centrem Spojeného království.
Před samotným podáním je vhodné prostudovat informace zde: https://evropskyspotrebitel.cz/co-udelat-nez-nas-kontaktujete/.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Gorazdova 24, 120 00 Praha 2
e-mail: ECCNET-CZ@ec.europa.eu
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
S ohledem na zkušenosti některých spotřebitelů uvádíme, že podnikatel má povinnost poskytnout ESC součinnost, což ESC potvrzuje i na svých stránkách (viz https://evropskyspotrebitel.cz/mimosoudni-reseni-sporu-adr/).