Počet nahlášených stížností: | 1383 |
Z toho za letošní rok: | 25 |
Stále v řešení: | 43 |
Dobrý den, dne 3.12.2024 jsme převzali zakoupenou televizi od Alza.cz a.s. ze skladu Dolní Počernice – Čertousi. Na parkovišti jsme prohlédli přepravní obal a krabice na první pohled nejevila žádné známky poškození. Jelikož šlo o vánoční dárek, syn si dárek rozbalil, jakmile jej obdržel. Teprve když televizi zapojil, všiml si, barevného fleku v horní části obrazovky. Neprodleně jsem vyplnila reklamační formulář na Alza.cz a odeslala. Alza reklamaci přijala a požadovala fotografie televize plus obalu.
Teprve při důkladném prohlédnutí krabice při focení jsme objevili nepatrnou dírku. Dírka obalem směřovala až k obrazovce a byla proražena i silná polystyrenová ochrana. Pracovnice Alza reklamaci stornovala a zařadila pod jiným číslem jako případ škodní události ***. Dne 4.1.2025 jsme na výzvu Alza předali televizi v původním poškozeném obalu na pobočku Dolní Počernice – Čertousi k přezkoumání.
Dostali jsme tuto odpověď:
Případ byl zamítnut
Bližší informace:
Zjištěn mechanicky poškozený LCD Panel, po konzultaci se zákazníkem je oprava za 12 523 Kč bez DPH nežádoucí. Na přání zákazníka vráceno bez opravy zpět v původním stavu.
Ani přes opakované prosby, výzvy, stížnosti a telefonické hovory s pracovníkem reklamačního oddělení panem SNT – Alza.sk na juniorní pozici (není možné se dovolat kompetentnější osoby) jsme nezaznamenali žádný vstřícný krok.
Hlavním důvodem zamítnutí reklamace je údajně naše pozdní reakce. Vzhledem ke koupi televize jako vánoční dárek ve vánočním období a k tomu, že na krabici nebyly zřejmé známky poškození vnímáme toto jednání jako ignoraci, aroganci, nespravedlnost a nehorázné jednání se zákazníkem.
V žádném případě nesouhlasíme se stanoviskem Alza.
Televize 55" TCL 55T8B sériové číslo: ***
Výměna poškozené televize za nepoškozený funkční kus.
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v průběhu jednoho roku od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 5 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.