Počet nahlášených stížností: | 45 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 4 |
Můj otec, zákazník Lama Energy, přešel po opakovaných porušení smlouvy ze strany Lamy k jinému dodavateli. Sankční poplatek zaplatil se zpožděním, otec je důchodce a neumí zaplatit ani bankovním převodem, ani QR kódem. Po cca 7 týdnech, bez předchozí výzvy či upozornění ze strany Lama Energy, jej začal agresivně kontaktovat Redogan - eg. dopis jak jej navštíví pracovník Redoganu na Štědrý den, několik SMS zpráv ať okamžite kontaktuje jejich obchodníka Petra Kencla, volání. Vymáhali oněch 5tis., které jsou zaplaceny, a jejich poplatek ve výši 3100,-. Poté, co jsem jim zavolal a řekl, že vůči Redoganu nemáme ani já ani otec žádnou pohledávku a sankce Lamě je zaplacena, obtěžují mě - volání z několika čísel a společností, SMS zprávy, maily.
Neexistující pohledávka
Požaduji aby otce i mě Redogan přestal obtěžovat
|
Tweet |
Neexistuje-li dluh spotřebitele vůči společnosti, není ani společnost, které je pohledávka postoupena, oprávněna údajnou pohledávku vymáhat. Společnost nemůže ani žádat, aby spotřebitel zaplatil poplatek za vymáhání údajného dluhu. To vyplývá z rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 32 Cdo 1733/2008.
Pokud by společnost spotřebitele bezdůvodně obtěžovala s požadavky na zaplacení částek, které však ve skutečnosti spotřebitel nedluží, mohlo by vyvstat podezření na spáchání trestného činu nebezpečného pronásledování ve smyslu § 354 odst. 1 písm. c) zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. Trestní oznámení může spotřebitel podat na všech služebnách Policie ČR nebo na státním zastupitelství, a to písemně nebo ústně do protokolu. V rámci trestního oznámení je vhodné požádat úřady o informaci, jak bylo s oznámením naloženo. V této fázi je také vhodné vznést požadavek na náhradu škody vůči pachateli.
Mimo jiné zdůrazňujeme, že spotřebitel není povinen výzvám inkasní agentury vyhovět. Inkasní agentura ze zákona nemá ani žádná další oprávnění oproti běžnému věřiteli, nejedná se o exekutora.
Podnikatel není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitele bez jeho souhlasu nebo bez jiného právního důvodu. Jestliže není dán žádný ze zákonných důvodů podle čl. 6 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), a spotřebitel si nepřeje, aby podnikatel zpracovával jeho osobní údaje, má nárok na výmaz osobních údajů dle článku 17 GDPR. Podnikatel je dle uvedeného ustanovení povinen bez zbytečného odkladu vymazat osobní údaje, které se daného subjektu údajů (spotřebitele) týkají. Měl by tak učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti dle článku 12 odst. 3 GDPR.
Pokud spotřebitel nechce, aby jej společnost dále kontaktovala, doporučujeme, aby podal písemnou žádost (nejlépe doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele.
Pokud by se spotřebitel domníval, že podnikatel osobní údaje neodstranil nebo ho o odstranění údajů nevyrozumí, může podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. Kontakty na podatelnu ÚOOÚ jsou dostupné zde: https://www.uoou.cz/podatelna%2Duradu/os-1006.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.